کد خبر: 1384020
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۱
ابراهیم اصغری:

«چ» شاخص‌های لازم برای یک اثر فاخر را داراست

گروه هنر: یک تهیه کننده فیلم‌های دفاع مقدسی گفت: در جشنواره سی‌و‌دوم سه یا چهار کار دفاع مقدسی وجود داشت، اما همه آنها به نوعی تحت تاثیر فیلمی چون «چ» بودند؛ چرا که این فیلم شاخص‌های لازم برای یک اثر فاخر را داراست.

ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کیفیت سینمای دفاع مقدس در جشنواره سی‌و‌دوم فیلم فجر اظهار کرد: اینکه بخواهیم بگویم کیفیت فیلم‌های دفاع مقدسی در جشنواره فیلم فجر چگونه بوده، امری اشتباه است چون تعداد این گونه کارها به اندازه‌ای کم شده که دیگر نمی‌توان این دست تولیدات را با یک گروه مورد ارزیابی قرار داد، بلکه معدود کارهایی وجود دارند که می‌توان درباره آنها سخن گفت.

وی افزود: در جشنواره سی‌و‌دوم سه یا چهار کار دفاع مقدسی وجود داشت، اما همه آنها به نوعی تحت تاثیر فیلمی چون «چ» بودند. کاری که توانست توجه مخاطبان و هیئت داوران را به خود جذب کند. این فیلم چند مزیت داشت که می‌توان از آن به عنوان یک کار فاخر دفاع مقدسی نام برد. در گام اول نام فیلمساز است که ناخوداگاه برای این کار اعتبار به همراه می‌آورد؛ فیلمسازی که نامش با سینمای دفاع مقدس عجین شده است.

تهیه‌کننده فیلم «شور شیرین» ادامه داد: این که می‌گویم حاتمی کیا نامش با سینمای جنگ عجین است به این دلیل نیست که وی سال‌هاست در این حوزه کار می‌کند، بلکه شناختی که فیلمساز در حوزه جنگ دارد این امکان را به وی داده که به روابط انسانی حاکم بر جنگ شناخت پیدا کند. برای همین هم آدم‌هایی که در فیلم وی وجود دارد واقع پذیر هستند و تماشاگر می تواند آنها را باور کند.

وی با بیان اینکه در فیلم‌های حاتمی کیا جنگ تنها بخشی از اتفاقات فیلم است گفت: در فیلم‌های این فیلمساز، نبرد نظامی تنها بخشی از فیلم است، حتی در مواقعی بخش کوچکی از کار را در بر می‌گیرد، اما آنچه محور اصلی قصه است ارزش‌هایی است که مورد توجه قرار گرفته، برای مثال در فیلم «آژانس شیشه‌ای» به هیچ وجه تصویری از جنگ ترسیم نمی‌شود، اما مظلومیتی که در شخصیت حاج کاظم وجود دارد برای هر بیننده‌ای جذاب و باورپذیر است.

این تهیه‌کننده فیلم‌های دفاع مقدسی متذکر شد: این را باید به یاد داشت که در «چ» حاتمی‌کیا برای اولین بار تمرکز ویژه‌ای روی صحنه‌های جنگ داشته است. این توجه هم در بخش‌هایی با خلق تصاویر فوق العاده همراه شده که در سینمای جنگ نمونه است. بهترین گواه نیز صحنه سقوط هلی‌کوپتر است که تا به حال در هیچ فیلم ایرانی دیده نشده است.

استفاده حاتمی‌کیا از متخصصان ایرانی در «چ»

اصغری به مطلب فوق اضافه کرد: در بحث سخت افزاری آنچه بیش از همه مهم است استفاده حاتمی کیا از متخصصان ایرانی در فیلم است. این بهره گیری در شرایطی است که فیلمساز این امکان را داشت تا از متخصصان خارجی استفاده کند، اما وی به جوانان ایرانی اعتماد کرد و نتیجه درستی هم گرفت.

وی درباره شخصیت‌پردازی این فیلم گفت: در این فیلم به بهترین شکل، شخصیت پردازی‌ها انجام شده است. این مسئله را می‌توان هم در شخصیت دکتر عنایت مشاهده کرد؛ هم شهید وصالی یا چمران، حتی نقش‌های فرعی هم به شکلی دقیق مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. در این زمینه مهمترین مسئله شخصیت‌پردازی چمران است که سعی شده به واقعی‌ترین شکل ممکن ترسیم شود. برای همین هم ما چمرانی را در فیلم می‌بینیم که به شدت باهوش، مهربان و همین طور شجاع است.

بازی‌های قوی در «چ»

اصغری یادآور شد: درباره بازیگری این فیلم سینمایی هم نمی‌توان ضعفی را مشاهده کرد، به ویژه بابک حمیدیان که در این فیلم فوق‌العاده ظاهر شده است. مطلب دیگری که از آن باید یاد کنیم فیلمنامه این فیلم سینمایی است که توسط حاتمی کیا نوشته شده، در این فیلمنامه ما به زوایای پنهان چمران آشنا می‌شویم که تا به امروز در کمتر فیلمی به آن توجه شده است.

وی در پایان بیان کرد: انتظار می‌رود این فیلم بتواند در گیشه با موفقیت خوبی رو به رو شود، چون تمام اهرم‌های لازم را برای جذب تماشاگر داراست. اهرم‌هایی چون بازیگر خوب، فیلمنامه قوی، کارگردانی حرفه‌ای و جذابیت بصری. در انتها امید داریم تا کارهای دیگری بر مبنای زندگی سرداران جنگ با کیفیت «چ» ساخته شود تا جوانانمان با مفاخر کشورشان بهتر آشنا شوند.

captcha