به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آموزشهای قرآنی کشور پیش از انقلاب اسلامی به هیچ عنوان در قالب تشکل و سازمان خاصی خلاصه نمیشد و به همین دلیل علاقهمندان به یادگیری قرآن برای حفظ یا قرائت قرآن تنها میتوانستند در جلسات سنتی قرآن که در منازل افراد و یا گاهی اوقات در مساجد برگزار میشد، شرکت کنند که البته این روند پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با راهاندازی تشکلهای قرآنی که اکثر آنها نیز به صورت مردمی اداره میشدند، متحول شد؛ یکی از مراکزی که پیش از انقلاب اسلامی فعالیتهای آموزشی خود را در مساجد داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیتهای خود را به شکل متمرکزتری دنبال کرد، «دارالتحفیظ قرآنالکریم» است که در این گزارش طی گفتوگو با مدیر این مرکز، بخشی از فعالیتهای آن معرفی میشود.
برای ساعت 10:30 صبح با «غفور آقازادهسلطانی»، مدیر دارالتحفیظ القرآنالکریم قرار ملاقات داشتم، ساعت 9:45 با در دست داشتن نشانی این مرکز که بر روی برگه کوچکی نوشته شده بود به سمت دارالتحفیظ قرآنالکریم حرکت کردم تا سر ساعت مقرر در دارالتحفیظ حضور داشته باشم، در طول مسیر انقلاب تا پل چوبی به این دلیل که هیچ تصویری از مرکز در ذهن نداشتم و برای اولین بار بود که به آنجا میرفتم، ساختمان و فعالیتهایی که ممکن بود در آن انجام شود را تصور میکردم تا اینکه اتوبوس در ایستگاه پل چوبی توقف کرد، از اتوبوس که پیاده شدم به سمت جنوبی پل چوبی حرکت کرده و با سوار شدن در یک تاکسی چند دقیقه بعد سر خیابان فدائیان اسلام بودم.
خیابان فدائیان اسلام که ساختمان مجلس شورای اسلامی نیز در آن واقع شده بود را به سمت خیابان ایران پیاده طی کردم و زمانی که وارد خیابان ایران شدم، حدود 100 متر جلوتر تابلوی دارالتحفیظ القرآنالکریم را که بر سردر ساختمانی با نمادی قدیمی و درب چوبی طوسی رنگ نصب شده بود، مشاهده کردم؛ ساختمان دارالتحفیظ که همانند اکثر ساختمانهای این محله دارای نمایی قدیمی است، نشان از قدمت چندین دههای دارد.
وارد ساختمان که شدم باز همان معماری قدیمی ساختمان نظرم را جلب کرد، نخستین فردی که با ورود به ساختمان دارالتحفیظ دیدم، خانمی بود که بعد متوجه شدم علاوه بر مسئولیتهای اداری از اساتید قرآنی این مرکز بوده و به آموزش قرآن میپردازد، این خانم که حالا دیگر متوجه شده بود که من با سلطانی قرار مصاحبه دارم با مدیر تماس گرفت و سلطانی گفت که تا یک ربع دیگر میرسد، فرصت را غنیمت شمره و سری به طبقات مختلف و کلاسهای کوچک و بزرگی که در طبقات این ساختمان واقع شده بود، زدم.
قرآنآموزانی که پس از اعزام به جبهههای جنگ دیگر به دارالتحفیظ بازنگشتند
ساختمان دارالتحفیظ شامل زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول بود که در هر یک از طبقات آن چند کلاس کوچک و بزرگ که فرش شده بودند، به چشم میخورد و سالن اجتماعات که محل برگزاری کلاسهای عمومی قرآن بود نیز در طبقه اول دارالتحفیظ واقع شده بود، سالنی که مزین به عکس 23 شهید دارالتحفیظ بود، شهدای این مرکز قرآنآموزان و اساتید قرآنی بودند که کلاسهای قرآنی خود را رها کرده و برای دفاع از میهن اسلامی راهی جبهههای جنگ شده بودند و دیگر هیچ گاه نیز به این مرکز بازنگشتند.
