امیر آقایی، حافظ کل قرآن کریم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم که ثبت نام نهمین دوره آن هماکنون در حال انجام است، گفت: در جمهوری اسلامی ایران، برای تشویق امر حفظ قرآن، یک سری مشوقها و انگیزههایی قرار دادهاند که از جمله این مشوقها که البته بهترین و مهمترین مشوقها نیز به شمار میآید، طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم است که هر ساله از سوی سازمان دارالقرآن الکریم اجرا میشود.
این حافظ کل قرآن افزود: البته طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر حافظ قرآن که بخواهد از مزیتهای در نظر گرفته شده برای حافظان قرآن استفاده کند، باید به نحوی حفظ خود را به اثبات برساند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این مأموریت را به سازمان دارالقرآن سپرده است تا با برگزاری آزمونهای متعدد و در نهایت اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، حافظ بودن آنها را اثبات کند.
ویژگی طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن، معادلسازی با مدارک دانشگاهی است
وی درباره ویژگیهای طرح اعطای مدرک به حافظان و مدارک اعطایی در این طرح گفت: مدارک این طرح از جهتی به این دلیل که گواهینامه رسمی حفظ را به حافظان اعطاء میکند و حافظان میتوانند از مزیتهای در نظر گرفته شده استفاده کنند، بسیار مهم است؛ اما همین مدارک حفظ که به حافظان داده میشود یک مزیتهای دیگری نیز دارد که اگر کسی بخواهد استفاده کند، میتواند از مزیتها و مزایایی که در دستگاههای دولتی در نظر گرفته شده بهرهمند شود و البته ویژگی خوب این طرح معادلسازی مدارک حفظ با مدارک دانشگاهی است.
آقایی ادامه داد: به طور مثال مدرک درجه یک معادل دکتری، مدرک درجه دو معادل فوقلیسانس است و به همین ترتیب در مقاطع پایینتر ادامه پیدا میکند که دارندگان مدارک تخصصی حفظ میتوانند از مزایایی که دارندگان مدارک دانشگاهی در سازمانها و شغلهای دولتی بهرهمند میشود استفاده کنند که این مسئله نکته مثبتی است که موجب ایجاد انگیزه زیادی برای کسب مدارک حفظ میشود.
طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن کار ارزشمند است
وی در ادامه عنوان کرد: طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان و قاریان قرآن کریم یک کار ارزشمند و اصولی است که طی سالهای گذشته در رابطه با حفظ قرآن در کشور اتفاق افتاده است و کسانی که در این کار بانی بودهاند، یک کار ماندگار را انجام دادهاند.
این استاد حفظ قرآن درباره بحث معادلسازی مدارک حفظ قرآن با مدارک دانشگاهی گفت: بحث معادلسازی مدارک به نظر میرسد کارِ به جایی است، زیرا گرفتن مدارک درجه یک و درجه دو حفظ قرآن که معادل مدارک دکتری و فوق لیسانس است نیز کار آسانی نیست و کسی که بخواهد این کار را انجام دهد باید از لحاظ معلومات قرآنی و تفسیری، بسیار کار کرده باشد تا بتواند یک کار خوب ارائه کند.
افراد ضعیف در تجوید، صحت حفظ و تفسیر قرآن موفق به دریافت مدرک نمیشوند
وی ادامه داد: همچنین حافظانی که در این طرح شرکت کرده و برای گرفتن مدارک درجه یک یا دو تلاش میکنند، علاوه بر اینکه باید معلومات تفسیری و قرآنی داشته باشند باید از نظر صحت حفظ و مسائل تجویدی نیز خوب کار کرده باشند و کسی که در این حوزهها ضعف داشته باشد، به هیچ عنوان نمیتواند این مدارک تخصصی را دریافت کند.
آقایی با بیان اینکه به طور کلی طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن تا 90 درصد دارای نکات مثبت است، گفت: طی سالهای گذشته در بحث سوالات و آزمونهای این طرح مطالبی مطرح شده است، اما با توجه به اینکه سوالات این طرح را در سالهای مختلف مطالعه کردهام به نظر میرسد سوالات برای کسی که توانایی لازم را داشته باشد سخت نیست و اگر کسی مقداری در رابطه با مفاهیم قرآن و تفسیر مطالعه داشته باشد و همچنین حفظ قابل قبولی نیز داشته باشد، به راحتی میتواند مدارک تخصصی حفظ را دریافت کند؛ به هر حال سوالات این آزمونها استاندارد است و اگر از نظر برخیها سخت است آنها باید بیشتر تلاش کنند و خود را به این استانداردها برسانند
معادلسازی مدارک حفظ با مدارک دانشگاهی ظلمی به دارندگان مدارک دانشگاهی نیست
وی یادآور شد: بحث معادلسازی مدارک تخصصی حفظ با مدارک دانشگاهی هیچ ظلمی به کسانی که در رشتههای دانشگاهی موفق به کسب مدارک دکتری یا فوقلیسانس شدهاند، نیست و هیچ اجحافی در حق آنها نمیشود.
وی در ادامه عنوان کرد: به نظر میرسد طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن پُر از نکات مثبت است و به واسطه مدارک تخصصی حفظ که در این طرح به حافظان واجدالشرایط اعطاء میشود خیل عظیمی از افرادی که میخواهند از این مدارک و مزایای آن استفاده کنند به این سمت و سو میآیند و البته گام نهادن در مسیر قرآن موجب رشد فعالیتهای قرآنی در جامعه خواهد شد.
این حافظ کل قرآن افزود: همچنین هر ساله شاهد آن هستیم که بسیاری از مخاطبان طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن، بانوان و مادران حافظ قرآن هستند که همین بحث تاثیرات زیادی حتی در خانوادهها دارد و مادران و بانوانی که این مدارک تخصصی حفظ را دریافت کنند، میتوانند تاثیرات زیادی بر روی فرزندان یا اعضای خانواده خود داشته باشند و فضای قرآنی خوبی در خانواده ایجاد کنند.
وی اظهار کرد: هر چند که طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن دارای ویژگیهای مثبت و خوبی است، اما در بحث اجرائیات این طرح باید برخی نکات مانند زمان برگزاری آزمونها مورد ارزیابی قرار گیرد و در این مباحث تمامی جوانب در نظر گرفته شود تا کار حافظان قرآن برای شرکت در آزمونهای این طرح آسانتر شود.