به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی جاودان در ابتدای سخنانش در خصوص جهاد بیان کرد: تجربه چنین نشان داده است که انسان برای همه چیز زندگیاش معلم میخواهد.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که از جنگ بازگشته بودند، بیان کرد: حضرت فرمودند «رَجَعْنا مِنَ الجـِهادِ الأصْغـَر إلی الجـِهادِ الأکـْبَرِ؛ ما از جهاد اصغر برگشتهایم». حتی اگر شما به جهاد رفتی و زخمی شدی و مداوایت یک سال یا بیشتر هم طول کشید، یا حتی یک دست یا پایت را از دست دادی و آنقدر سخت بود، میگویند این جهاد اصغر است.
وی ادامه داد: بعد فرموند الآن یک چیزی برایمان باقی مانده که آن جهاد اکبر است. جهاد اکبر جهادی است که تمام لحظه لحظه زندگی ما در آن جهاد است. من این را نگاه کنم، دلم میخواهد و نگاه نکنم، خدا راضی است. این یک جهاد است و به همین ترتیب تمام شبانهروز و تمام زندگیمان جهاد است.
حجتالاسلام جاودان بیان کرد: تمامی ما چیزهای زیادی را میدانیم؛ اگر یک نوجوان 15 ساله هم باشد، باز او هم چیزهایی بلد است. علم است دیگر. نمیخواهیم آن علمی را بگوئیم که به دانشگاه رفته باشد و دکتری گرفته باشد. هر کسی یک چیزی میداند. آیا میتواند با این چیزی که میداند به جنگ با هوا و هوسش برود؟ در همان حدی که میداند میتواند به جنگ با هوا و هوسش برود؟ این علم، علم نافع است.
وی با اشاره به اینکه هرکس میتواند شهوتها و هوا و هوس خودش را زیرپا بگذارد، بیان کرد: این همان جهاد اکبر است. چند جوان دور هم جمع شده بودند و میخواستند سنگ بزرگی را بلند کنند و این حرف بود که ببینند چه کسی میتواند بلند کند و چه کسی نمیتواند و هرکس بتواند بلند کند او قهرمان است. پیغمبر(ص) به جمع اینها رسیدند و فرمودند که «هرکس به هوا و هوس خودش غلبه کند قهرمان است».
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حال در اینجا هم میفرمایند «هرکس شهوت خودش را زیر پا بگذارد(شهوت یعنی دلخواه) دلخواه خودش را زیرپا بگذارد، قهرمان است. یک دانه، دوتا، ده تا، همه دلخواههایش را زیر پا بگذارد. ببینید حرف این است. نمیخواهند شما یک غذای خوشمزه را نخوری بلکه میخواهند در اختیار خودت باشد. غذا بر شما غلبه نداشته باشد،
وی افزود: هرکس که شهوت خودش را زیر پای خودش بگذارد «فـَرَّ الشَّیطانُ مِن ظِلـِّهِ؛ شیطان از سایهاش فرار میکند» در زبان فارسی هم این عبارت را داریم. شیطان از سایهاش فرار میکند. بعد باز پیغمبر(ص) فرمودند که خدای تبارک و تعالی میفرماید «أیُّما عَبدٍ أطاعَنی لـَم أکِلهُ إلـَی غَیری؛ هر بندهای که از من اطاعت کند او را به دیگری وا نمیگذارم». نمیگذارم پایش به چاله برود و در عمرش ضرر کند یا دیگران بر او سلطنت کنند.
حجتالاسلام جاودان یادآور شد: خداوند بلند مرتبه در ادامه بیان میکند «اما اگر بندهای مرا عصیان کند، هرکس مطابق هوا و هوس خودش رفتار کند، من او را به خودش واگذار میکنم». باور کنید خطر فقط همین جاست که خدا انسان را به خودش وابگذارد. بعد دیگر باکی ندارم که او در چه وادی از وادیهای هلاکت، هلاک شد. کجا بردند، بندهای که معصیت میکند یعنی زندگیاش معصیت خدا شده است، اینگونه است.
وی بیان کرد: امام دارای سه مقام و منسب یا به عبارتی سه نسبت است. یک نسبت با خدای تبارک و تعالی، یک نسبت با پیامبر و یک نسبت هم با مردم دارد. این بحثی که دو سه جلسه گذشته داشتیم، در مورد آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده بود.«إنـَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولـُهُ وَ الـَّذینَ آمَنوا الـَّذینَ یُقیمونَ الصَّلاة وَ یُؤْتونَ الزَّکاة وَ هُمْ راکِعونَ».
