مدارس علمیه مروج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند
کد خبر: 1382426
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰
فرماندار شهرضا:

مدارس علمیه مروج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند

خبرنگاران افتخاری/ یدالله شاهچراغی: سیدرضا عقدایی در همایش تجلیل از فعالان نهضت مطالعه مفید این شهرستان گفت: مدارس علمیه مروج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، همایش تجلیل از فعالان نهضت مطالعه مفید شهرستان شهرضا با حضور غلامرضا یاوری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، فرماندار شهرضا و جمعی از فعالان اهل قلم و کتاب، نویسندگان و پژوهشگران در محل سالن شهید رجایی فرمانداری شهرستان شهرضا برگزار شد.



در این همایش، سیدرضا عقدایی، فرماندار شهرضا طی سخنانی گفت: هر چند امروزه با برخورداری از شبکه‌های اینترنتی دسترسی به کتاب‌های دیجیتالی آسان‌تر شده است، اما هیچ مطالعه‌ای را نمی‌توان جایگزین کتاب کرد که همیشه و در همه جا قابل دسترسی است و خواندن کتاب خود یک شور و نشاط خاصی دارد و حلاوتی که در خواندن کتاب است، در کتاب‌های الکترونیکی وجود ندارد.



وی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه فرهنگی درشهرضا گفت: در این شهرستان به لحاظ غنای فرهنگی و هنری بزرگان زیادی در آن رشد و پرورش یافته‌اند که حاکی از عمق گرایش مردم این دیار به امر کتابخوانی دارد و این شهرستان از یک موقعیت و غنای فرهنگی بالایی برخورداراست.



رئیس کمیته دائمی نهضت مطالعه مفید شهرضا با اشاره به نقش کتاب در افزایش آگاهی و تعالی روح انسان‌ها گفت: روح انسان‌ها احتیاج به غدا دارد و مطالعه کتاب‌های مفید این کمبود را جبران خواهد کرد و یکی از مهمترین راهکارهای غنی‌سازی اوقات فراغت اهتمام به امر مطالعه کتاب است.



فرماندارشهرضا تأکید کرد: اگر قرار باشد برای مطالعه وقت بگذاریم، باید کتاب‌هایی را مطالعه کرد که مفید به حال جامعه باشد.



در ادامه این همایش، غلامرضا یاوری، مدیرکل کتابخا‌نه‌های عمومی استان اصفهان با قرائت حدیثی از امیر مؤمنان علی(ع) گفت: کتاب‌ها باغ‌های علما هستند.



وی با بیان اینکه به اینکه هرکس طالب حضور در باغ روحی است، باید به کتابخانه‌ها بیاید و با اشاره به سابقه چندین هزارساله کتابخانه در ایران گفت: متأسفانه بسیاری از کتاب‌های نسخ خطی در زمان حمله مغول‌ها از بین رفت و هم‌اکنون کتاب‌هایی که در کشورمان و کتابخانه‌های زیبای دنیا موجود است اکثر آن را ایرانیان نوشته و به قلم تحریر درآورده‌اند.



وی یادآور شد: با تلاش وزارت امور خارجه یک مجموعه 17 هزار نسخه‌ای کتاب خطی در اختیار 8 کتابخانه در کشور قرار گرفت که یکی از این مجموعه‌ها به کتابخانه ابن مسکویه اصفهان تعلق گرفت که یک گنجینه ارزشمند از نسخ خطی است که میراثی است از گذشتگان که به دست ما رسیده و باید سالم به دست نسل‌های بعد از خود برسانیم.



مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان، احداث کتابخانه مرکزی و استاندارد در شهرضا را یک ضرورت دانست و گفت: با توجه به سلایق متفاوت مردم  در امر کتابخوانی و اهتمام ویژه استاندار اصفهان و کمک فرماندار این شهرستان، امیدواریم با مساعدت شهرداری و شورای شهر این امر در شهرستان شهرضا محقق شود و تمامی دستگاه‌ها به نوعی نقش خود را در حوزه کتابخانه‌های عمومی ایفا کنند.



یاوری با اشاره به رشد شاخص‌های کتاب و کتابخوانی در شهرستان شهرضا گفت: افزایش دو برابری اعضای کتابخانه‌ها نسبت به سال 88 و توسعه موجودی مخازن کتابخانه‌های عمومی شهرستان به میزان 125 هزار جلد کتاب با رشد ۲۷۰ درصدی نشان از توجه ویژه شهروندان شهرضایی در امرمطالعه کتابخوانی است.



وی در پایان یادآور شد: با افزایش 250 درصدی رشد زیربنای کتابخانه‌ها از ۲۶۸۶ مترمربع زیربنا به ۶۵۰۶ مترمربع افزایش پیدا کرده است.

captcha