با رسیدن سلطانی، از وی خواستم که اطلاعات بیشتری درباره دارالتحفیظ القرآنالکریم و تاریخچه و فعالیتهای آموزشی که در این موسسه انجام میشود، ارائه کند؛ سلطانی نیز با مستقر شدن بر پشت میز کار خود با رویی گشاده هر آن چه را که به نظرش میرسید و باید درباره این مرکز بدانیم، بیان کرد.
مدیر دارالتحفیظ القرآنالکریم در ابتدای سخنان خود به تاریخچه راهاندازی و فعالیت این مرکز اشاره کرد و گفت: دارالتحفیظ القرآنالکریم در سال 1368 با داشتن هیئت امنا و هیئت مدیره به ثبت رسید، اما قبل از سال 1345 با نام مجمع «دین و دانش» در خانه پدرم واقع در خیابان ایران فعالیت داشته است.
وی ادامه داد: پدرم فعالیت قرآنی را با استاد بیوک آقامحمدی که هماکنون در قید حیات نیست، ادامه میدهد و آموزش قرآن در آن سالها توسط آقامحمدی و در منزل پدرم انجام میشود تا آنجا که دیگر ظرفیت قرآنآموزان به جایی میرسد که امکان برگزاری کلاسها و محافل در منزل امکانپذیر نبود و از آن پس آموزشها و کلاسهای قرآنی مجمع «دین و دانش» را در مسجد امام حسین(ع) تهران واقع در میدان امام حسین(ع) که حضرت آیتالله صدر برادر موسیصدر در آنجا حضور داشتند، دنبال کردند؛ کلاسهای مجمع «دین و دانش» در مسجد امام حسین(ع) در اوایل با حضور 50 نفر از قرآنآموزان تشکیل میشد و آیتالله مکارمشیرازی و آیتالله سبحانی نیز روزهای جمعه هر هفته در مسجد حضور پیدا کرده و پس از برگزاری جلسات قرآن، سخنرانی میکردند، کار به جایی رسید که آیتالله مکارم شیرازی هر هفته با حضور در جلسات قرآنی، 150 حدیث زندگی را برای قرآنآموزان بیان میکرد و در جلسه هفته بعد درباره احادیثی که هفته گذشته بیان کرده بود، میپرسید و به کسانی که پاسخ صحیح میدادند نیز جوایزی تعلق میگرفت.
اعزام 17 نفر از بهترینهای مجمع «دین و دانش» به مکه در سال 1355
در سال 1355 در مسجد امام حسین(ع) تهران مسابقهای میان قرآنآموزان و قاریان حاضر در مسجد برگزار شد و قاریانی که خوب بودند، انتخاب شدند و به سرپرستی پدرم و آیتالله سبحانی به مکه و مدینه اعزام شدند و این قاریان که در مجموع 17 نفر از بهترینهای مجمع دین و دانش بودند، طی حضور خود در مکه از مراکز قرآنی آنجا بازدید کردند و حتی در رادیو قرآن عربستان نیز به تلاوت قرآن پرداختند، به نحوی که آنان از اینکه در ایران چنین قاریانی وجود دارد، متعجب شدند و همچنین قاریان اعزامی در آن سال در دارالتحفیظ مکه نیز به تلاوت قرآن پرداختند و پس از بازگشت این کاروان قرآنی از مکه به ایران، پدرم اسم «دارالتحفیظ القرآنالکریم» که در مکه فعالیت داشت را بر روی مجمع دین و دانش گذاشت و فعالیتهای مجمع در منزل بزرگتری با عنوان «دارالتحفیظ القرآنالکریم» ادامه پیدا کرد.
