مجید قدمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به راهاندازی شبکههای اجتماعی بومی، اظهار کرد: ما به دنبال شناسایی ظرفیتها و پتانسیلهای فضای مجازی هستیم تا از فرصتهای این فضا به درستی استفاده کنیم. وجود شبکههای اجتماعی بومی میتواند این امکان را به کاربران داخلی بدهد که از این فضا به درستی استفاده کنند.
وی ادامه داد: شبکههایی که داخل کشور در ردیف شبکههای سالمی قرار میگیرند، باید راهاندازی شوند و جذاب باشند که اگر این اتفاق رخ دهد، قطعاً میتوانند در فرآیند تعلیم و تربیت اثرگذار باشند.
شبکههای اجتماعی بومی باید جذابیت داشته باشند
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد: شبکههای اجتماعی بومی در شرایطی میتوانند اثرگذار باشند که جذابیتهای شبکههای اجتماعی بیرونی را داشته باشند. درواقع این یک هنر است که ما بتوانیم شبکههای بومی و اسلامی خود را راهاندازی کنیم و مخاطبانمان را جذب کنیم.
وی بیان کرد: در راهاندازی شبکههای اجتماعی بومی باید از تجربههای دیگر کشورها بهرهمند شویم و ببینیم که آنها از چه راهکارهایی برای جذب کاربرانشان استفاده میکنند و از این راهکارها استقبال کنیم.
قدمی ادامه داد: استقبال از تجربیات دیگران در راهاندازی شبکههای اجتماعی، امری طبیعی است مشروط بر آنکه بهروز، جذاب و از سرعت انتقال بالایی برخوردار باشد.
وی افزود: شبکههای اجتماعی بومی باید نیاز مخاطب را تأمین کند و قابل استفاده باشد. اگر این امر رخ دهد، قطعاً میتواند در وهله اول برای کاربران داخل کشور و سپس کاربران خارج کشور تأثیرگذار باشد.
اختصاص اعتبار مناسب به شبکههای اجتماعی بومی
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تصریح کرد: ما متخصصان برجستهای در زمینه راهاندازی شبکههای اجتماعی بومی داریم و تنها باید اعتبار خوبی در این عرصه اختصاص دهیم و در برنامههای اصلیمان قرار دهیم.
وی بیان کرد: ما توانایی راهاندازی شبکههای اجتماعی بومی را داریم و پس از انقلاب اسلامی در زمینههایی که دیگران فکر میکردند ما توانایی نداریم، اما نشان دادیم که توانایی لازم را داریم، به شرط آنکه در آن حوزه متمرکز شویم و متخصصان در این حوزه ورود کنند.
قدمی اظهار کرد: شبکههای اجتماعی موضوع بینرشتهای است و باید با استفاده از همه ظرفیتها اعم از بخش خصوصی و دولتی در این امر بهرهمند شویم.