کد خبر: 1386156
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲

نگاهی به سومین مسابقه «اسرا»/ مسابقه‌ای که مورد تأیید پیشکسوتان قرآنی قرار گرفت

گروه فعالیت‌های قرآنی: سومین مسابقه تلویزیونی «اسرا» در حالی با تجلیل از ستارگان قرآنی برگزیده این دوره به کار خود پایان داده که نحوه برگزاری این مسابقه قرآنی مورد تأیید اساتید و پیشکسوتان قرآنی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین دوره مسابقه تلویزیونی «اسرا» طی روزهای گذشته با برگزاری آئین اختتامیه‌ای از برگزیدگان خود در رشته‌های حفظ، قرائت‌ تقلیدی(سبک استاد عبدالباسط، استاد منشاوی و استاد مصطفی اسماعیل)، اذان، مداحی و دعا تجلیل کرد که براین اساس، داوران رشته حفظ، محمدمهدی بحرالعلوم، معتز آقایی، داوران رشته قرائت، احمد ابوالقاسمی، رحیم خاکی و محمدرضا ‌پورزرگری و داوران رشته اذان حسینعلی شریف بودند.
مسابقه «اسرا» که سومین دوره خود را پشت سر گذاشته است، با هدف انس بیشتر نوجوانان و جوانان با قرآن و شناسایی و معرفی نخبگان قرآنی برگزار شد، که بر این اساس طی سال‌های گذشته موفق شده نوجوانانی از شهرستان‌ها و حتی روستاهای دور را شناسایی و به جامعه قرآنی معرفی کند که «سیدطه حسینی» از استان بوشهر، روستای چارک از جمله این قاریان قرآنی نوجوان بوده است که این نوجوان قرآنی سال گذشته پس از معرفی در «اسرا» در محضر مقام معظم رهبری نیز حاضر شد و به قرائت آیاتی از قرآن پرداخت و مورد تشویق ایشان قرار گرفت.
سومین مسابقه تلویزیونی «اسرا» نیز نوجوانان قرآنی بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف به جامعه قرآنی معرفی کرده؛ نوجوانانی که تاکنون هیچ نامی از آنان وجود نداشته است و با حضور در مسابقه «اسرا» و راه‌یافتن به مرحله فینال این مسابقه به تلاوت آیات قرآن به صورت زنده در استودیوی این مسابقه پرداختند و مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما با دیدن فینال مسابقه «اسرا» با این چهره‌های نوجوان قرآنی آشنا شدند، البته از تلاوت‌های زیبا و دلنشین این نوجوانان که مورد تشویق و تأیید داوران و اساتید قرآنی نیز قرار گرفت، بهره‌مند شدند.

مسابقه «اسرا» سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است
محسن موسوی‌بلده، استاد و پیشکسوت قرآنی درباره اهمیت مسابقه تلویزیونی «اسرا» و لزوم پخش چنین برنامه‌های تلویزیونی می‌گوید: این مسابقه تلویزیونی به ویژه در بخش نوجوانان حرکت بسیار مبارک است و به بیان بهتر یک سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است؛ چند سالی بود که نوجوانان ما در عرصه قرآنی رها شده بودند و کسی سراغ آنها نمی‌رفت و به همین دلیل نیز چند سالی به خاطر همین بی‌توجهی‌ها، چهره‌های قرآنی در میان کودکان و نوجوانان ما یک مقدار رکود پیدا کرده بود.
استاد موسوی‌بلده ادامه می‌دهد: شبکه دوم سیما که مسئول کودک و نوجوان است، هنوز هم سراغ کودکان و نوجوانان قرآنی نمی‌رود که به دلیل همین بی‌توجهی‌ها، خروجی در فعالیت‌های قرآنی نوجوانان نیز نداشته‌ایم؛ متأسفانه صدا و سیما که تابلو کشور است، طی سال‌های گذشته به سراغ کودکان و نوجوانان قرآنی نمی‌رفت و چهره آنها را پخش نمی‌کرد.