منزل آیتالله آقامجتبی تهرانی سالن جلسات موسسه دارالتحفیظ بود
همان منزلی که آیتالله آقامجتبی تهرانی قبل از وفاتشان در آنجا سخنرانی میکردند، سالن جلسات و کلاسهای قرآنی دارالتحفیظ القرآنالکریم بود که البته پدرم به آن سالن هم اکتفا نکرد و در سال 1367 ساختمان فعلی را ساخت و این مرکز از سال 68 رسماً به ثبت رسید و هماکنون نیز فعالیت خود را ادامه میدهد و این مرکز حدود 40 سال است که فعالیت قرآنی خود را دارد و استمرار جلسات قرآنی و کلاسهای آموزشی آن طی سالهای گذشته مرهون زحمات پدرم بوده است.
تشکیل واحد مستقل دارالتحفیظ برای آموزش قرآن به بانوان
پس از چند سال که از فعالیت رسمی دارالتحفیظ القرآنالکریم گذشت، بانوان نیز از فعالیت این مرکز استقبال زیادی کردند و همین امر موجب شد تا واحد مستقلی برای فعالیت بانوان تاسیس شود که واحد بانوان نیز در سال 74 در خیابان ایران راهاندازی شد و سرپرستی واحد بانوان را نیز خواهرم که سال گذشته به رحمت خدا رفت، بر عهده داشت؛ عشق او هم قرآن بود!
در دارالتحفیظ القرآنالکریم که هماکنون نیز فعالیتهای آموزشی آن به صورت مستمر دنبال میشود، در هر ترم آموزشی که سه ماهه است، حداقل هزار قرآنآموز را ثبتنام میکنیم و واحد آقایان با داشتن 30 استاد خانم و آقا در رشتههای مختلف روخوانی، روانخوانی، فصیحخوانی، تجوید و ... به تربیت قاریان و حافظان یک جزء تا 30 جزء قرآن کریم میپردازد و فعالیتهای ما در این مرکز هر روز هفته از صبح تا عصر دایر است و روزهای جمعه نیز از ساعت هشت صبح تا 12 ظهر جلسات آموزشی داریم و ساعت 12 ظهر برای حضور در نماز جمعه، دارالتحفیظ را تعطیل میکنیم.
آموزش قرآن در زمینههای روخوانی، تجوید، تفسیر و ترجمه، اقدام در جهت تربیت و پرورش قاریان و حافظان قرآن، تربیت معلمان و اساتید قرآنی، برگزاری کلاسهای زبان عربی و علوم قرآنی، فراهم ساختن امکانات تحقیقاتی و پژوهشی پیرامون موضوعات قرآنی، نشر کتب مربوط به علوم قرآنی و تشکیل مرکز تهیه و نگهداری فیلم و اسلاید و نوارهای قرآنی از دیگر اهداف و برنامههایی است که در این مرکز دنبال میکنیم.
میتوانم به جرئت بیان کنم که جلسات قرآن روزهای جمعه پدرم در دارالتحفیظ موجب شد تا مردم به قرآن روی بیاورند، به خصوص قبل از انقلاب اسلامی پدرم به قدری در برگزاری جلسات قرآنی اهتمام داشت که حتی برخی از افراد این اتهام را به او میزدند که از اهل بیت(ع) فاصله گرفته است و فقط به قرآن چسبیده است؛ در صورتی که این گونه نبود و اعتقاد پدرم بر این بود که اگر کسی به قرآن روی آورد، خدا و اهل بیت(ع) را نیز در قرآن پیدا میکند و در واقع با قرآن است که انسان میتواند خودش را و همه چیز را حفظ کند و به اهل بیت(ع) نیز نزدیکتر شود.
جلسات دارالتحفیظ قبل از انقلاب اسلامی هیچ گاه متوقف نشد
پدرم آن قدر به قرآن علاقهمنده بود که میتوانم به جرئت بگویم مقدار زیادی از کارها و حرکتهای جامعه قرآنی مرهون تلاشهای وی بوده است، تا جایی که حتی قبل از انقلاب اسلامی که به دلیل محدودیتها، فعالیتهای جسته و گریختهای انجام میشد و در بسیاری از موارد جلسات تعطیل میشد، تنها جایی که به برگزاری جلسات خود اصرار داشت و هیچ گاه جلسات قرآنی خود را تعطیل نکرد، دارالتحفیظ القرآنالکریم بود که به عبارتی پایگاهی بود برای تمام کسانی که میخواستند قرآن یاد بگیرند و به قاریان ممتاز و بینالمللی تبدیل شوند.
