کد خبر: 1380022
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۴
پیروز ارجمند:

جریان منضبط موسیقی ارزشی و انقلابی دیگر وجود خارجی ندارد

گروه هنر: پس از گذر از مقاطع انقلاب اسلامی همچون دفاع مقدس و دوران سازندگی، جریان فعال و منضبطی در زمینه تولید آثار انقلابی و ارزشی در کشور نداریم و در نتیجه فعلاً نمی‌توان به تولید آثاری نوآورانه در این زمینه به منظور رقابت در جشنواره «موسیقی فجر» امیدوار بود.

پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: امسال در بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» دستاوردهای خوبی به دست آمد که از جمله مهمترین آنها کشف نوابغ و نخبگانی در بخش استعدادهای درخشان و همچنین اجرای کنسرت در بخش نسل جوان بود که شاهد حضوری نوآورانه در آن بودیم و قطعاً از وجود آنها پس از جشنواره هم استفاده خواهیم کرد.
 

ظرفیت موسیقی سنتی و محلی بیشتر از وضعیت موجود است

وی گفت: امسال با وجود حضور قابل توجه گروه‌های موسیقی سنتی و محلی اما این تعداد از نظر کمی مطلوب نبود و باید در این زمینه بازنگری اساسی صورت گیرد تا با فراهم‌آوری تمهیداتی تعداد آنها برای تأمین نیاز و ارضای مخاطبان جشنواره بیشتر شود و البته در بخش محلی به جز گروه گیلان و رستاک، گروه مشخص و معلومی در این جشنواره  شرکت نکرده بود و این بخش دارای سقف ظرفیتی است که در جشنواره سال آینده باید تا رسیدن به مرز آن پیشرفت کمی و کیفی داشته باشیم.
ارجمند با اشاره به اینکه زمینه باید در جشنواره «موسیقی فجر» به گونه‌ای چیده شود که از همه ظرفیت‌های موجود در موسیقی ایرانی و سبک‌های موجود در آن استفاده کنیم تصریح کرد: در بخش بین‌الملل از همه توان و بضاعت خود برای دعوت از گروه‌های موسیقی خارجی دعوت کردیم، هر چند که این اعتقاد وجود دارد با یک برنامه‌ریزی مدت‌دار و با استفاده از رایزنی مؤثر با برخی از کشورهای صاحب سبک در موسیقی می‌توان حضور مؤثرتری از چهره‌های شاخص موسیقی جهان را در جشنواره شاهد بود.

موسیقی پاپ در جشنواره «موسقی فجر» باید در رقابت نیز شرکت کند
رئیس بیست و نهمین جشنواره «موسیقی فجر» بخش پاپ موجود در جشنواره را موجب پویایی و سرزندگی آن دانست و گفت: البته اینکه موسیقی پاپ در بخش جنبی و خارج از مسابقه شرکت کند چندان موافق نیستم بلکه این موسیقی زمینه و ظرفیت لازم را برای شرکت هم در بخش رقابتی و هم جنبی به شکل توأمان داراست و در نهایت باید بگویم که از اجراهای این دوره از جشنواره رضایت نسبی دارم هر چند که تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.
این آهنگساز و مدرس دانشگاه در پاسخ به این پرسش ایکنا که با توجه به برگزاری جشنواره «موسیقی مقاومت» آیا این امکان وجود دارد تا منتخبان این جشنواره نیز در «موسیقی فجر» اجرا داشته باشند و آیا در جشنواره «موسیقی فجر» جایی برای سرود و موسیقی انقلاب اسلامی در نظر گرفته خواهد شد، گفت: در شرایط کنونی و پس از گذر از مقاطع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دوران سازندگی، جریان فعال و منضبطی در زمینه تولید آثار انقلابی و ارزشی در کشور نداریم هر چند که نباید این نکته را نیز فراموش کنیم آنچه که امروز در گونه‌های دیگر موسیقی شاهد تولیدات مؤثر آن به ویژه از سوی هنرمندان جوان هستیم همگی نشئت گرفته از انقلاب اسلامی و متأثر از دیدگاه ارزشی آن است.
وی ادامه داد: با وجود چنین فضایی نمی‌توان به شکل جدی به تولیدات تازه و نوآورانه‌ای در زمینه موسیقی انقلاب اسلامی که توان رقابت در رویدادی همچون «موسیقی فجر» را دارا باشند امیدوار بود البته اگر مراد از ایجاد این بخش در «موسیقی فجر» بازتولید و بازخوانی برخی از موسیقی و سرودهای انقلابی است که مردم با آن خاطره دارند، باید بگویم که این موضوع نیاز به تأمل و بررسی شرایط دارد و در صورت فراهم آمدن زمینه‌ها می‌توان به آن نیز پرداخت.

تعامل با نهادهای متولی همچون شهرداری برای استفاده مناسب از فضای فرهنگسراها در جریان «موسیقی فجر»
سازنده موسیقی عاشورایی «خطبه‌خوان رستاخیز» تأکید کرد: توقع می‌رفت که در جریان برگزاری جشنواره امسال از همه امکانات موجود سخت‌افزاری در سالن‌های اجرای پایتخت که بخش عمده‌ای از آنها در اختیار فرهنگسراها تحت نظارت شهرداری است استفاده شود که با توجه به تغییرات مدیریتی در بدنه هنری ارشاد و از آن سو تغییر در ساختار مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران متأسفانه فرصت برای هماهنگی و تعامل ارشاد با سازمان‌های متولی به ویژه شهرداری تهران فراهم نشد اما به طور جدی درصدد هستیم تا در جریان جشنواره سی‌ام «موسیقی فجر» به جهت دسترسی بیشتر مخاطبان، این امر صورت گیرد.
یادآور می‌شود، بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» 24 بهمن تا اول اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار شد.

captcha