مسابقه تلویزیونی «اسرا» حرکت مبارکی است
وی با اشاره به مسابقه تلویزیونی «اسرا» که نوجوانان از سراسر کشور در ابتدا از طریق تلفن به تلاوت و اجرای برنامه قرآنی می‌پردازند و در فینال مسابقات به صورت زنده در استودیوی برنامه تلاوت می‌کنند، عنوان می‌کند: این مسابقه نوعی استعدادیابی است و همین که به طور مثال از زاهدان، بوشهر یا مشهد استعدادهای قرآنی نوجوان از طریق این مسابقه پیدا می‌شوند، حرکت بسیار مبارکی است؛ بچه‌ها وقتی ببینند چهره‌شان پخش می‌شود، علاوه بر اینکه خودشان تشویق می‌شوند؛ دوستانشان را نیز تحریک می‌کنند که به صحنه بیایند و البته آثار این حرکت مبارک را در آینده خواهیم دید.
احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و از داوران مسابقه تلویزیونی «اسرا» می‌گوید: به هر حال مردم ما هنردوست و قرآن‌دوست هستند و علاقه خاصی به قرآن دارند و در طول اجرای مسابقه تلویزیونی «اسرا» افرادی در خیابان به هر دلیل بنده را می‌شناختند که البته بخش عمده‌ای از این شناخت شاید به مسابقه «اسرا» مربوط باشد، زمانی که به مسابقه «اسرا» اشاره می‌کردند، برایم قابل باور نبود افرادی که شاید در ظاهر نشان ندهند که با قرآن انس دارند، اما مخاطبان این مسابقه تلویزیونی بودند.

حضور نوجوانان قرآنی در «اسرا» موجب جذب مخاطبان می‌شود
وی ادامه می‌دهد: زمانی که مردم ما در حال عوض کردن کانال شبکه‌های تلویزیونی هستند، به طور اتفاقی در شبکه قرآن با یک نوجوان 10 ساله برخورد می‌کنند که با یک چهره معصوم نشسته و قرآن می‌خواند؛ همین که چهره معصوم این کودک یا نوجوان را می‌بینند جذب می‌شوند و حضور کودکان و نوجوانان قرآنی در برنامه «اسرا» حتی موجب جذب مخاطبانی که پیش از این بیننده برنامه‌های شبکه قرآن سیما نبوده‌اند نیز می‌شود.
این استاد و داور قرآنی عنوان می‌کند: همین نورانیت و صفا که در چهره کودکان و نوجوانان شرکت‌کننده در مسابقات «اسرا» وجود دارد، حتی اگر بین نفس‌های آنها برای تلاوت باشد هم برای مخاطبان جالب است و اگر این چهره‌های معصوم کودک و نوجوان که در استودیو برنامه حضور دارند قرآن را به زیبایی تلاوت کنند که دیگر کسی شبکه را عوض نمی‌کند؛ این را از خودم نمی‌گویم، بلکه شنیده‌هایم از مردم است که می‌گویند برنامه «اسرا» برنامه موفقی بوده است و اگر این برنامه اقبال خوبی بین مردم داشته، پس برنامه خوبی بوده است.

رحیم خاکی، قاری بین‌المللی قرآن و از داوران رشته قرائت در مسابقه «اسرا» می‌گوید: مسابقات تلویزیونی «اسرا» نه تنها جذاب‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه قرآنی کشور است، بلکه پرمخاطب‌ترین برنامه اثرگذار قرآنی در کشور نیز به شمار می‌آید.
وی ادامه می‌دهد: وقتی مخاطبان مسابقه تلویزیونی «اسرا» در یک ساعت پخش، به دو میلیون نفر می‌رسد، پس این یک ساعت برنامه به تنهایی به انداز کل مسابقات قرآنی اوقاف مخاطب دارد و در حالی که این مسابقه تلویزیونی در طول هفته، پنج شب و هر شب به مدت یک ساعت پخش می‌شود؛ اگر در طول سال رقم بزنیم به عدد بسیار بالایی از مخاطبان می‌رسیم، ولو اینکه بگوئیم شبکه قرآن سیما در بین سایر شبکه‌های تلویزیونی از سطح بیننده پایین‌تری برخوردار است؛ اما برنامه تلویزیونی «اسرا» در بین سایر فعالیت‌های قرآنی بی‌نظیر است.
همچنین، محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن و از داوران رشته قرائت در سومین دوره مسابقه «اسرا» می‌گوید: مسابقه تلویزیونی «اسرا» که به تازگی سومین دوره آن به پایان رسیده است، پدیده‌ای بود در شبکه قرآن و معارف سیما و این مسابقه توانست فضایی را باز کند تا بچه‌هایی که احساس می‌کردند توانایی‌هایی در عرصه‌های مختلف قرائت، حفظ، مداحی، دعا و اذان دارند، این توانایی‌های خود را به ظهور برسانند و این نوجوانان قرآنی از طریق «اسرا» شناخته شدند.

