حمید بهمنی، کارگردان سینما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان این که سینمای ایران میتواند با استعانت از قرآن جهانی شود، گفت: سینمای ایران پس از انقلاب رویکرد جدی به اخلاقیات داشته است؛ اخلاقیاتی که بخش عمدهای از آموزههایش را از اسلام وام گرفته است، اما این که میتوان گفت به این بهانه میشود سینمای ایران را قرآنی نامید تصوری درست نیست، زیرا سینمای قرآنی فراتر از اخلاقیات است و بیشتر تمایلش به سمت آموزههای الهی است. با این توصیف اگر بخواهیم ارزیابی منصفانهای داشته باشیم باید گفت که سینمای ما در بحث پرداختن به آموزههای قرآنی آن چنان که باید موفق نبوده است.
وی افزود: این که میگویم سینمای ما در پرداختن به مضامین قرآنی موفق نبوده به این معنی نیست که در این عرصه هیچ فیلمی تولید نشده است، اما تعداد کارهایی که توانستهاند به این معنا نزدیک شوند در مقایسه با کلیت فیلمها بسیار اندک هستند به همین دلیل نباید به آن تعداد اتکا کرد. درباره این کم کاری نیز تنها بخش خاصی مقصر نیست، زیرا اگر بخواهیم در این حوزه تنها سینماگر را مقصر قلمداد کنیم در حقیقت به روی دلایلی چشمپوشی کردهایم که اگر به آن به درستی پرداخته نشود در آینده نیز در رسیدن به سینمای قرآنی موفقیتی به دست نخواهیم آورد.
حوزههای علمیه یاری رسان سینما باشند
کارگردان فیلم دفاع مقدسی «آن مرد آمد» گفت: نکته اول که باید در این زمینه به آن توجه جدی داشت بحث نظریهپردازی است تا سینماگر بداند با اتکا به چه دادههایی قادر است فیلم قرآنی بسازد. در این عرصه حوزههای علمیه و مراکز دینی قادرند یاریرسان سینما باشند، بدین نحو که با ارزیابی موضوعات و مفاهیمی که قابلیت تبدیل شدن به فیلم قرآنی را دارند، چراغ راه سینماگران باشند، همچنین به نقاطی که میتواند سبب خطا و تحریف شود هم باید توجه داشت تا فیلمساز دستخوش خطا نشود. این مهم اگر حاصل شد اولین قدم برای نزدیک شدن به سینمای قرآنی برداشته شده است.
بهمنی تاکید کرد: مطلب دیگر که باید به آن به صورت جدی پرداخت نقش برنامهریزی بلند مدت است تا سیاستگذاریهای سینما در زمانهای مختلف با اتکا به آن حرکت کند. این خواسته به سینما این امکان را میدهد تا نظریههای سلیقهای از سینما دور شود، زیرا ما به خاطر نظرات سلیقهای مدیران مختلف همیشه ضرر کردهایم، چون هر فردی که در سینمامسئولیت برعهده میگیرد میپندارد فکر و سلیقه اوست که قادر است سینمای کشورمان را به سر منزل مقصود برساند.
حمایت از فیلمهای قرآنی در اکران
این کارگردان در ادامه مطلب فوق گفت: بحث حمایت هم شاخصه مهم دیگری است که انتظار میرود به رشد سینمای قرآنی کمک کند. این حمایت نیز نباید تنها در حرف خلاصه شود بلکه باید از فیلمنامه آغاز و تا اکران ادامه پیدا کند. گفته خود را این گونه کامل میکنم که اگر بخواهیم تنها با ساخت فیلم قرآنی وظیفه خود را تمام شده بدانیم، کاری عبث انجام دادهایم، بلکه باید شرایط را به گونهای فراهم کنیم تا اثر بتواند در معرض دید مخاطبان داخلی و خارجی قرار گیرد. این خواسته (حمایت در اکران) اگر به شکل صحیحی انجام شود مطمئن باشد میتواند مخاطبان خود را به دست آورد. گواه این ادعا نیز فیلمهای موفقی چون «ملک سلیمان(ع)» است که هم توانست در اکران داخلی موفق باشد هم تماشاگران دیگر کشورهای مسلمان از آن استقبال کردند.
وی اضافه کرد: مثال روشن دیگری از تلویزیون میزنم. سریالی چون «یوسف پیامبر» کاری بود که بخش عمدهای از مردم را جذب خود کرد، اما این تنها موفقیت این سریال نبود، بلکه «یوسف پیامبر» در کشورهای بسیاری برای چند بار پخش شد و هر دفعه هم با استقبال مواجه شد. این نمونه موفق را هم میشود به سینما تسری داد. اتفاقی که اگر روی دهد علاوه بر دستاوردهای معنوی باعث میشود تا سینما با رونق اقتصادی مواجه شود. مطلب دیگر که باید به آن توجه داشت بحث تبلیغات حرفهای است که انتظار میرود بعد جهانی شدن فیلمهای ایرانی را تامین کند، زیرا اگر در این زمینه کار کارشناسی خوب انجام نشود اکران جهانی به تنهایی کافی نخواهد بود.
بهرهگیری از نیروی متعهد در سینمای قرآنی
بهمنی با بیان این که تربیت نیروی متعهد قدم بعدی در رسیدن به سینمای قرآنی است، بیان کرد: تربیت نیروی که دغدغهمند هنر قرآنی باشد، قدم مهم دیگری است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد تا به واسطه آن در حوزههایی چون فیلمنامه نویسی، فیلمسازی، تهیه کنندگی و... افرادی داشته باشیم که در این زمینه دلبستگی قلبی داشته باشد. اولین قدم در این حوزه نیز از دانشگاه شروع میشود. در کلامی دیگر باید ما دانشگاههای هنر داشته باشیم تا جوانان در آن با هنر دینی و قرآنی آشنا شوند، آن زمان است که میتوان انتظار داشت سینمای کشورمان در بلند مدت به خواستههای خود برسد.
وی در پایان اظهار کرد: اگر بتوانیم از سینما به شکل شایستهای در ترویج فرهنگ قرآنی بهره ببریم در حقیقت به نوعی سد راه فیلمهای اسلامستیزانه غرب نیز شدهایم؛ آثاری که هر ساله تولید میشود و ذهن مخاطبان را درگیر میکنند.