دارالتحفیظ القرآنالکریم طی سالهای گذشته توانسته است حداقل 50 قاری بینالمللی تربیت کند و در پی آن تمامی شهرها صاحب دارالقرآنهای بزرگی شدند و در گوشه کنار ایران همه دارالتحفیظ را میشناختند و قرار بود که دارالتحفیظ را در دیگر شهرها نیز ایجاد کنیم، اما به قدری مسائل پیچیده پیش آمد و درگیر پیچ و خمهای اداری شدیم که از این کار منصرف شدیم، اما با این وجود هماکنون بیش از پنج شعبه دارالتحفیظ در سایر شهرها ایجاد شده و در حال فعالیت هستند.
دادن مجوز به مراکز قدیمیتر را از پیچیدگیهای اداری خارج کنند
هر چند که مجوز فعالیت خود را از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت کردهایم و پیش از آن نیز از وزارت کشور مجوز فعالیت گرفته بودیم، اما چندین سال است که به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستیم مجوز فعالیت را از این وزارتخانه نیز دریافت کنیم و به این دلیل که پروسه اداری این کار پیچیده شد و حتی از پدرم که تحصیلات دانشگاهی ندارد، مدرک کارشناسی خواسته شد؛ از ادامه پیگیریهای خود دست کشیدیم؛ هر چند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون کارهای بسیار خوبی در زمینه حمایت از مراکز قرآنی انجام داده و به مراکز تازه تاسیس قرآنی رسیدگیهای خوبی انجام میدهد، اما امیدواریم یک روزی هم دادن مجوز به مراکر قدیمیتر را از این پیچیدگیهای اداری درآورد تا ما به عنوان یک مرکز قرآنی با 40 سال فعالیت مستمر نیز بتوانیم مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کنیم.
دارالتحفیظ قرآن هیچ گاه با ضعف و کمبود در فعالیتها روبهرو نبوده است
فعالیتهای آموزشی دارالتحفیظ القرآنالکریم طی سالهای گذشته همواره رو به رشد بوده و هیچ گاه در فعالیتهای خود با ضعف و کمبودی روبهرو نشده است و دلیل آن نظم و انضباطی است که در برگزاری کلاسهای قرآنی و ثبت نام از قرآنآموزان داریم، به طور مثال در هر ترم آموزشی یک فاصله زمانی چند روزه را برای ثبت نام از قرآنآموزان اعلام میکنیم و در همان چند روز ثبت نام خود را میبندیم و اعتقاد داریم که همه چیز باید با نظم و انضباط انجام شود و به خصوص در زمینه قرآن که سرآمد همه چیز است، باید نظام و انضباط در بالاترین حد ممکن وجود داشته باشد.
به دلیل قوانین و مقرارتی که از ابتدای تاسیس دارالتحفیظ همواره مورد توجه داشتهایم، تمامی قرآنآموزان این مرکز نیز با نظم بالا میآیند و به عبارتی این مرکز را مانند یک دانشگاه میدانند؛ حتی مدرسان و مربیان قرآنی ما که اکثر آنها در گذشته از قرآنآموزان ما بودهاند نیز با نظم خاصی به فعالیتهای آموزشی خود میپردازند و از اول سال میدانند که تا پایان سال چه روزهایی کلاس خواهند داشت و چه چیزی را باید در هر جلسه تدریس کنند و همچنین خانوادههای قرآنآموزان نیز اطلاع کافی از برنامهها و زمانبندی کلاسهای آموزشی ما دارند و تلاش میکنند تا فرزندان خود را به موقع در کلاسهای قرآن موسسه ثبت نام کرده و اجازه ندهند که فرزندانشان حتی یک جلسه غیبت داشته باشند.
