کد خبر: 1379573
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹
اشعری عنوان کرد:

راه‌اندازی استودیوی کتاب در باغ کتاب تهران با رویکرد تولید محتوا

گروه ادب: مدیر پروژه باغ کتاب تهران گفت: استودیویی مجهز در باغ کتاب تهران راه‌اندازی می‌شود تا به عنوان پایگاه تولید محتوا به تبلیغ کتاب و کتابخوانی در رسانه ملی بپردازد.

علی‌اکبر اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به توجه بر سند نهضت کتابخوانی اشاره کرد و گفت: این موضوع برای باغ کتاب تهران به طور کامل مشخص شده است که باغ کتاب، در فرآیندهای تولید، توزیع، فروش، مصرف کتاب و افزایش سرانه مطالعه چه نقشی می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: باغ کتاب مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را برای خود پیش‌بینی کرده که یکی از آنها عرضه کتاب و محصولات فرهنگی است و در عین حال کارهای دیگری نظیر کمک به استاندارد کردن تولید کتاب، در دسترس قرار دادن کتب و کمک به تولید علم و محتوای کتاب می‌توان انجام داد.

معرفی آثار برتر در استودیوی کتاب

اشعری ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، استودیویی مجهز راه‌اندازی می‌شود تا به نوعی پایگاه تولید محتوا بوده و از سوی دیگر تبلیغ کتاب و کتابخوانی در رسانه ملی و معرفی آثار برتر باشد.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌های باغ کتاب در حد مکتوبات بوده یا برنامه‌ریزی جدی برای آن انجام شده است، بیان کرد: برنامه‌ها به طور دقیق مشخص شده‌اند و در این راستا کتابخوان‌تر کردن مردم از اهداف باغ کتاب تهران محسوب می‌شود و از سوی دیگر یکی از دغدغه‌های جدی نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که سرانه کتاب را که در حال حاضر مطلوب نیست، افزایش یابد.

مدیر پروژه باغ کتاب تهران تصریح کرد: وقتی که برای مطالعه صرف می‌شود؛ همه مربوط به کتاب‌های مفید نیست و مطالعات پراکنده‌ای صورت می‌گیرد و در این زمینه هم باید کارهای جدی انجام شود، اما باغ کتاب تهران مرکزی برای توزیع و عرضه کتاب است که امیدواریم بتوانیم با کمک ناشران به این مهم دست یابیم.

ارائه مطلوب کتاب منجر به افزایش مطالعه می‌شود

اشعری در پاسخ به اینکه چه موردی در باغ کتاب مورد توجه قرار گرفته و منجر به افزایش مطالعه می‌شود که نهادها یا سازمان‌های دیگر از آن غفلت کرده‌اند، اظهار کرد: در ارائه هر کالایی از جمله کتاب، اگر مطلوبیت آن را بیشتر کنیم، مخاطبان به آن گرایش بیشتری خواهند داشت، همچنین منطبق بودن محتوا با نیاز مردم، زیبا بودن ظاهر اثر و نحوه ارائه آن باید مورد توجه باشد که تاکنون نسبت به این موارد در عرضه کتاب غفلت شده است و باید کارهای جدی‌تری درباره آن انجام شود.

عضو هیئت امنای خانه کتاب با بیان اینکه، نمی‌توان گفت تنها عامل مراجعه نکردن مردم به کتاب همین موارد است، ادامه داد: بحث کتاب و کتابخوانی ریشه در عوامل دیگری دارد. به عنوان مثال، اگر بخواهیم خانواده‌ها در سبد اقتصادی خود سهم قابل توجهی را به کتاب اختصاص دهند و فرزندان به کتابخوانی تشویق شوند و با آن انس بگیرند، باید سیاست‌هایی را در کل کشور داشته باشیم.

اشعری گفت: اگر در مدرسه شیوه آموزشی را از شکل سنتی به پژوهش‌محوری تغییر دهیم و دانش‌آموز بداند که برای یک موضوع باید به منابع گوناگونی با مشورت معلم راهنما رجوع کند، خود به‌ خود زمانی که حقیقتی را کشف می‌کند، لذت آن مترادف با لذت راهی است که به خاطر حقیقت رفته و علاقه کودک و نوجوان به این یار مهربان بیشتر می‌شود.

دانش‌آموزان رغبتی به نگهداری کتاب‌های درسی ندارند

مدیر باغ کتاب تهران در ادامه بیان کرد: در حال حاضر، دانش‌آموزان با حضور در کلاس درس، با کتاب‌های از پیش تعیین شده‌ای روبرو هستند که باید آنها را بخوانند و البته به نگهداری این کتاب‌ها نیز رغبتی نشان نمی‌دهند و منتظر هستند امتحان داده و رها شوند، اما اگر کارها به گونه‌ای دیگر رقم بخورد، همین کتاب‌ها می‌تواند برای آنها خاطره‌انگیز باشد.

وی ادامه داد: بحث کتابخوانی ریشه در عوامل دیگری دارد و اگر باغ کتاب می‌خواهد در این زمینه قدم بردارد باید تلاش کند که با تبلیع، استانداردهایی برای تولید کتاب ایجاد کند و به طور مستمر اطلاعات را در اختیار ناشران قرار داده و نیازهای جامعه را منعکس کند و در استانداردهایی که برای کتاب مشخص می‌کند، گوشزد کند که در شکل ظاهری کتاب نوآوری کنند و در عرضه و فروش آن نیز این امر را مورد توجه قرار دهند.

ایجاد ارتباط تنگاتنگ میان ناشران و باغ کتاب

اشعری تصریح کرد: با این اوصاف می‌توان گفت که نحوه عرضه کتاب نیز در افزایش مطالعه مردم نقش سازنده دارد؛ چرا که وقتی فردی برای خرید یک کالا به فروشگاه مراجعه می‌کند، علاوه بر اینکه این کالا در بسته‌بندی خوب عرضه می‌شود، نحوه ارائه آن نیز برای مشتری راضی‌کننده است؛ از این رو این موضوع برای کتاب نیز می‌تواند صادق باشد. به این معنی که عرضه آن به گونه‌ای صورت گیرد که مخاطب بتواند با ورود به آن مجموعه، به خرید کتاب ترغیب شود.

وی با بیان اینکه در این راستا باید ارتباط تنگاتنگی میان ناشران وجود داشته باشد، افزود: در کتابفروشی‌های امروز، این امکان وجود ندارد که مخاطب به راحتی بتواند به کتاب مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد و آن را بیابد. البته برخی کتابفروشان قدیمی هم هستند که می‌توانند مخاطب را راهنمایی کنند، اما اغلب این گونه نیستند.

captcha