حجتالاسلام جاودان عنوان کرد: خدای متعال ولایت دارد و ولایت او، ولایت اصلی است. ولایت الهی اصل همه ولایتهاست. هیچ شخصی بر شخص دیگر ولایت ندارد، مگر اینکه خدا چیزی داده باشد. بعد فرمودند که «رسول ما هم ولایت دارد»؛ این ولایتی است که خدا داده است. بعد از آن فرمودند «وَالـَّذینَ آمَنوا» حالا ما معتقدیم که این 12 امام هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آن بزرگواران ولایت دارند، ولایتی است که از پیغمبر(ص) به آنها رسیده است؛ آنها فرع پیغمبرند همانطور که پیغمبر فرع خداست. اصل در واقع خود خداوند است و در مراحل بعدی پیامبر و ائمه قرار دارند. پس این یک نسبتی است که با پیغمبر دارند. این ولایت از پیامبر به آن بزرگواران رسیده است.
وی عنوان کرد: پیغمبر مکرر فرموده بودند «عَلیّ وَلیُّکـُم بَعدی». این در کتابهای اهل سنت مکرر آمده است نه اینکه فقط در غدیر خم فرموده باشند. «عَلیّ وَلیُّکـُم بَعدی»، این حدیثی است که در کتابهای درجه اول اهل سنت هم آمده است.
جاودان ادامه داد: آن حدیث غدیر خم هم که هزار تا سند دارد. آنجا هم پیغمبر میخواستند دو تا فرمایش بفرمایند. یک فرمایش اول این بود که مرجع دینی شما بعد از من کیست که فرمودند «إنـّی تارکٌ فیکـُمُ الثـَّقـَلـَین؛ من در میان شما دو چیز گرانبها گذاشتم». بعد از من آنها ضامن هدایت شما هستند. آنها مرجع دین و هدایت شما هستند. برای هدایت باید به آن دو مرجع مراجعه کنید.
حجتالاسلام جاودان عنوان کرد: حرف اصلی دوم این بود که فرمودند «مَن کـُنتُ مَولاه فـَهذا عَلیّ مَولاه؛ هرکس من بر او ولایت دارم، علی بر او ولایت دارد». در قرآن کریم آمده بود «پیامبر ولایت دارد». حکم ولایت امیرالمؤمنین را پیغمبر فرموده است. خدا به ایشان دستور داده و در آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده فرموده «بَلـِّغْ ما اُنزلَ إلـَیْـکَ» آنچه که به تو گفتم و بر تو نازل کردم به مردم تبلیغ کن.
وی با اشاره به اینکه در آیه ۶۷ سوره مبارکه توبه نیز درباره ولایت صحبت شده است، گفت: خداوند بلند مرتبه در این آیه میفرمایند «المُنافِقونَ وَ المُنافِقاتُ بَعْضُهُم مِن بَعْضٍ؛ مردان و زنان منافق یک پارچه هستند. تقریبا مانند هم هستند». خدا آنها را فراموش کرده است یعنی چه؟ یعنی آنها را به خودشان واگذار کرده است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: هر مؤمنی، نسبت به جامعه خود که جامعه اسلامی و ایمانی است، مسئول است که این در زمان ما فراموش شده است. ثمره اینکه مؤمنان بر یکدیگر ولایت دارند چیست؟ فرمودند «یَأمُرونَ بالمَعْروفِ وَ یَنهَوْنَ عَن المُنکر». ولایت خدای متعال هم به این دلیل است که خالق است. از آنجایی که خالق است، مالک بوده و مالک همه نوع اختیاری در مورد مملوک خود دارد. در واقع این یک مالکیت حقیقی است نه از نوع مالکیتهای ما که اعتباری و قراردادی است و حد و مرز دارد. مالکیت الهی حد و مرز ندارد و مطلق است؛ بنابراین ولایتش مطلق است.
حجتالاسلام جاودان افزود: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر، همه ما نسبت به یکدیگر ولایت داریم به طور مثال شما میبینید من نمازم را اشتباه میخوانم، اینجا تذکر میدهید، من هم نمیتوانم اعتراض کنم و بگویم به تو چه مربوط و چکار داری که نمازم را اشتباه میخوانم. البته امر به معروف و نهی از منکر شرایط دارد.
