سیزدهمین جلسه شورای اداری استان بوشهر برگزار شد
کد خبر: 1388283
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳

سیزدهمین جلسه شورای اداری استان بوشهر برگزار شد

خبرنگاران افتخاری/ حامد فکوری: سیزدهمین جلسه شورای اداری استان بوشهر با حضور نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در سالن کوثر استانداری بوشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن ابوترابی‌فرد، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین جلسه شورای اداری استان بوشهر که در سالن کوثر استانداری بوشهر برگزار شد، اظهار کرد: دانش‌مداری و علم‌مداری از موضوعات مهم در انجام هرگونه فعالیت محسوب می‌شود و هرگونه فعالیتی که این دو موضوع در آن گنجانده نشود نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

وی با تأکید بر دانش‌مداری، بیان کرد: در هرگونه اقدامی که بدون پشتوانه علمی صورت می‌گیرد مسئولان باید در قبال آن به خدا و مردم پاسخگو باشند. هرگونه اقدامی که صورت می‌گیرد باید با بالاترین استحکام علمی همراه باشد و بدون شک در هر حوزه‌ای که کشور آسیب دیده است یکی از دلایل اصلی عدم پشتوانه و استحکام علمی در آن حوزه بوده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، وجود عزم و اراده را در کنار علم و دانش ضروری دانست و متذکر شد: وجود عزم و اراده راسخ در اجرای امور می‌تواند برطرف‌کننده نیازهای اساسی کشور باشد.

وی، دوران فعلی را دوران جنگ اراده‌ها دانست و یادآور شد: اگر اهل عزم نباشیم هیچ‌گونه موفقیتی را کسب نمی‌کنیم و در صورت گره خوردن علم و دانش با عزم و اراده از عهده برطرف کردن مشکلات اساسی کشور برآئیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اضافه کرد: موفقیت مسئولان و مدیران بعد از علم و اراده نیاز به استقامت دارند و بدون داشتن استقامت در راه رسیدن به هدف هیچ مدیر و مسئولی موفق نخواهد بود.

وی با تأکید بر استقامت ملت ایران یادآور شد: وجود علم و دانش همراه با عزم اراده در حیات فردی باید در حیاط اجتماعی نیز تجلی پیدا کند که وجود این چند عنصر می‌تواند پدیدآورنده گوهر استقامت نیز باشد. اگر حضور جمعی نباشد جامعه موفقیتی کسب نمی‌کند و نظام سیاسی نیز شکل نمی‌گیرد، در جنگ تحمیلی نیز اگر حضور جمعی استان بوشهر همراه با سایر استان‌های کشور نبود موفقیتی حاصل نمی‌شد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: آنچه کشور را به واحدی مستقل تبدیل می‌کند وجود رهبری صالح است و وجود رهبری بزرگ در عمود این خیمه زمینه ایجاد همبستگی ملی در کشور شده است.

وی افزود: قوای سه‌گانه باید تصمیمات مبتنی بر علم و اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی را سرلوحه کار خود قرار دهند، دوران امروزی دوران فروش مواد خام نیست و باید فاصله گرفتن از کسب در آمد نفتی به مقاوم شدن اقتصاد کمک کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: اقتصاد امروز باید مبنی بر کارایی باشد و روی آوردن به اقتصاد مبتنی‌بر علم از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه عسلویه نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، بیان کرد: رتبه اول منطقه ویژه عسلویه در بین 25 گمرک کشور همراه با تولید 180 هزار تن خرما در استان بوشهر موجب شده تا این استان موقعیتی ویژه‌ای را در کشور کسب کند.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شمال و جنوب کشور منابع خدادادی دریایی وجود دارد ولی به دلیل تأکید بر درآمد نفتی نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: خداوند با اعطای تمام مؤلفه‌های یک اقتصاد بزرگ کشور ایران را در موقعیتی خاص قرار داده که باید از ظرفیت‌های آن نهایت استفاده را برد. با وجود ظرفیت‌های بالقوه در استان بوشهر این استان می‌تواند در اقتصاد کشور پیشرو و نویدبخش باشد.

