کد خبر: 1382470
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
جواد اردکانی:

«سینمای انقلابی» هنوز دارای تعریفی مشخص نیست

گروه هنر: کارگردان سینما گفت: اگر می‌بینیم در سینمای ایران فیلم‌های انقلابی کمیت اندکی دارند به این دلیل است که این موضوع در سینمای کشورمان دارای تعریفی مشخص نیست.

جواد اردکانی، کارگردان سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اظهار نظرهای متفاوتی که نسبت به جشنواره فجر می‌شود، گفت: سخنان خود را درباره این بحث (سینمای انقلاب) اینگونه اغاز می‌کنم که ما هنوز تعریف منسجمی درباره سینمای انقلاب نداریم؛ تعریفی که در قالب تئورهای نظری به جایگاه و راهکارهای پرداختن به انقلاب در سینما توجه کند؛ سینمایی که در ان آرمان‌های انقلاب تعریف شود.

وی افزود: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که پرداختن به موضوعاتی که سلامت اخلاقی ویژگی بارز آن است را نمی‌شود سینمای انقلابی نامید، زیرا اگر بخواهیم چنین تعریفی را مدنظر قرار دهیم باید گفت که اکثریت فیلم‌های ما انقلابی هستند، درصورتی‌که به واقع اینگونه نیست. در کلامی دیگر نبود تعریف در این عرصه سبب شده که گاهی اوقات فکر کنم که مدیران فرهنگی ما در پی چه چیزی هستند؟

فیلم‌های جشنواره با جامعه ایرانی همخوان نبودند

کارگردانی فیلم «شور شیرین» اضافه کرد: با توجه به توضیح فوق من نظر دوستانی چون حاتمی کیا را که معتقد هستند در جشنواره این دوره فیلم‌هایی با موضوعات انقلاب وجود نداشته را قبول دارم، اما آنچه من مرا بیشتر آزار می‌دهد پرداختن به موضوعاتی است که به هیچ وجه با جامعه ایرانی همخوانی ندارد، به نحویکه می‌توان ادعا کرد این آثار حتی قادر نیستند نیم ساعت برای مردم سرگرمی تولید کنند، البته این معضل تنها به این دوره ختم نمی شود، بلکه در 15 سال اخیر چنین ضعف‌هایی وجود داشته است.

این کارگردان راهکار خود را برای رسیدن به سینمای انقلابی چنین تعریف کرد: تا زمانی که ما در نگاه‌های کلان فرهنگی مشکل داشته باشیم انتظار داشتن سینمایی انقلاب خواسته‌ای نامعقول است. برای همین است در 35 سال گذشته نقشه‌ای راهی ترسیم نشده تا به واسطه آن بشود به سینمای انقلابی نزدیک شد، درصورتی‌که با داشتن ثبات مدیریتی در سینما می‌توان بسیاری از ضعف‌های موجود را پوشش داد.

نیاز به نقشه؛ راه نیاز مهم سینمای ایران

وی متذکر شد: برخی متصورند که هنرمندان، مردم و توان موجود سینمای ایران دلایلی دیگری است که می‌توان از آن به عنوان عوامل نپرداختن به موضوعات انقلابی نام برد، درصورتی‌که من متصور هستم مهم‌ترین دلیل همان نبود مدیریت مناسب مسئولان سینمایی است که باید اصلاح شود، والا اگر مدیر شایسته هم وارد سینما شود به دلیل نبود نقشه راه در مسیر مدیران قبلی پا خواهد گذاشت.

اردکانی درباره مزیت پرداختن به موضوعات انقلابی در سینما چنین نظر داد: مزیت نسبی سینمای ایران نسبت به سینمای جهان اخلاق است؛ امتیازی که نقطه مشترک بین تمامی انسانها است که نباید از سینمای کشورمان گرفته شود. جدا از این اگر ما توجه به اخلاق را سرلوحه آثارمان قرار دهیم علاوه بر بازخوردهای داخلی شاهد تاثیرات خارجی نیز خواهیم بود.

وی در پایان بیان کرد: افق دید ما در سینما نباید تنها موضوعات انقلابی را در بر گیرد، بلکه سینمای سیاسی نیز به همان اندازه دارای اهمیت است و می‌تواند برای کشورمان تبعات مثبت بسیاری به همراه داشته باشد، به شرطی محور هما اخلاق و آموزه‌های اسلامی باشد.

captcha