کد خبر: 1388025
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴

کج‌سلیقگی در اکران «چ»

گروه هنر: فیلم سینمایی «چ» جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در شرایطی روی پرده رفت که می‌توانست در موقعیتی بهتر به نمایش عمومی درآید؛ در حقیقت اکران این کار با کج‌سلیقگی مواجه شده است.

از چهارشنبه (21 اسفندماه) فیلم سینمایی «چ» جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در سینماهای کشور روی پرده رفت؛ فیلمی که توانست سیمرغ‌های مختلفی را به خود اختصاص دهد، اما بحث ما به هیچ وجه به کیفیت و نقد اثر خوش مربوط نمی‌‌شود، بلکه درباره زمان اکران این فیلم سینمایی است که به عقیده نگارنده به هیچ وجه زمان خوبی نبوده است.

البته باید توجه داشت که همیشه برای اکران نوروزی رقابتی بین تهیه‌کنندگان وجود داشته است، اما سرانجام فیلم‌هایی اکران می‌شوند که معمولا شکل و ساختاری داشتند که با فضای عید همخوان است، اما فیلم «چ» که دارای فضایی جدی و درباره یکی از مفاخر ایران اسلامی است باید در یک شرایط بهتر روی پرده می‌رفت.

رقابت نابرابر «چ» با فیلم‌های گیشه

این که گفته می‌شود فضایی بهتر، منظور این است که این فیلم موقعیت دیده‌شدن داشته باشد. حال تصور کنید در این ایام که فیلم‌های گیشه‌پسندی چون «معراجی‌ها»، «طبقه حساس» و «خط ویژه» به نمایش عمومی در آمده‌اند، فرصت و موقعیتی برای دیده شدن کاری چون «چ» که درباره شهید چمران است فراهم می‌شود؟!

به عقیده نگارنده هفته دفاع مقدس یا عید فطر می‌توانست زمانی مناسب برای نمایش این فیلم باشد، زیرا فضا و روحیه مخاطبان آماده پذیرش چنین کاری بود. در ضمن کارهایی در کنار این فیلم به نمایش در نمی‌آمدند که اکثر مخاطبان را به سمت خود بکشانند. این ملاحظه نیز به این معنا نیست که فکر کنیم فیلم «چ» توان رقابت با این آثار را ندارد، بلکه منظور این است که شرایط به طور یکسان برای رقابت در سینمای کشورمان فراهم نیست.

در این میان باید به این امر نیز پرداخت که تنها یک هفته از اکران عمومی این فیلم می‌گذرد و نمی‌توان اظهار نظر دقیقی در این حوزه کرد، اما با توجه به آماری که تا به امروز اعلام شده انتظار می‌رود این فیلم حداقل به لحاظ فروش از سه فیلم اول، پایین‌تر باشد؛ اتفاقی که به هیچ وجه خوشایند این فیلم سینمایی نیست.

تبلیغات خوب «چ»

نکته دیگر درباره اکران این فیلم، تبلیغات نسبتا خوب این اثر است که باید به آن پرداخت به ویژه بیلبوردهای شهری این کار که به شدت کارهایی جذاب و حرفه‌ای هستند، اما جای افسوس است که زمان اکران نامناسب تا حدی از ارزش‌های این تلاش‌ها کاسته است، البته ابراهیم حاتمی کیا سعی کرد پیش از نمایش عمومی این فیلم با سخنانی که مطرح می‌کند فضا را برای دیده شدن این فیلم بیشتر فراهم کند و اقدامی که متاسفانه جواب لازم را نداد.

در پایان باید امیدوار بود که «چ» بتواند در پایان اکران خود به فروشی دلخواه دست پیدا کند تا فیلمسازش که یکی از مفاخر سینمای ایران است با انگیزه بیشتری در این حوزه (دفاع مقدس) قدم بردارد تا بار دیگر شاهد تصویرسازی از یکی دیگر از سرداران دفاع مقدس در سینما باشیم.

captcha