حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به راهاندازی شبکه اجتماعی دانشآموزی اظهار کرد: حوزه معاونت پرورشی و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش بیش از 30 سال است که مسابقات دانشآموزی برگزار میکند و در همین حوزه تخصصی قرآن و نهجالبلاغه، آرشیوی از اسامی قاریان و حافظان دانشآموز را داریم.
وی افزود: در سی سال گذشته، مسابقات در سطح منطقه، استانی و کشوری برگزار شد که هرساله 10 دانشآموز برتر در سطح کشور به عنوان نفرات ممتاز معرفی میشوند. متأسفانه در این سی سال هیچ یک از برگزیدگان و ممتازان با یکدیگر ارتباط تعاملی نداشتند و این فکر اولیه شبکههای اجتماعی بود که زمینه ارتباط دانشآموزان نخبه قرآنی را با یکدیگر فراهم کنیم.
راهاندازی شبکه بومی برای ارتباط میان دانشآموزان نخبه
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همه برگزیدگان سطح کشوری پس از پایان مسابقات به محل سکونتشان باز میگردند و دیگر هیچ ارتباطی میانشان برقرار نمیشد تا اینکه شبکه اجتماعی دانشآموزی را طراحی کردیم تا آنها بتوانند در این شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
وی افزود: نخبگان قرآنی میتوانند از طریق شبکه اجتماعی به یکدیگر متصل شوند. آنها میتوانند داشتهها، مطالب و آخرین یافتهها، تخصص، دیدگاهها و نظرات خود را درباره شیوههای مختلف حفظ و قرائت قرآن برای یکدیگر به اشتراک بگذارند.
تصویب شبکه اجتماعی دانشآموزی در آیندهای نزدیک
کفاش اظهار کرد: نخبگان در همه عرصهها از جمله قرآن، شعر، داستان، نمایش، فیلم، مطالعه، پژوهش، المپیادهای علمی، نهجالبلاغه، اختراع و کسب رتبههای اول کنکور سرمایههای کشور هستند که تاکنون ارتباط شبکهای نداشتهاند و این شبکه اجتماعی میتواند آنها را به یکدیگر ارتباط دهد و زمینه تعامل آنها را با یکدیگر فراهم کند.
وی افزود: طرح شبکه اجتماعی دانشآموزی را به مراجع ذیربط ارائه کردهایم تا پس از تصویب، مراحل عملیاتی را آغاز کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تهیه آرشیوی از نخبگان را در طول سالیان گذشته آغاز کردهایم. تصویب این شبکه اجتماعی در برنامههای سال 93 شورای عالی فضای مجازی صورت میگیرد و فکر نمیکنم تصویب آن زمان بسیاری بطلبد و مطمئن هستیم تا قبل از سال تحصیلی آینده به تصویب میرسد.
ضرورت راهاندازی شبکه اجتماعی بومی
وی افزود: راهاندازی شبکههای اجتماعی بومی ضرورت دارد؛ بنابر این نباید از فضای مجازی بترسیم. برای مثال از چاقو هم میتوان استفاده مثبت و هم منفی کرد. نمیتوان چاقو را مقصر دانست، بلکه کاربر باید استفاده درست از چاقو را بداند.
کفاش اظهار کرد: هرکسی در فضای مجازی سرعت پیدا کند، پیشتاز این عرصه خواهد بود و باید خوراک خوبی در این فضا تعبیه کرد.
وی بیان کرد: دانشآموزان نخبهای در این حوزه داریم که میتوانند تولیدات فکری خود را به نمایش بگذارند تا دیگران از آن تولیدات بهرهمند شوند.