کد خبر: 1382202
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
قرنفلی:

مؤسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی عهده‌دار نقش‌های ملی فرهنگی شود

گروه اجتماعی: معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نام جهاد سبب اشتیاق مردم برای حضور در دانشگاه‌های این نهاد انقلابی شده است، گفت: مردم از این مجموعه، انتظار فعالیت فرهنگی دارند و مؤسسه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی می‌تواند عهده‌دار نقش‌های ملی فرهنگی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محسن قرنفلی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی، امروز، 12 اسفندماه، با حضور در گردهمایی رؤسا و سرپرستان مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی طی سخنانی اظهار کرد: در حال حاضر آموزش عالی در کشور با مشکلات زیادی دست به گریبان است و صندلی‌های خالی فراوانی در دانشگاه‌های غیرانتقافی، آزاد اسلامی و ... وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تقاضای تحصیل در آموزش عالی با افت مواجه شده است، گفت: جهاد دانشگاهی به نسبت وضعیت بهتری از سایر مراکز دارد اما باید به دنبال راه حلی باشد تا این روند در سال‌های آینده نیز ادامه یابد. اگر تحولات جدی در روند کار خود ایجاد نکنیم ما نیز همچون سایرین دچار مشکل می‌شویم.

قرنفلی با تأکید بر اینکه آموزش در جهاد دانشگاهی باید نقش آفرینی بیشتری در حرکت عمومی جهاد داشته باشد اظهار کرد: کم بودن ارتباطات کاری ما را در بلند مدت دچار مشکلات هویتی می‌کند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید در آموزش عالی به دنبال نقش جدیدی باشد گفت: آموزش و پژوهش باید با یکدیگر تلفیق شود و ما تا حدی به این مهم دست یافته‌ایم. دوره‌های دکتری پژوهش محور حاصل تلاش این نهاد انقلابی است. امروز در جهاد دانشگاهی 14 پژوهشکده داریم که کار آموزشی کرده و دانشجو تربیت می‌کنند.

وی راهبرد اصلی در بخش آموزش‌های کوتاه مدت جهاد دانشگاهی را برگزاری دوره‌های پیشرفته تخصصی از درون پژوهش‌ها دانست و گفت: ما نمی‌خواهیم رقیب بخش خصوصی باشیم اما باید آموزش‌های ما از خصوصیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

خروجی دانشگاه‌های علمی کاربردی باید اشتغال دانشجویان باشد

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی به بخش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اشاره و عنوان کرد: مهمترین چالش کشور ما اشتغال و مأموریت علمی کاربردی نیز ایجاد اشتغال است. پس خروجی دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی در کشور پس از رصد و هدف‌گذاری باید اشتغال دانشجویان باشد.

جهاد دانشگاهی نهادی پیشگام در عرصه علم، فناوری و فرهنگ

وی به برنامه پنجم جهاد دانشگاهی که بر اساس سند چشم‌انداز جهاد تدوین می‌شود اشاره کرد و گفت: در این سند جهاد دانشگاهی نهادی پیشگام در عرصه علم، فناوری و فرهنگ معرفی شده است، پس این پیشگامی باید در تمام عرصه‌ها و بخش‌ها نمود داشته باشد. مصداق پیشگامی ما در علمی کاربردی این است بکه برای سایرین الگو باشیم.

قرنفلی ارتقای کیفی و رسیدن به استاندارها را از جلمه اهداف آموزشی در جهاد دانشگاهی برشمرد و بیان کرد: ورود به حوزه‌های بین‌المللی یک ضرورت است. برای ارتقای جایگاه مراکز و مؤسسات آموزشی باید به این حوزه ورود پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه نام جهاد سبب اشتیاق مردم برای حضور در دانشگاه‌های این نهاد انقلابی شده است، گفت: مردم از این مجموعه بنا به نامی که دارد، انتظار فعالیت فرهنگی دارند. مؤسسه آموزش عالی علمی ــ کاربردی جهاد دانشگاهی می‌تواند با برعهده گرفتن نقش‌های ملی فرهنگی همچون برپایی مسابقات سراسری قرآن شأن خود را ارتقا دهد.

منشأ هر تحولی مدرسان هستند

وی در پایان سخنان خود بر ضرورت ایجاد رشته‌های جدید نیز تأکید و با بیان اینکه ظرفیت بزرگی برای تدوین منابع آموزشی در جهاد دانشگاهی وجود دارد، اظهار کرد: تلاش کنید وضعیت مدرسان خود را ارتقا دهید چرا که منشأ هر تحولی مدرسان هستند.

گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید

captcha