به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری جمال کامیاب، رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران امروز، پنجم اسفندماه، به منظور تشریح برنامهها و فعالیتهای این سازمان طی ایام نوروز در برج میلاد برگزار شد.
کامیاب برنامههای این سازمان را طی ایام نوروز با عنوان «به پیشواز بهار میرویم» در هفت قالب «رفتار نو»، «دیدار نو»، «سیمای نو»، «سامان نو»، «رنگ نو»، «خیال نو» و «اندیشه نو» معرفی کرد و گفت: بخشی از برنامههای ما با توجه به همزمانی ایام نوروز و ایام فاطمیه(س) به انتقال فرهنگ والای فاطمی برمیگردد. در حوزه تبلیغات محیطی حجم گستردهای از سازهها و احجام موقت با ایام شهادت حضرت صدیقه کبری(س) مرتبط است.
رفتار نو
وی به تشریح برنامههای بخش رفتار نو پرداخت و گفت: طرح رفتار نو در قالب جشنواره «پلاک بهاری» با مشارکت و همکاری مستقیم شهروندان با انتخاب و معرفی بهترین نماهای زیبا از منازل مسکونی برگزار میشود. بازیگر اصلی سامان دادن شهر، شهروندان هستند و تا حساسیتهای لازم را برای زیباسازی شهر خود نداشته باشند فعالیت سازمان و نهادهای مختلف مثمرثمر نخواهد بود. نورپردازی و پیرایش نماهای بیرونی ساختمان، حذف زوائد، شستوشو و نظافت منازل از جمله موضوعات این مجموعه است.
دیدار نو
کامیاب با بیان اینکه در بخش «دیدار نو» سازمان زیباسازی اقدام به برگزاری جشنواره دیدار نو، در حوزه گرافیکی شهر تهران میکند هدف اصلی این رویداد را فراهم آوردن فضای دیدنی از طرحها و رنگها بر روی سازههای تبلیغاتی شهر تهران در ایام نوروز دانست و گفت: «کارت پوستالهای شهری» شامل تابلوهای تزئینی با موضوع بهار و نوروز ایرانی، «پیامهای مناسبتی» شامل تابلوهای طراحی گرافیک با موضوع سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) و تجلیل از مقام ایشان و «پیامهای شهروندی» شامل تابلوهای تزئینی که با روش طراحی گرافیک تزئینی یا تصویرسازی فراهم شده باشند در قالبهای بهار و خانه تکانی اخلاقی، نوروز و دیانت ایرانی و نوروز آئینهای اجتماعی از جمله سرفصلهای بخش دیدار نو هستند.
سیمای نو
وی با تأکید بر اینکه پیرایش و حذف زوائد شهر تهران یکی از راهبردهای اصلی سازمان زیباسازی است تصریح کرد: در گام نخست و پیش از نصب المانها و نمادها باید کاستن از الحاقاتی که چهره شهر را مخدوش کرده را مد نظر قرار دهیم. در این راستا معاونت فنی و طراحی شهری زیباسازی شهر تهران با هدف پیرایش و حذف زوائد بصری شهر تهران فعالیتهای خود را در قالب سیمای نو به انجام میرساند.
وی ادامه داد: در این راستا برنامهریزی و آغاز به کار اقدام عملیات پیرایشی در سه محور ناصر خسرو، خیابان ولیعصر(عج) و خیابان انقلاب در دستور کار قرار گرفته است.
سامان نو
کامیاب بخش سامان نو را شامل توجه به بخشهای «مبلمان شهری»، «آبنماها» و «نورپردازی» دانست و گفت: در بخش مبلمان شهری طراحی و ساخت «نیمکتهای اخلاق» با عنوان 20 طراح، 20 نیمکت توسط اساتید و متخصصان و همچنین طراحی وسایل بازی و نمونه سازی مبلمان شهری ویژه کم توانان حرکتی مد نظر قرار گرفته است. نورپردازی اماکن طبیعی، فرهنگی و مذهبی نیز در بخش سامان نو دیده شده است.
رنگ نو
رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران از اقدام به برگزاری جشنواره «رنگ نو» با محوریت ساماندهی، اصلاح و پیرایش نقاشیهای دیواری فرسوده و نامناسب و انجام رنگ آمیزی متناسب با فضای شهری با رویکرد آرام سازی و محوریت پالایش و پیرایش بصری در سطح شهر تهران با همکاری مناطق شهرداری خبر داد و گفت: در این بخش از شعارهای ارزشی، دینی و فرهنگی استفاده میشود.
خیال نو
کامیاب به جزئیات بخش «خیال نو» اشاره و عنوان کرد: در این بخش 730 اثر از 540 هنرمند طی سه دوره فراخوان دریافت شده و پس از بررسی هیئت داوران 80 اثر از 75 هنرمند انتخاب شد. در این راستا مجسمههای شهری به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در سطح شهر نصب میشود.
اندیشه نو
وی آخرین بخش را «اندیشه نو» معرفی و عنوان کرد: معاونت برنامهریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهرداری تهران با هدف ارتقای دانش سازمانی در حوزه زیباسازی، رونمایی، نقد و بررسی 40 عنوان کتاب و پروژههای پژوهشی و مطالعاتی را در این بخش در دستور کار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبنی بر تعیین تکلیف طراحی میدان انقلاب، گفت: این میدان به لحاظ هویتی و ارزشی جنبههای مختلفی را در برمیگیرد و ما نمیخواهیم با کارهای شتابزده باعث دوباره کاری شویم. تا کنون نیز فراخوانهای مختلفی برای طراحی این میدان اعلام شده، اما هنوز طرح قابل توجهی ارائه نشده است.
وی پیاده محوری را از جمله سیاستهای سازمان زیباسازی دانست و گفت: پیاده محوری فقط منوط به پیاده راه سازی نیست. مخاطب آثار هنری و حجمی میتوانند علاوه بر رانندگان افراد پیاده رویی باشند که در گوشه خیابانها تردد میکنند. در این راستا ساخت پیاده راه قدس تجریش را نیز در دستور کار قرار دادیم.