به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیکشهر در گفتمان دینی «گنج اخلاص» طی سخنانی در جمع تعدادی از جوانان و خانوادهها با اشاره به ضرورت زندگی برای خدا و معرفی کتاب رساله حقوق امام سجاد(ع) و بیان حق النفس یا خودشناسی، گفت: امام سجاد(ع) ادامهدهنده حرکت انبیا و زندهکننده اخلاق و فضائل انسانی است و مبلغ عملی اخلاق انسانی و ارزشهای الهی است.
وی افزود: امام چهارم شیعیان سمبل توحید، ایمان، اخلاص، استقامت، عدالت، مروت، عاطفه، ترحم و زهد است؛ ایشان در ماجرای نهضت مقدس حسینی از مدینه تا مکه و سپس کربلا همراه پدر بود. صحنههای خون و آتش، حماسه و عشق و ایثار را مشاهده کرد گرچه از فوز عظیم شهادت در عاشورا محروم ماند اما بار رسالتی سنگین را بر دوش گرفت.
امام جمعه نیکشهر بیان کرد: ابلاغ پیام خونین شهیدان کربلا حفظ اصول عقائد اسلامی و قرآنی حراست و نگهبانی مرزهای عقاید و معارف قرآن و حدیث از دستبرد تحریفگران وابسته به سلاطین اموی، احیای اخلاق قرآنی و سبک زندگی اسلامی، انجام امر به معروف و نهی از منکر، انتقال معارف الهی و اندیشه سیاسی در قالب دعا و بازداشتنی عالمان درباری چهرههای دینشناس بیدین از داخل شدن در منافع و مقاصد شوم.
وی با بیان اینکه دیکتاتورها و خلاصه زندگی برای رضای خدا چکیدهای از 57 سال پرفراز و نشیب امام سجاد(ع) است، گفت: مردمی خواب رفته و مدهوش و جامعهای که هم دچار فقر اقتصادی و هم فقر فرهنگی و اخلاقی است را بیدار کرد و چهره واقعی کاخنشینانی که نام غارت مردم را جهاد میگذارند و از نادانی، جهل و خرافات مردم برای تحکیم پایههای کاخ خود سود میجویند را به جامعه نشان داد. حق خداوند تمام موجودات هستی خدا را سجده میکنند و به وظیفهای که در نظام خلقت به عهده آنها گذارده شده عمل میکنند.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: کوهها، درختها، جنبندگان همه و همه مطیع بیقید و شرط ذات اقدس الهی هستند انسان در بعد تکوینی قدرت کمترین تخلفی را از فرمان خدا ندارد. رحم مادر طبق دستور الهی جنین پرورش میدهد. کلیه، کبد اعصاب، عروق و معده نمیتوانند از مرزی که برای هر کدام مقرر شده فراتر روند. آزادی بشر رد بُعد تشریعی است واین آزادی سرمایه گرانقدری است که خداوند به انسان اعطا فرموده است. امام علی(ع) میفرمایند «اطاعت خداوند کلید هر درستی و صواب و مایه اصلاح هر انحراف و فساد است».
اخلاص گوهر قیمتی است که بیش از هر چیزی در معرض خطر است
وی افزود: تخلف از اطاعت باری تعالی موجب فسق و شرکت در طاعت است. متخلف، گناهکار، انسان عاشق از آن جهت بهشت خدا را صاحب میکنند که منزلگاه قرب الهی است و کاری به اصل منزل و آنچه در آن هست ندارند. این همان اخلاص در عبادت است که میتواند از دسترس همه وسوسههای شیطانی دور باشد. آنکس که لقاء الهی را میطلبد یعنی میخواهد با عبادت به ملاقات خداوند برود و به خلوت او راه پیدا کند، نباید در این عبادت شرکی قائل شود. اخلاص مطاعی است که اگر کمترین غشی و ناخالصی در آن پیدا شود خود را نشان میدهد و سنگ محک برای اعمال انسان وجود مقدس ائمه معصومین(ع) است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: اخلاص گوهر قیمتی است که بیش از هر چیزی در معرض خطر است. اگر انسان در خانه، چیزهای بیارزش داشته باشد اولاً اگر دزدی وارد خانهاش شود به آنها اعتنا نمیکند و ثانیاً خود او هم هیچ انگیزهای برای حفاظت و صیانت از آنها ندارد. اما اگر دری، گوهری و طلایی گرانبها و نایاب در اختیار داشته باشد آن را در جایی مطمئن پنهان کرده حتی وسایل و ابزاری را برای نگهبانی از آن به کار میگیرد. حال مهمترین و خطرناکترین تهدید کننده گنج اخلاص دو چیز است یکی عُجب و دیگری ریا.
وی عنوان کرد: از دیدگاه قرآن و عترت جهان با همه عظمت، زیبایی و شکوهش برحسب تصادف پدید نیامده بلکه آفریدگاری بزرگ، حکیم و دانا جهان را آفریده و امور آن را تدبیر میکند. اگر عاطفه مادری مهربان ما را وادار به تمجید میکند اگر خود را در برابر الطاف پدری دلسوز کوچک احساس میکنیم، اگر شهامت و شجاعت یک پهلوان ما را دچار اعجاب میکند، اگر بخشندگی و انعام بیدریغ و مستمر یک نیکوکار را میستاییم همه حمد و سپاسها، خوبیها، زیباییها و کرامتها همگی از آن خداست.
حجتالاسلام لطفیان با اشاره به اینکه نتیجه بندگی خالص خدا این است که خدای متعال در زندگی حامی و پشتیبان توست و همه بنبستها را برایت میشکند و در آخرت نیز برخوردار از لطف و رحمت حق خواهی بود، افزود: امام سجاد(ع) در این فراز از حقوق به ما میآموزد که بایداز تنگناهای پر از ظلمت، دنیاپرستی و گرفتاری در قید لذات و هوسهای زودگذر مادی خود را رها کرده و شیفته صاحبان رز و زور و تزویر نشویم.
وی افزود: ایشان در خصوص درک ظرافت مسئله شرک در «تحف العقول» میفرماید «هرکس با تمام وجود گوش جانش را در معرض نطق و بیان یک سخنگو قرار دهد او را پرستیده است؛ اگر از خدا سخن بگوید خدا را بندگی کرده است و اگر سخنگوی شیطان باشد بنده شیطان است». به هر اندازه گرفتار شرک شویم از اخلاص دور شدهایم. اخلاص یعنی بندگی واقعی که در تمام اعمال، عبادات و زندگی بنده انگیزهای جز خدا و رضای خدا تجلی نکند.
امام جمعه نیکشهر یادآور شد: قرآن مجید در سوره توبه آیه 33 در خصوص اطاعت کورکورانه مسیحیان و یهودیان از عالمان مذهبی میفرماید «آنان عالمان مذهبی خود را به جای خدا پروردگار خود قرار دادند، با اینکه میدانستند که فقیهانشان حلال را حرام و حرام را حلال میکنند. باز هم از آنان اطاعت کرده و با ایشان مخالفت نمیکردند. آیاتی از قرآن سوره یونس آیه 18، سوره نساء آیه 48 و سوره مائده آیه 72 ، درخصوص بندگی خدا و شرک به اوست. قرآن کریم در سوره آل عمران آیه 31 می فرماید «ای پیامبر به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید تا خدا نیز شما را دوست بدارد».