فرهاد تجویدی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: فضای فرهنگ و هنر در دوره جدید معاونت هنری ارشاد، توأم با امیدواری میان جوانان هنرمند و به ویژه جامعه تئاتری است که با وجود همه سختیها و تنگناهای این عرصه به ویژه در زمینه اقتصادی، اما در شرایط بهتری از نظر آزادی فضای کاری قرار دارند.
وی ادامه داد: به هر حال پویایی و استمرار فعالیتهای هنری در هر عرصهای رابطه مستقیم با حضور پرشور و مشارکت حداکثری هنرمندان دارد و اینکه به واسطه روی کار آمدن ساختار مدیریت جدید هنری، مجال و فرصت از گروه و افرادی که در مدیریت قبلی فعال بودند سلب شود، کار درستی نیست.
نباید گذاشت که با اعمال محدودیت در فعالیت هنری، ساختار مدیریتی جدید محکوم به باندبازی شود
تجویدی تصریح کرد: دولت دهم ، محکوم به استفاده از طیف خاصی از هنرمندان تئاتر بود که این وضعیت فرصت را برای کار از گروه و افراد دیگر سلب میکرد پس اگر قرار باشد که با روی کار آمدن ساختار جدید مدیریت هنری، جای کار برای گروههای فعال دوره قبل باقی نگذاریم که باز این ساختار جدید نیز متهم به باندبازی میشود.
کارگردان نمایش «پیرمردی با بالهای بزرگ» در ادامه گفت: همه هنرمندان تئاتری فعال در طول بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی خود را ملزم به رعایت شئونات و قوانین جاری منطبق با حاکمیت اسلامی کردند و به غیر از موارد استثنا نباید اعمال برخی سلیقههای فردی و مقطعی به ویژه در حوزه تئاتر مانع از فعالیت طیف خاصی شود.
این مدرس تئاتر گفت: آنچه که مسلم است اینکه برای رسیدن به نقطه تعالی در عرصه هنر و تولید آثار فاخر نمایشی در حوزه تئاتر دینی و ارزشی در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیاز به مشارکت حداکثری هنرمندان از طیفهای مختلف اندیشهای و تفکری داریم تا به این واسطه بتوان شاهد نوآوری در خلق آثار نمایشی با موضوعات دینی و ارزشی باشیم.
اندیشه تکبعدی طیف خاصی از فعالان هنری نباید وارد فرایند تولید تئاتر دینی شود
کارگردان نمایش «دروغ بگو پینوکیو» تأکید کرد: تئاتر دینی زمینهای برای تبادل اندیشهها و نظرات گوناگونی است که هر کدام از آنها تأویل و تفسیری متفاوت از خط واحدی هستند که در آیات و احادیث و سیره بزرگان دینی وجود داشته و دارند؛ در چنین فضایی تنها نباید اندیشه تکبعدی جریانی خاص وارد و خارج شود بلکه استمرار حیات تئاتر دینی نیازمند بحث و تبادلنظر اصحاب خرد، اندیشه و هنر است به شکلی که هیچکس در این نظام هنری، حس انفعال و انزوا نکند و خود را در این فرایند مؤثر و صاحبنظر بداند.
وی در پایان گفت: امیدوارم در دوره جدید هنری که شاهد احیای مجدد فعالیت گروهی حاشیهنشین حاصل سیاستهای نادرست و معیوب تئاتری در دولت پیشین بودیم، موجب نشود که مدیران هنری به سبب مشغول شدن بیش از حد به آنها، از توجه به بخش عمده و مؤثر هنرهای نمایشی که جریانساز هستند غافل شوند.