وی با اشاره به اینکه مؤمنین بر یکدیگر در این حد ولایت دارند، گفت: در این مورد مسئله یک طرفه نیست و همه نسبت به همدیگر ولایت دارند. اگر انسان کوتاهی کند، یک چیزی از دست میرود.
حجتالاسلام جاودان ادامه داد: ولایتی که در مقام و منسب اولیه ائمه گفته میشود و مثلاً میگوئیم امیرالمؤمنین ولیالله است، این ولی الله به چه معناست؟ در واقع به معنای بنده مقرب خداست. حال اگر بخواهیم خلاصه کنیم میگوئیم یعنی بنده مقرب خداست. همچنین میگوئیم تمام انبیا و اولیا، ولیالله هستند یعنی همه، بندگان مقرب خدا هستند.
وی بیان کرد: بنده مقرب آن بندهای است که خدای متعال اداره امور او را در دست دارد. «لـَم أکِلهُ إلی غَیری؛ هرچه مقربتر باشد، خدای متعال بیشتر کارش را به عهده میگیرد» و او را در راه به کمال رسیدن کمک میکند. 14 معصوم نیز از همه مقربتر هستند. این هم یک حرف است که با اصطلاح «اقرب مقربین» بیان میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امسال ایام نوروز به ایام عزای حضرت صدیقه طاهره(س) برخورد کرده است. به این نکته توجه بفرمائید که هر رسمی در سالهای گذشته در ایام عزای حضرت صدیقه داشتید، امسال هم همانطور عمل کنید. اگر دوستان کم سن و سالی هستند که مجبورند با پدر و مادرشان به مسافرت بروند که هیچ در غیر این صورت این روزها را به بازیهای ایام نوروز نگذرانید. میتوان چند روز اول سال را برای دید و بازدید با خویشان که صله رحم است اختصاص داد و بقیه را که ایام عزا است به عزاداری بپردازید.
وی ادامه داد: در ایام نوروز گاهی در دید و بازدیدهایمان به یک مجالسی میرویم که آن مجلس غرق گناه است مثلاً گاهی یک خویشانی هستند که بانوان حجاب اسلامی را رعایت نمیکنند این را مراقبت کنید. یعنی بین کسی که به مجلس و جلسه میآید با کسی که به این چیزها اعتقادی ندارد، فرق هست. این امتحان بزرگ را باید درست انجام بدهید.
حجتالاسلام جاودان بیان کرد: در یک روایت آمده است شخصی که غیبت میکند، از تحت ولایت خدا بیرون میرود و تحت ولایت شیطان میرود. گاهی انسان یک حرفهایی میزند که ممکن است سرنوشت آدم را عوض کند. ببینید یک حدیثی داریم که آن حدیث هم بسیار مهم است. میفرمایند که خدای متعال غضب خودش را در میان گناهان پنهان کرده است. اول میفرمایند رضایت خودش را در میان دستورات، عبادتها و طاعتها پنهان کرده است.
وی بیان کرد: اگر یک چیز کوچکی پیش آمد آن را کوچک نشمارید. مثلاً دارید از یک راه عبور و مرور میگذرید میبینید یک قلوه سنگی بین راه افتاده من این قلوه سنگ را کنار بزنم یا بگویم به من چه؟ من که آن را دیدم و عبور میکنم اما یک کسی این را نمیبیند و پایش به آن میگیرد و زمین میخورد. اگر من این را بزنم کنار، یک کار خوبی انجام دادهام.
جاودان افزود: خداوند فرمودند «ما رضای خودمان را در اطاعتها و کارهای خوب پنهان کردیم». از آن طرف فرمودند «غضب خودم را در کارهای بد پنهان کردم». ممکن است این کار به غضب خدا برخورد کند. زمانی ممکن است سرنوشت آدم را عوض کند.
وی در پایان عنوان کرد: صله رحم جزء عبادتهای درجه اول است اما اینها آفتهایی است که این عبادت درجه اول دارد و انسان باید مراقبت کند. یک وقتی انسان به جایی میرود که میداند ممکن است در معرض خطر باشد. انسان باید طوری تنظیم کند که یک زمان دیگری برود که اینگونه نباشد. این از آن جاهایی است که فکر کردن عبادت است.