هر چند که در دارالتحفیظ القرآنالکریم سختگیریهای زیادی داریم و همواره به اساتید، خانوادهها و قرآنآموزان تأکید داشتهایم که فعالیتهای آموزشی خود را در کمال نظم دنبال کنند، اما با این حال هیچ گاه قرآنآموزان خود را از دست ندادهایم و قرآنآموزانی که هماکنون در این مرکز آموزش میبینند از تمامی مناطق تهران هستند و حتی برخی از آنان در روز دو تا سه ساعت در راه هستند تا به این مرکز آموزشی برسند و خانوادههای آنان نیز همواره اصرار دارند که فرزندانشان در این مرکز قرآن را یاد بگیرند؛ همچنین قرآنآموزان ما زمانی که در مسابقات ملی و بینالمللی قرآن شرکت میکنند نیز مقامهای خوبی را به دست میآورند و همواره جزء موفقترین حافظان و قاریان به شمار میآیند.
اساتید دارالتحفیظ از قرآنآموزان این موسسه بودهاند
در حال حاضر اساتیدی در این مرکز به آموزش قرآن میپردازند که 10 سال یا 20 سال پیش قرآنآموز همین مرکز بودهاند و به سطحی از توانمندی رسیدهاند که هماکنون میتوانند به آموزش قرآن در رشتههای مختلف بپردازند و علاوه بر این یکی دیگر از کارهایی که در دارالتحفیظ القرانالکریم دنبال میکنیم، تربیت مربی قرآن است.
در این میان همواره تلاش داشتهایم تا ارتباط خود را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی حفظ کنیم و در ارائه آموزشهای قرآنی به قرآنآموزان از منابع و کتابهایی استفاده کنیم که مورد تأیید این دو دستگاه فرهنگی کشور باشد و همچنین در مسابقات قرآن که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر بخشها برگزار میشود نیز همواره حضور فعالی داشتهایم و امکان حضور قرآنآموزان خود را در این مسابقات فراهم کردیم تا حضور در این مسابقات موجب رشد آنان شده و سطح قرآنی آنان را ارتقا دهد؛ در طول فعالیت 40 ساله دارالتحفیظ القرآنالکریم همواره اساتید قرآنی ممتاز و بینالمللی از سوی این مرکز تربیت شدهاند که شهریار پرهیزکار، عباس میرداماد، خرمیان، پورزرگری و ... از جمله این اساتید هستند.
دارالتحفیظ مزین به نام 23 شهید قرآنی است
سلطانی با یادآوری اینکه 23 نفر از قرآنآموزان و اساتید دارالتحفیظ القرآنالکریم نیز به درجه رفیع شهادت نائل شدهاند، سخنان خود را با گرامیداشت یاد و خاطره این شهدای جنگ تحمیلی هشت ساله به پایان رساند و گفت: عکس این 23 شهید در سالن اصلی دارالتحفیظ القرآنالکریم نصب شده و در کلاسهای عمومی قرآن که روزهای جمعه برگزارمیشود به احترام این شهدا، 23 شهید دارالتحفیظ القرآنالکریم نیز حضور و غیاب میشوند.