مصطفی سالاری، استاندار بوشهر در ادامه این آئین با بیان اینکه ضوابط اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است، اظهار کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی، مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در سال جدید فعالیت‌های خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتی سازماندهی کنند.

وی ادامه داد: منظور از اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ریاضتی نیست بلکه هدف اقتصاد مقاومتی استفاده از تمام ظرفیت‌های داخلی کشور است و درست مصرف کردن نیز از ابعاد مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود. با توجه به اینکه استان بوشهر با وجود کمترین مساحت بیشترین مرز آبی را با دریای خلیج فارس دارد باید از ظرفیت‌های متنوع در این حوزه از جمله آبزی‌پروری استفاده شود.

سالاری، توجه به مقوله گردشگری و حمل و نقل دریایی را امری مهم دانست و تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت حمل و نقل دریایی در بوشهر می‌توان درآمد ملی را افزایش داده و به دنبال آن زمینه پیشرفت استان بوشهر و به دنبال آن کشور را فراهم کرد.

استاندار بوشهر با بیان اینکه استان بوشهر در تجارت همیشه پیشتاز بوده است، عنوان کرد: با فعالیت بازرگانانی بزرگ دراستان بوشهر و تجارت این استان با کشورهای خاور دور و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس این استان همواره نقش بسزایی را در تجارت ایفا کرده است.

وی با تأکید بر اجرای مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور معیشت مردم و همچنین خودکفایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی فراهم شود تا نیاز کشور به توسعه و پیشرفت تأمین شود.

این مقام عالی دولت در استان بوشهر با تأکید به استفاده از ظرفیت نیروی انسانی، یادآور شد: نیروی انسانی پویا به عنوان بزرگترین سرمایه می‌تواند نقش مهمی را در شکوفایی اقتصاد داشته باشد.

وی عنوان کرد: با وجود نیروی انسانی متعهد، فرهیخته، توانمند، متدین و قانون‌گرا باید از این سرمایه بزرگ نهایت استفاده برده شود و چنانچه این نیرو قانونمندی را سرلوحه کار خود قرار ندهد بدون شک این نیرو در آینده با مشکل مواجه خواهد شد. وجود قانون در بین نیروی انسانی می‌تواند از عمده اختلافات درباره این حوزه جلوگیری کرده ونیروی انسانی می‌تواند با گام نهادن در چارچوبی خاص از قانون حمایت کند. قوانین لحاظ شده در جمهوری اسلامی موازی با قانون شرع مقدس اسلام است و هر گونه حرکت در زیر چتر قانون حرکت در مسیر اسلام به شمار می‌رود.

این مسئول اضافه کرد: اگر قوانین تصویب شده در مجلس شورای اسلامی تا به تصویب شش نفر از فقهای شورای نگهبان که منصوب رهبر انقلاب هستند نرسد لازم‌الاجرا نمی‌شود و این فرایند حرکت در مسیر قانون را بیش از پیش ضرورت می‌بخشد.

وی در بُعد اهمیت قانون، یادآور شد: در صورت سرپیچی مقام‌ها و مسئولان از قانون که شارع مقدس اسلام به شمار می‌رود هر شهروند ایرانی می‌تواند از طریق دیوان عدالت اداری شکایت خود را به این موضوع اعلام بدارد.

استاندار بوشهر یادآور شد: با شکایت یک شهروند از دیوان عدالت اداری و رسیدن آن به شورای نگهبان هر قانونی که منطبق با شرع اسلامی نباشد ابطال خواهد شد.

وی ادامه داد: با اجرای قانون باید از سلیقه‌گرایی و تفسیر شخصی کردن درباره موضوعات مختلف جلوگیری شود.

استاندار بوشهر تأکید کرد: با توجه به طراحی شدن قانون در چارچوب موازین اسلامی، هرگونه حرکت در این راستا می‌تواند به منزله اثبات دینداری مسئولان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی باشد.