بروز و ظهور توانمندی‌های نوجوانان قرآنی در «اسرا»
این قاری بین‌المللی قرآن ادامه می‌دهد: در بخش قرائت، نوجوانانی که در مسابقه تلویزیونی «اسرا» حضور داشتند، شاید پیش از این در بعضی از مسابقات قرآن شرکت می‌کردند و رتبه نمی‌آورند، اما در مسابقه «اسرا» به این دلیل که فرازخوانی بود، توانستند قطعه‌ای از فرازهای تلاوت یکی از اسطوره‌های قرائت جهان اسلام را تلاوت کنند و توانمندی‌های خود را در این بخش به ظهور و بروز برسانند و در نهایت به عنوان رتبه‌های برتر شناخته شوند که همین مسئله موجب تشویق آنان برای فعالیت‌های بیشتر قرآنی شد.
پورزرگری اضافه می‌کند: مسابقه تلویزیونی «اسرا» به ویژه در رشته قرائت بسیار پربیننده بود و توانست در مقطع سنی نوجوانان زیر 16 سال استعدادهای قرآنی را شناسایی کند که این مسئله اتفاق بسیار خوبی بوده است و این نوجوانان قرآنی در آینده از ستارگان کشور ما در زمینه قرائت خواهند بود.

مسابقه «اسرا» سال به سال کامل‌تر می‌شود
مسابقه تلویزیونی «اسرا» کاری از گروه مسابقات شبکه قرآن و معارف سیما است که حیدر جاودان، مدیر این گروه می‌گوید: این مسابقه تلویزیونی روز به روز و سال به سال کامل‌تر و بالغ‌تر می‌شود و فکر و ایده‌های جدیدتری وارد این برنامه می‌شود، البته به نظر می‌رسد هنوز جای کار دارد و مخاطبان این برنامه در سطح وسیعی از خانواده‌ها در اقشار و گروه‌های سنی مختلف هستند.
وی درباره نحوه شرکت نوجوانان و جوانان در این مسابقه تلویزیونی می‌گوید: در این مسابقه هیچ‌گاه محدودیتی برای شرکت علاقه‌مندان نداشته‌ایم و در دورترین نقاط کشور نیز هر کس که به یک تلفن دسترسی داشت، می‌توانست با این مسابقه تماس بگیرد و در آن شرکت کند؛ البته این امر یکی از امتیازات مسابقه بوده است.
جاودان ادامه می‌دهد: همچنین در کنار اجرای مسابقه «اسرا» باشگاه مخاطبان «اسرا» نیز راه‌اندازی شده است که ده‌ها هزار نفر از مخاطبان این مسابقه تلویزیونی عضو این باشگاه هستند و سال به سال نیز تعداد اعضای این باشگاه افزایش پیدا می‌کند که برخی از اعضا در مسابقه شرکت می‌کنند و سایر اعضای این باشگاه نیز به عنوان مخاطبان برنامه هستند.