با پایان یافتن سخنان سلطانی، از وی خواستم تا برخی از مدیران و اساتید قرآنی این مرکز را نیز معرفی کند تا گفتوگویی نیز با این اساتید درباره جزئیات کلاسها و دورههای آموزشی، گروههای سنی مخاطبان و قرآنآموزان، منابع آموزشی، روشهای آموزشی و ... داشته باشم که وی چند نفر از اساتید قرآنی که سابقه طولانی در دارالتحفیظ القرآنالکریم داشته و مسئولیتهایی نیز در این مرکز بر عهده گرفتهاند را معرفی کرد؛ به پیشنهاد مدیر دارالتحفیظ، محمد رمضانیفرد، معاون آموزش دارالتحفیظ القرآنالکریم و از اساتید قرآنی موسسه را برای گفتوگوی نخست انتخاب کردم،
مشخص کردن مسیر آموزش از وظایف معاونت قرآن دارالتحفیظ
محمد رمضانیفرد سخنان خود را با بیان مطالبی درباره وظایف معاونت آموزش دارالتحفیظ القرآن الکریم آغاز کرد و گفت: وظیفه ما در این معاونت، برنامهریزی، تدوین و مشخص کردن مسیر آموزش دارالتحفیظ در یک قالب کلی است، اما وظایف ما در هر ترم آموزشی با توجه به برنامههای آموزشی که دنبال میکنیم، متفاوت است و به طور کلی برنامههای آموزشی در چهار گروه حفظ خردسالان، حفظ تخصصی، قرائت و مفاهیم تقسیمبندی میشود و در هر یک از این گروهها نیز جلسات مختلفی برپا میشود و هر یک از این گروهها نیز با مسئولیت یکی از اساتید قرآنی دارالتحفیظ فعالیت دارند که در نهایت فعالیت تمامی این گروهها با سرپرستی معاونت آموزش دنبال میشود و این کارگروهها به برنامهریزی و تدوین کلاسهای آموزشی هر ترم میپردازند.
شیوههای آموزشی دارالتحفیظ منبعمحور است
هر سال آموزشی در دارالتحفیظ القرآنالکریم شامل چهار ترم سه ماهه بهار، تابستان، پاییز و زمستان بوده و شیوههای آموزشی ما در این مرکز منبعمحور است و بر اساس منابع آموزشی که در اختیار داریم و تمامی این منابع نیز توسط اساتید قرآنی دارالتحفیظ تدوین میشود، به آموزش قرآن در این کلاسهای آموزشی میپردازیم؛ در انتخاب کتابهای آموزشی خود برای تدریس در کلاسهای قرآنی از کتابهایی استفاده میکنیم که در حد کاملاً تخصصی بوده و مورد تایید اساتید قرآنی دارالتحفیظ باشند.
با توجه به اینکه کلاسهای دارالتحفیظ القرآنالکریم چندین سال است که به رایانه مجهز شدهاند و امکان استفاده از سیدیها و نرمافزارهای آموزشی نیز در کلاسها فراهم شده از منابع آموزشی صوتی و تصویری نیز در کلاسهای قرآن استفاده میکنیم و این سیدیها و نرمافزارها را نیز خودمان تهیه میکنیم تا قرانآموزان و اساتید راحتتر باشند و با خرید این منابع صوتی از بیرون، هزینههای زیادی به آنان تحمیل نشود.
آموزش از طریق روشهای نوین در دارالتحفیظ قرآن
بخش دیگری از وظایف ما در معاونت آموزش دارالتحفیظ القرآنالکریم، آموزش از طریق روشهای نوین است و هر چند که رسالت اصلی آموزش از طریق روشهای نوین نیست، اما طبق زمانبندی که پیشبینی شده است تلاش داریم به جایی برسیم که آموزش مجازی قرآن را نیز دنبال کنیم و برای تحقق این هدف نیازمند امکانات سختافزاری و نرمافزاری هستیم که کمی برای ما سنگین خواهد بود.
پس از گفتوگو با معاون آموزش دارالتحفیظ القرآنالکریم، با سیدمحمد میریحیی، مسئول کارگروه حفظ دارالتحفیظ به گفتوگو پرداختم تا اطلاعات بیشتری درباره نحوه برگزاری کلاسهای حفظ قرآن و تربیت حافظان قرآن در این موسسه به دست آورم؛ سیدمحمد میریحیی در این گفتوگو با بیان اینکه فعالیت خود را در این مرکز در رشته حفظ و مفاهیم آغاز کردم، اما در حال حاضر بیشتر بر روی حفظ کار میکنم، گفت: در این مرکز سابقه هشت ساله در زمینه حفظ دارم، سال 84 که وارد دارالتحفیظ شدم در این مرکز فقط یک کلاس حفظ بود و طی این سالها تعداد کلاسهای حفظ با رشد خوبی روبهرو بوده است تا جایی که هماکنون در هر ترم آموزشی متوسط بین هشت تا 10 کلاس حفظ با حضور اساتیدی که در همین موسسه حافظ قرآن شدهاند، داریم.
