انجام ندادن به‌موقع وظایف اداری، زمینه را برای مفسدان فراهم می‌آورد
کد خبر: 1383253
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
قدیری‌ابیانه:

انجام ندادن به‌موقع وظایف اداری، زمینه را برای مفسدان فراهم می‌آورد

گروه اجتماعی: مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام با اشاره به اینکه عدم انجام به موقع وظایف، خود یک فساد است، گفت: این کار نکردن‌ها موجبات ضعف دستگاه‌ها و بخ‌خصوص دستگاه‌های نظارتی را برای مفسدان فراهم می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، محمدحسن قدیری ابیانه، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام 13 اسفند در دومین کنفرانس ملی ضرورت‌های رشد و توسعه پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی اراک، تصریح کرد: یکی از دلایل وجود فساد در ایران مطلوبیت ریشه‌هایی است که زمینه بروز این مفاسد را فراهم می‌آورد و تا این وضعیت اصلاح نشود فساد، رانت و قاچاق ریشه‌کن نخواهد شد.

وی افزود: عدم انجام وظایف به موقع، خود یک فساد است؛ چرا که برخی در مقابل حقوقی که قانون مشخص کرده است به اندازه ساعات مفید اداری که آن را هم قانون مشخص کرده است کار نمی‌کنند؛ لذا عدم این کار نکردن‌ها موجبات ضعف دستگاه‌ها از جمله در دستگاه‌های نظارتی، زمینه را برای مفسدان فراهم می‌آورد.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا، اظهار کرد: یکی از بندهای ابلاغی توسط مقام معظم رهبری برای شفاف‌سازی اقتصاد، تحقق مقاومت اقتصادی و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری ارزی و ... است.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام با اشاره به یارانه‌ای بودن قیمت سوخت، گفت: ارزانی قیمت سوخت ریشه بسیاری از مفاسد بزرگ است.

وی فساد در دستگاه‌هایی که مسئول مقابله با قاچاق سوخت هستند، اسراف در مصرف سوخت و اتلاف سرمایه‌ها و دریغ آن از هزینه کردن در امور اساسی، قاچاق سوخت به خارج که در حال حاضر سودی چند برابر سود قاچاق مواد مخدر دارد را از عوارض یارانه‌ای کردن سوخت برشمرد.

قدیری‌ابیانه در ادامه حذف کامل یارانه سوخت و عرضه آن به قیمت تمام شده و حتی‌المقدور با سودی معقول تا صنایع مربوط به آن توسعه یابند را از راه‌حل‌های اجرایی در این بند برشمرد.‌

وی با اشاره به چند نرخی بودن دلار، گفت: رانت کلان به کسانی و یا اموری که از ارزهایی با نرخ‌های ترجیحی استفاده می‌کنند، گفته ‌می‌شود.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به یارانه‌ای بودن هر کالا و یا خدمات، گفت: هر کالا و یا خدمتی که نرخ آزاد آن با نرخ عرضه دولتی فرق بکند موجب رانت و سوء استفاده و دزدی می‌شود.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام در پایان بیان کرد: اصرار بر ارزانی کالاها از طریق اختصاص یارانه‌ها، زمینه سوء استفاده و فساد را برای کسانی که بتوانند این خدمات یا کالاها را از مسیر توزیع با قیمت یارانه‌ای خارج کنند فراهم می‌آورد.

captcha