اصلی‌ترین ویژگی «اسرا» مخاطب‌محور بودن آن است
همچنین، علی اکرمی، تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «اسرا» درباره این مسابقه می‌گوید: اصلی ترین ویژگی این برنامه، مخاطب‌محور بودن آن است و برنامه‌های دیگری که در حوزه قرآن پخش می‌شوند شاید یک سویه باشد، اما در مسابقه «اسرا» مجری برنامه ارتباط خوبی با بییندگان برقرار کرده بود و همچنین ویژگی دیگر این مسابقه، تلاوت‌های زیبایی بود که از سوی نوجوانان انجام می‌شد و با پخش این تلاوت‌ها بسیاری از نوجوانان جذب قرآن و فعالیت‌های قرآنی می‌شدند و همچنین شب‌هایی که تلاوت‌های خیلی خوبی داشتیم با سیل عظیمی از پیامک‌های مردمی روبه‌رو می‌شدیم که در پیامک‌های مختلف عنوان می‌کردند که با دیدن این برنامه متحول شدیم و تصمیم گرفته‌ایم که فرزندان خود را به عرصه تلاوت یا حفظ قرآن وارد کنیم.
وی ادامه می‌دهد: طی سه سال گذشته که از اجرای این مسابقه تلویزیونی می‌گذرد، سال به سال تعداد بیشتری از نوجوانان قرآنی به مردم معرفی شده‌اند و البته امسال با توجه به آمار بالای پیامک‌‌هایی که به این مسابقه ارسال شد، متوجه شدیم که سال گذشته خیلی‌ها این مسابقه تلویزیونی را ندیده بودند و امسال در سومین دوره مسابقه برای اولین بار «اسرا» را دیده بودند و در پیامک‌های خود عنوان می‌کردند که مشتری «اسرا» شده‌اند.
تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «اسرا» اضافه می‌کند: «اسرا» یک انگیزه خوبی را در جامعه قرآنی ایجاد کرده و در این دوره استعدادهای قرآنی بسیار خوبی در بخش نوجوانان و جوانان معرفی شدند که تعداد این استعدادهای قرآنی در مقایسه با سال گذشته خیلی بیشتر بوده است؛ در دومین دوره مسابقه تلویزیونی «اسرا» در بخش قرائت، «سیدطه حسینی» به جامعه قرآنی معرفی شد، اما امسال چندین نفر از نوجوانان با استعداد قرآنی از استان‌های مختلف شناخته شده و به جامعه قرآنی معرفی شدند که این امر نشان‌دهنده شناخته شده «اسرا» در میان مردم است.
سیدوحید مرتضوی، مجری مسابقه تلویزیونی «اسرا» نیز درباره این مسابقه تلویزیونی می‌گوید: ویژگی مهم سومین دوره مسابقه تلویزیونی «اسرا» کار زیبایی بود که نوجوانان قرآنی اجرا می‌کردند؛ زمانی که یک نوجوان از مناطق دورافتاده با برنامه «اسرا» تماس می‌گیرد و قرائت زیبای خود را انجام می‌دهد، کل کشور به هم می‌ریزد و این قرائت‌های زیبا از نوجوانانی که تاکنون به جامعه معرفی نشده‌اند، به طور قطع تأثیرات زیادی بر روی مخاطبان برنامه می‌گذارد.

سومین مسابقه «اسرا» به معرفی نوجوانان زیر 15 سال پرداخت
مجری مسابقه تلویزیونی «اسرا» ادامه می‌دهد: برنامه «اسرا» در سومین دوره خود به سمت و سوی معرفی نوجوانان زیر 15 سال رفت، البته همین امر موجب شد تا موفقیت‌های زیادی به دست آید؛ زیرا زمانی که مردم نوجوانان را می‌بینند که با سن کم به این زیبایی تلاوت می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند و این برنامه‌ها را دنبال می‌کنند.
وی با اشاره به افزایش مخاطبان سومین دوره مسابقه «اسرا» از مخاطبان خاص به مخاطبان عام، عنوان می‌کند: به این دلیل که فضای دیجیتال راه‌اندازی شده و هم‌اکنون تمامی استان‌ها امکان دریافت شبکه قرآن سیما را دارند مخاطبان این برنامه از تمامی استان‌ها هستند که البته تلاش کرده‌ایم تا علاوه بر جذب مخاطبان خاص شبکه قرآن، مخاطبانی که شاید برنامه‌های این شبکه تلویزیونی را به صورت جدی دنبال نکنند نیز در برنامه «اسرا» داشته باشیم، البته این اتفاق در سومین دوره «اسرا» رخ داد.
در این میان علاوه بر گفت‌وگوهایی که اساتید و پیشکسوتان قرآنی و همچنین دست‌اندرکاران مسابقه تلویزیونی «اسرا» داشته‌ایم، از شرکت‌کنندگان این دوره از رقابت‌ها نیز غافل نشدیم؛ سیداحسان ابطحی، قاری جوان بوشهری که در رشته قرائت‌های تقلیدی سبک استاد مصطفی اسماعیل، مقطع بالای 16 سال شرکت کرد و رتبه اول این بخش را به خود اختصاص داد؛ درباره این مسابقه «اسرا» می‌گوید: مسابقه «اسرا» را می‌توان از دو منظر نگاه کرد، یکی از منظر رسانه و یکی از منظر استعدادیابی که این برنامه می‌تواند داشته باشد.