در برگزاری کلاسهای حفظ دارالتحفیظ قاعده خاصی نداریم
در برگزاری کلاسهای حفظ دارالتحفیظ القرآنالکریم، قاعده خاصی مانند اینکه کل قرآن در یک مدت زمان مشخص از سوی قرآنآموزان حفظ شود یا ... در نظر نگرفتهایم و هر کس که پشتکار بهتری در این زمینه داشته و همت بیشتری نیز داشته باشد، با کیفیت بهتری نیز کار میکند و میتواند حفظ قرآن را در مدت زمان کوتاهتر و با کیفیت بهتری به پایان برساند و در مقابل کسی که از پشتکار و همت کمتری برخوردار است، روند حفظ کل قرآن را در مدت زمان بیشتری طی میکند و حتی ممکن است که تا پایان کار نیز ادامه ندهد.
با پایان یافتن گفتوگوی خود با سیدمحمد میریحیی مسئول کارگروه حفظ دارالتحفیظ القرآنالکریم بر آن شدم تا با حسین همتی، مسئول کارگروه حفظ خردسالان دارالتحفیظ و استاد قرآنی این مرکز نیز گفتوگویی داشته باشم که طی گفتوگو با این استاد قرآنی متوجه شدم، وی به عنوان مدرس دورههای تربیت مربی پیشدبستانی نیز در این مرکز فعالیت دارد؛ مسئول کارگروه حفظ خردسالان دارالتحفیظ القرآنالکریم درباره فعالیتهای این کارگروه به منظور تربیت خردسالان حافظ قرآن، گفت: در این کارگروه یک شکلی از حفظ را با عنوان حفظ مفهومی و کاربردی دنبال میکنیم و در این شکل آموزشی، کودکان بین سه تا 12 سال که علاقهمند به حفظ قرآن هستند را آموزش میدهیم.
حفظ مفهومی و کاربردی از 17 سال پیش در دارالتحفیظ دنبال میشود
دارالتحفیظ القرآنالکریم از 17 سال پیش روش حفظ مفهومی و کاربردی قرآن را ویژه خردسالان در پیش گرفته و البته این روش خروجی خوبی را از خود به جای گذاشته و در حال حاضر به یک روش عمومی تبدیل شده است، در حالی که طی سالهای گذشته بیشتر مراکز قرآنی از روش ایما و اشاره برای آموزش قرآن به خردسالان استفاده میکردند و با ابلاغ بخشنامه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر منسوخ شدن این روش، این روش ممنوع شد، دارالتحفیظ از همان ابتدا نیز از این روش استفاده نکرد و بیشتر بر روی مفاهیم کلیدی و کاربردی آیات قران تأکید داشته و آموزشهای خود را در قالب نمایش و قصه ارائه میکرد.
بیشتر کلاسهای حفظ که از سوی دارالتحفیظ القرآنالکریم برای خردسالان برگزار میشود، مربوط به حفظ جزء 30 قرآن است و در حال حاضر تمامی سورههای جزء 30 قرآن، داستانپردازی شده و بر اساس محتوا و مفاهیمی که در هر سوره وجود دارد، یک نمایش نیز پیشبینی شده است و همچنین بازیهایی نیز ابداع شده تا مفاهیم کاربردی و کلیدی آیات از طریق نمایش و بازی به خردسالان آموزش داده شود.
آموزش مربیان قرآن پیشدبستانی از دیگر فعالیتهای کارگروه حفظ خردسال دارالتحفیظ القرآنالکریم است که بر این اساس، تاکنون پنج هزار مربی قرآن پیشدبستانی را در سطح کشور آموزش دادهایم و طبق تفاهمنامهای که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم، برگزاری این دورههای آموزشی را همچنان ادامه خواهیم داد، همچنین تاکنون 52 دوره تربیت مربی پیشدبستانی برگزار کردهایم و در هر دوره آموزشی بین 25 تا 30 مربی را آموزش میدهیم.