عبدالکریم جمیری، نماینده بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه اظهار کرد: در آستانه سال جدید قرار داریم و پیشاپیش سال جدید را تبریک عرض می‌کنیم و امیدواریم در سال جدید بتوانیم خدمات مناسبی را به مردم ارائه دهیم.

وی ادامه داد: استان ولایت‌مدار و حماسه آفرین استان بوشهر با حمایت‌ها و هدایت‌های آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان، مدیریتش در دست یک نیروی جوان و تحصیل‌کرده قرار گرفته است که امیدواریم بتوانیم مسیر تعالی و توسعه را آنگونه که هست طی کنیم. استان بوشهر با همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد به جایگاه واقعی خود نرسیده است و کاستی‌های زیادی دارد و مردم رنج بسیاری از این کاستی‌ها می‌برند.

نماینده بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم با تلاش همه مسئولان و حمایت‌های مجلس و هیئت دولت بتوانیم حداقل مصوبات سال 92 محقق شود و شاهد اجرای پروژه‌های مورد نیاز استان باشیم.

جمیری راه‌اندازی راه‌آهن بوشهر را خواسته دیرینه مردم استان عنوان کرد و گفت: در بودجه سال جاری با پیشنهاد دولت 20 میلیارد تومان برای ان در نظر گرفته شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته 130 میلیارد تومان هم به آن اضافه شده است ولی اقدامی در تحقق ان صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین برای جابجایی روستاهای اطراف نیروگاه بوشهر نیز مصوبه گرفتیم و 200 میلیارد هم به سر جمع آن اضافه کردیم ولی باز هم هیچگونه اقدامی برای آن صورت نگرفت.

جمیری تأکید کرد: عملیاتی شدن این دو پروژه برای استان بوشهر حیاتی است و لازم است که با تلاش مسئولان محقق شود که نیازمند حمایت چهره‌های ملی و استانی است.

مسعود نصوری، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: تلاش‌های بسیار زیادی برای اجرای پروژه‌های مصوب مقام معظم رهبری و هیئت دولت در استان بوشهر صورت گرفته است که تأثیر بسیار زیادی در توسعه محیط پیرامونی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: 60 پروژه مصوب سفر مقام معظم رهبری در بخش نفت بود که ما به عنوان نماینده وزارت نفت وظیفه تامین اعتبارات را داشتیم و با تمام توان برای تأمین این اعتبارات تلاش کردیم. برای اجرای این پروژه‌ها 245 میلیارد ریال دیده شده بود که تا الان همه صورت وضعیت‌های ارائه شده را تا 180 میلیارد ریال تأمین و پرداخت کرده‌ایم و 20 میلیارد ریال دیگر هم تا پایان سال اختصاص خواهیم داد.

نصوری اضافه کرد: همچنین 31 میلیارد ریال دیگر نیز قدرت پرداخت داریم که مجوز لازم را از شرکت ملی نفت گرفته‌ایم که بیانگر تلاش جدی برای تامین اعتبارات این پروژه‌ها است.

وی تصریح کرد: سفر مقام معظم رهبری برکات بسیار زیادی برای استان بوشهر داشته است و هدیه آقا برای توسعه محیط پیرامونی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بوده است.

نصوری به برخی از این پروژه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: به منظور توسعه ورزش استان بوشهر پنچ میلیارد تومان تعهد داشتیم که سه میلیارد و 800 میلیون تومان پرداخت شده است. چهار میلیارد و 100 میلیون تومان برای اجرای طرح هادی روستایی، دو میلیارد تومان برای پروژه‌های آموزشی و ارتقای سطح بهداشت شهرستان کنگان 3.4 میلیارد تومان انجام شده است.

وی در پایان بیان کرد: پروژه‌های بسیار خوبی نیز در زمینه کمک به توسعه محیط شهری در شهرهای جنوبی استان بوشهر، توسعه معابر در شهرهای جنوبی استان بوشهرو ... اجرا شده است.

captcha