مسابقه «اسرا» از منظر رسانه‌ای و استعدادیابی موفق بود
ابطحی ادامه می‌دهد: مسابقه تلویزیونی «اسرا» از منظر رسانه موفق بوده است، زیر مخاطبان این مسابقه را به خوبی شناختند و با آن ارتباط برقرار کردند؛ همچنین از منظر دوم که استعدادیابی است نیز برنامه «اسرا» موفق بوده است و در بحث استعدادیابی یک کار جدید و نو را ارائه کرد، تا جایی که خروجی‌های خوبی از جمله «سیدطه حسینی» و دیگر نوجوانان قرآنی را داشت که به جامعه قرآنی معرفی شدند.
وی با بیان اینکه نیت پاک عوامل «اسرا» دلیل موفقیت این مسابقه بوده است، به ارائه پیشنهادی می‌پردازد و می‌گوید: به این جهت که شبکه قرآن و معارف سیما یک شبکه جهانی است و پتانسیل آن در حد بین‌المللی است، به نظر می‌رسد مسابقه «اسرا» می‌تواند به صورت بین‌المللی اجرا شود؛ به این ترتیب که به دلیل داشتن مخاطبان در خارج از کشور، از سایر کشورهای اسلامی نیز شرکت‌کننده داشته باشد و نوجوانان و جوانان سایر کشورها بتوانند طی تماس به برنامه «اسرا» با نوجوانان و جوانان ایرانی رقابت کنند و به تلاوت قرآن در این برنامه بپردازند.

تلفن جوهره صدای فرد را به طور مشخص ارائه نمی‌کند
وی عنوان می‌کند: اما مسابقه تلویزیونی «اسرا» اشکالاتی نیز داشت؛ به این دلیل که این مسابقه به صورت تلفنی برگزار می‌شد، به هر حال در برنامه تلفنی اشکالاتی وجود دارد که این اشکالات در برنامه «اسرا» نیز وجود داشت؛ زیرا تلفن هیچ گاه نمی‌تواند جوهره صدای فرد را دقیقاً و مشخصاً ارائه کند؛ با وجود این سراغ دارم افرادی را که تمایل زیادی برای شرکت در این مسابقه داشته و چندین بار نیز به برنامه پیامک زده بودند، اما از سوی برنامه تماسی با آنها گرفته نشد و این ایراداتی است که برای دوره‌های بعدی باید رفع شود.
وی ادامه می‌دهد: همچنین دکور برنامه تلویزیونی «اسرا» خیلی خوب نبود و می‌توانستند بهتر از این‌ها برای دکور چنین برنامه‌ای با مخاطبان زیاد کار کنند و البته دکور چنین برنامه‌ای باید از نظر سه بعدی، خیلی قشنگ‌تر و جذاب‌تر از این‌ها بود.
سیدمحمدجواد علمی، رتبه نخست رشته قرائت‌های تقلیدی سبک استاد مصطفی اسماعیل در مقطع زیر 16 سال با بیان اینکه مسابقه «اسرا» در استعدادیابی نوجوانان نقش بسزایی دارد، می‌گوید: از طریق دوستان جذب این برنامه تلویزیونی شدم و به این دلیل که فعالیت‌های قرآنی من از سال‌ها قبل آغاز شده احساس کردم، می‌توانم در این مسابقات موفق شوم.