کلاسهای حفظ خردسالان دارالتحفیظ به صورت مجزا در واحد آقایان برای دختران و پسران برگزار میشود و به عبارتی کلاسهای حفظ دختران سه تا هفت سال در واحد آقایان برگزار میشود و دختران هفت تا 12 سال نیز برای حفظ قرآن به واحد بانوان مراجعه میکنند؛ کلاسهای حفظ خردسالان دارالتحفیظ طی سالهای گذشته همواره با استقبال خوبی از سوی خانوادهها و فرزندان آنان روبهرو بوده است و همواره بیش از یک سوم ثبت نام شدگان در دارالتحفیظ خردسالان علاقهمند به حفظ قرآن هستند.
غلامرضا کبیرسلطانی، مسئول کارگروه قرائت دارالتحفیظ القرآنالکریم از دیگر مدیران و اساتید قرآنی فعال در این مرکز بود که سر صحبت با این استاد قرآن را با طرح پرسشی درباره فعالیتهای دارالتحفیظ در حوزه قرائت آغاز کردم و این استاد قرآنی درباره فعالیتهای کارگروه قرائت دارالتحفیظ القرآنالکریم گفت: برگزاری کلاسهای قرائت در این مرکز با برگزاری آزمون تعیین سطح از قرآنآموزان دنبال میشود و علاقهمندانی که تمایل به شرکت در کلاسهای قرائت را دارند، در این آزمون شرکت کرده و پس از اینکه سطح آنان مشخص شد، در کلاس مشخصی ثبتنام میکنند؛ آزمون تعیین سطح برای کلاسهای قرائت زیر نظر کارشناس قرآنی دارالتحفیظ انجام میشود و این کارشناس قرآنی است که پس از برگزاری آزمون، تشخیص میدهد که فرد مورد نظر بهتر است در کدام یک از کلاسهای قرائت حضور داشته باشد.
برنامههایی که از طریق کارگروه قرائت در دارالتحفیظ القرآنالکریم دنبال میکنیم، علاوه بر برگزاری کلاسهای قرائت، شامل برگزاری مسابقات قرائت ویژه قرآنآموزان این مرکز نیز میشود که اولین دوره این مسابقات نیز همزمان با عید غدیر برگزار شد و البته تلاش داریم تا برگزاری این مسابقات را از سالهای آینده نیز دنبال کنیم تا قرآنآموزان ما بدانند که هماکنون در چه سطحی قرار دارند و بتوانند خود را برای حضور در مسابقات کشوری و بینالمللی قرآن آماده کنند.
مسئول کارگروه قرائت دارالتحفیظ القرآنالکریم آخرین مدیری بود که درباره فعالیتهای قرآنی این مرکز با وی به گفتوگو پرداختم و با پایان یافتن این گفتوگو برای بار آخر نگاهی به کلاسهای آموزشی دارالتحفیظ انداختم و در پایان با حضور در دفتر مدیریت قفسههایی را مشاهده کردم که هر یک از آنها عکسها و اسنادی را از چندین دهه فعالیت دارالتحفیظ القرآنالکریم در خود جای داده بودند؛ عکسهای سیاه و سفیدی که برخی از آنها به دلیل گذشت سالیان دراز زرد شده بودند.
تلاوت قرآن از سوی یکی از قاریان دارالتحفیظ القرآنالکریم در روز ورود امام خمینی(ره) به ایران و جلسهای که با ایشان برگزار شد، تلاوت قاریان بینالمللی قرآن که در دارالتحفیظ القرآنالکریم تربیت یافتهاند، برگزاری مسابقات قرآن از سوی دارالتحفیظ و ... از جمله عکسهایی بودند که در این قفسهها خودنمایی میکردند و سلطانی، مدیر دارالتحفیظ القرآنالکریم نیز با نگاه به این عکسها خاطرهای را به یاد میآورد و از تمامی این عکسها و اتفاقاتی که در زمان ثبت آنها رخ داده بود به نیکی یاد میکند.