کد خبر: 1385729
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
ابراهیم جعفری:

«پذیرش اختلاف‌نظر» مبنای ترویج اندیشه بیداری اسلامی قرار گیرد

گروه بین‌الملل: رئیس ائتلاف ملی عراق گفت: امت اسلام با استناد به آیه «جعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» اختلاف‌نظر را یک ویژگی انسانی و امری از جانب خداوند می‌داند و این اصل قرآنی باید مبانی ترویج اندیشه بیداری اسلامی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و‌سیما، محل برگزاری همایش بین‌المللی «نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی»، ابراهیم جعفری در ابتدای سخنان خود با  اشاره به آیه 122 سوره «انعام»، «أَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ؛ آیا کسى که مرده[دل] بود و زنده‌‏اش گردانیدیم و براى او نورى پدید‌آوردیم تا در پرتو آن در میان مردم راه برود چون کسى است که گویى گرفتار در تاریکی‌هاست»، گفت: شرایط نوینی که در جهان معاصر به جود آمده، منجر به پدیدآمدن وضعیت جدیدی شده است، به طوری که پایه و اساس حکومت‌ها ساختارهای مردمی هستند و این مردم هستند که نهادهای رسمی و حکومت‌ها را به وجود می‌آورند.
ابراهیم جعفری با اشاره به آیه 11 سوره «رعد»، «إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقیقت ‏خداوند حال قومى را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند» گفت: این واقعیت، حقیقتی است که در علوم سیاسی و اجتماعی به آن اشاره شده و اندیشمندان و جامعه‌شناسان و سیاستمداران درباره آن اختلاف‌نظر ندارند و در دنیای نوین مردم همانند زیرساخت‌هایی هستند که حکومت‌ها را به وجود می‌آورند‌ و این مردم هستند که می‌توانند در وضعیت خود تغییر ایجاد کنند و سرنوشت خود را تغییر دهند.
رئیس ائتلاف ملی عراق اظهار داشت: چند صد سال پیش زمانی که آمریکا مستعمره انگلیس بود، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که آمریکا آزاد نخواهد شد مگر این که مردمان از درون آزاد شوند و این همان واقعیتی است که آیه قبل به آن اشاره دارد.
این سیاستمدار عراقی با اشاره به این که شرایطی که در ابتدای قرن بیستم به وجود آمد و جنگ و نزاع‌هایی که جهان در ابتدای قرن بیستم شاهد آن بود، ناشی از اختلاف‌نظر میان کشورها بود، گفت: جنگ جهانی دوم به دلیل اختلاف‌نظر میان کشورها به وجود آمد و سازمان ملل پس از جنگ جهانی دوم برای سامان‌دادن به این اختلافات شکل گرفت، اما آنچه ما به آن افتخار می‌کنیم این است که ما امت اسلام با مسئله اختلاف‌نظر مشکلی نداریم و اختلاف را یک ویژگی انسانی می‌دانیم، اما در اندیشه غرب اختلاف به معنای جنگ و نزاع است.
نخست وزیر پیشین عراق تصریح کرد: نزاع بین طبقات اجتماعی در اندیشه «هربرت اسپنسر»(Herbert Spencer)(یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان سده نوزدهم انگلیس) و تضاد طبقاتی در اندیشه «کارل مارکس» و نزاع برای بقا که در اندیشه داروین وجود دارد، همگی محصول اندیشه غرب هستند، اما اختلاف نزد ما بخشی از ویژگی‌های بشری و از جانب خداوند است.
وی با اشاره به آیه 13 سوره «حجرات»، « یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا؛ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید» گفت: این آیه قرآنی فلسفه اختلاف میان امت‌ها را برای ما شرح می‌دهد و در حقیقت در اسلام ارزش انسان به انسان بودن اوست، هرچند با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته باشند و به خاطر با ارزش بودن انسان است که ما ریختن خون یکدیگر را حرام می‌دانیم و اموال انسان‌های دیگر را مصون می‌داریم و هرآنچه از ارزش انسان می‌کاهد دوری می کنیم.
ابراهیم جعفری در پایان گفت: اندیشه بیداری اسلامی را باید  بر اساس این رویکرد  پایه‌گذاری کرد و این مسئله اشتباه است که بعضی‌ها فکر می‌کنند که باید اندیشه بیداری را در زمان انقلاب‌ها پرورش داد، بلکه بیداری امری است که مرحله‌ای و زودگذر نیست و دائمی و هیشگی است و باید آن را در جامعه نهادینه کرد.
همایش بین‌المللی «نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی»، صبح امروز، 20 اسفندماه، با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در مرکز همایش‌های صداوسیما آغاز شد.

captcha