مسابقات «اسرا» آیین‌نامه‌ای مجزا از مسابقات اوقاف داشته باشد
وی درباره نقاط قوت و ضعف مسابقه تلویزیونی «اسرا» عنوان می‌کند: تنها مسئله‌ای که با مسابقه «اسرا» دارم بحث آیین‌نامه آن است که به نظر می‌رسد این مسابقه با توجه به گستردگی مخاطبان خود و موفقیت‌هایی که طی چندسال گذشته به دست آورده، می‌تواند یک آیین‌نامه‌ای مجزا از آیین‌نامه سازمان اوقاف داشته باشد که امیدوارم دست‌اندرکاران این برنامه برای سال‌های آینده تصمیماتی در این زمینه نیز بگیرند.
محمدمهدی کرمی، رتبه دوم رشته قرائت‌های تقلیدی سبک استاد مصطفی اسماعیل نیز با بیان اینکه پس از دو سال برگزاری مسابقات «اسرا» امسال برای نخستین بار موفق شدم در این مسابقات حضور داشته باشم، می‌گوید: سطح این مسابقات بسیار بالا است و افرادی که به مرحله فینال رسیده‌اند از توانمندی بالایی برخوردار هستند و همین امر موجب می‌شود تا استعدادهای قرآنی زیادی از طریق «اسرا» کشف و به جامعه معرفی شود.

انجام تبلیغات مسابقه «اسرا» در شبکه‌های تلویزیونی
کرمی در ادامه به بیان پیشنهادی برای جذب مخاطبان بیشتر در این برنامه می‌پردازد و ادامه می‌دهد: تبلیغات مسابقه تلویزیونی «اسرا» در سایر شبکه‌های ملی نیز باید انجام شود تا افرادی که شاید مخاطب شبکه قرآن سیما نیستند، از طریق سایر شبکه‌ها نسبت به اجرای این برنامه مطلع شده و جذب چنین برنامه‌های خوب و صمیمی که در حوزه قرآن اجرا می‌شود، شوند که البته این امر باعث ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه خواهد شد.
علی اکرمی، تهیه‌کننده مسابقه تلویزیونی «اسرا» درباره کمبود اطلاع‌رسانی برای این مسابقه تلویزیونی در شبکه‌های مختلف سیما می‌گوید: البته این نقص از ما بوده که اطلاع‌رسانی زیاد نبوده است؛ مدیر شکبه قرآن سیما چندین بار به ما تأکید کرد که تیزرهای تبلیغاتی برای مسابقه «اسرا» آماده کنیم تا از شبکه‌های مختلف سیما پخش شود، اما به دلیل کار زیاد و مشغله‌ای که در این دوره از مسابقات داشتیم، نتوانستیم کار اطلاع‌رسانی را به خوبی انجام دهیم.
وی ادامه می‌دهد: مسابقه «اسرا» باید از شبکه‌های دیگر هم تبلیغ می‌شد؛ زیرا به هر حال خیلی‌ها که اطلاعی از این مسابقه تلویزیونی نداشتند، اگر تبلیغ آن را می‌دیدند مشتاقانه در این مسابقه شرکت می‌کردند و یا مخاطب این برنامه می‌شدند؛ مسابقه «اسرا» به قدری جذاب بود که خیلی‌ها اگر یک بار هم آن را می‌دیدند، جذب می‌شدند.
در حالی که پرونده سومین مسابقه تلویزیونی «اسرا» نیز بسته شده است؛ حسن گروسی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از برگزاری چهارمین مسابقه تلویزیونی «اسرا» با رویکردی جدید و ویژه در سال آینده خبر داده است که امیدواریم برای سال آینده بتوانیم با برگزاری این مسابقه شاهد معرفی نوجوانان قرآنی بیشتری از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف باشیم.

captcha