کد خبر: 1379328
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
حجت‌الاسلام ترسلی:

انکارکنندگان حق به واسطه «فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ» به آرامش روح نمی‌رسند

گروه سلامت: یک کارشناس دینی آیه «فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ» که در قرآن کریم آمده است را دلالت بر مرض روحی دانست و گفت: شدیدترین درجه مرض روحی نفاق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ترسلی، مسئول شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان راه‌های رسیدن به سلامت کامل روح در قرآن پرداخت و گفت: آیه «فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً» که در قرآن کریم آمده است دلالت بر مرض روحی دارد.

وی شدیدترین درجه مرض روحی را نفاق برشمرد و گفت: نفاق بر اثر فهمیدن حق و انکار آن ایجاد می‌شود. هر چه این موضوع به سمت دروغ گویی پیش رود حادترمی‌شود. برای درمان این مرض انسان باید صداقت پیشه کند و در برابر حق حتی اگر برعلیه خودش باشد ایستادگی نکند، در این صورت روح جلا پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام ترسلی یکسان بودن گفتار و کردار را سبب بدست آمدن سلامت روح برشمرد و گفت: وقتی فرد سخنانی را به زبان می‌آورد و افراد را تشویق به رفتارهایی می‌کند که خود به آن عامل نیست دچار کذب عملی می‌شود که این امر را نیز نفاق در دل را به دنبال دارد و چیزی جز مرض در دل نصیب انسان نمی‌شود.

چیزی که مورد قبول درگاه حق تعالی نباشد، آرامش روحی نمی‌آورد

وی با اشاره به تصورات برخی افراد مبنی بر اینکه موسیقی سبب آرامش روان آنان می‌شود، اظهار کرد: موسیقی که آغشته به گناه باشد انسان را از مسیر حق جدا می‌کند، چرا که فعل حرام نزد خداوند ناپسند است و چیزی که مورد قبول درگاه حق تعالی نباشد نمی‌تواند آرامش روحی حقیقی را برای انسان ایجاد کند.

مسئول شورای علمی و برنامه‌ریزی مرکز آموزش‌های تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» را تنها راه حقیقی کسب آرامش دانست و گفت: هر چیزی که انسان را از یاد خدا بازدارد، فرد را در مسیر مرض روحی قرار می‌دهد.

ارتباط با خداوند دل را محکم می‌کند

وی ادامه داد: برخی به خیالی واهی، خود را از حدود شرعی به دور نگاه می‌دارند تا بتوانند آزادانه زندگی کنند و با ایجاد چارچوب‌های رفتاری خود را معذب نکنند و آرامش بیشتری داشته باشند. در صورتی که ارتباط با خداوند دل را محکم می‌کند و نسبت به گذشته احساس عدم حزن و نسبت به آینده امید به رحمت خداوند را ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام ترسلی با بیان اینکه وقتی روح انسان با گناه انس گیرد با ضد آن نمی‌تواند جمع شود گفت: وقتی فردی آرامش روح خود را در  لهو و لعب جستجو کند نمی‌تواند با کلام وحی به آرامش برسد چرا که آرامش کاذب دیگری را برای خود تعریف کرده است.

نقش همنشین خوب در آرامش روح

وی همنشین خوب را نیز در آرمش روحی انسان مؤثر ارزیابی و عنوان کرد: یکی از راه‌های تهذیب نفس آن است که دوست انسان فردی ارزشی باشد تا به مرور زمان بر وی تأثیر مثبت گذارد و از وی انسانی کامل بسازد.

captcha