به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیکشهر با اشاره به سبک زندگی فاطمی و آرامش بهاری و توجه به پیامهای یاس نبوی، گفت: از جمله نکات برجسته و مهمی که در زندگی این بانوی الهی همچون خورشید میدرخشد و مسیر سعادت را برای رهپویان طریق بندگی روشن میکند.
وی در خصوص مضرات نوشیدنیهای حرام مثل شراب، افزود: شاید اکثر جنایات وحشتناکی که در کشورهای به ظاهر متمدن غرب رخ میدهد و اکثر بیماران روحی و اطفال که مبتلا به فلج پا، کوری و جنون هستند، شاید اکثر این بیبند و باریها امور جنسی پسران و دختران منحرف که مطالعه آمار آنها زانو را به لرزه در میآورد همه و همه در اثر آمیزشهایی است که در حالت مستی انجام گرفته است.
حجتالاسلام لطفیان بیان کرد: انحطاط اخلاقی، اعمال وحشیانه، جنایات آمیزشی، افراط در میگساری و آمار خودکشی، اعتیاد به مشروبات الکلی، سرقت و آدمکشی و ... نتیجه عمل نکردن به دستورات قرآنی و دوری از علما و مراجع دینی است. مواظب باشیم سبک زندگی فاطمی ما گرفتار موهومات و خرافات نشود.
وی عنوان کرد: عدهای از عوامالناس تا کسی عطسه کرد میگویند صبر آمد و در هر گونه کاری از قبیل مسافرت و حتی کارهای نیکی که دارند را به تأخیر انداخته یا صرف نظر میکنند که ابداً مدرک صحیح اسلامی ندارد.
لطفیان در ادامه درخصوص حق برادر و اهمیت اخوت اسلامی از منظر امام سجاد(ع) در کتاب رساله حقوق، گفت: پیروان حضرت زهرا(س) میدانند طبق آیه 10 سوره حجرات عظمت، توانایی، قدرت و سربلندی یک ملت جز در سایه تفاهم و تعاون ممکن نیست. اگر مشاجرهها اختلافات کوچک اصلاح نشود. ریشه عداوت و دشمنی تدریجاً در دلها نفوذ میکند و یک جامعه متحد و متعالی را به جمعیتی پراکنده و متلاشی تبدیل میکند، لذا یکی از حقوق برادر به خصوص در ایام نوروز اصلاح ذاتالبین و ایجاد تفاهم و زدودن کدورتها و دشمنیها و تبدیل آن به صمیمیت و دوستی است. اصلاح ذاتالبین به معنی اصلاح اساسی ارتباطات، تقویت و تحکیم پیوندها و از میان بردن عواملی که اسباب تفرقه و نفاق است.
امام جمعه نیکشهر ادامه داد: امروز قدرت عظیم سدها چیزی جز نتیجه به هم پیوستن قدرتهای ناچیز دانههای باران نیست اما کوشش دستهجمعی قدرت را چند برابر میکند مثل انگشتها که وقتی مشت میشوند قدرت بیشتری پیدا میکنند. یکی از شعارهای اساسی و ریشهدار قرآن کریم اخوت اسلامی است. شعاری بسیار گیرا، عمیق، مؤثر و پرمعنی که بالاتر کلمه رقیق است و آن علاقه و برادری نسبت به همدیگر است.
وی عنوان کرد: در مراسم حج مسلمانان از هر نژاد، قبیله و دارای هر زبان و هر سن و سال از شرق و غرب با یکدیگر احساس عمیق برادری میکنند و صحنهای از تحقق عینی این قانون مهم قرآنی است. قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه مستقیم و غیرمستقیم نه تنها مسلمانها را به حکم یک خانواده میداند و همه را خواهر و برادر یکدیگر خطاب میکند بلکه در عمل و تعهدهای متقابل که در کتاب رساله حقوق یا رساله سجادیه آمده نیز همه را مثل برادر و خواهر در نظر گرفته است.
حجتالاسلام لطفیان بیان کرد: در منابع حدیث معروف اسلامی روایات زیادی در زمینه حق مؤمن بر برادر مسلمانش و ثواب دیدار برادران مؤمن، مصافحه، معانقه، یاد کردن آنها و قلب آنها را مسرور کردن، بر آوردن حاجات مؤمنان و زدودن غم از دلها ضرورت مسافرت برای صلهرحم آمده است.
وی گفت: در کتاب مقدس بحارالانوار از قول پیامبر اکرم(ص) حق مسلمان در حق برادر مسلمان را بیان کرده که مایه چند نمونه اشاره میکنیم بخشش لغزشها، مهربانی در ناراحتیها، حفظ اسرار، جبران خطاها، پذیرش عذر، دفاع در برابر بدگویان، خیرخواه هم بودن، عیادت در مریضی، پذیرش هدیه، شکر نعمت، کوشش در یاری رساندن، حفظ ناموس، راهنمایی گمشده، جواب سلام دادن، تصدیق سوگند و ... . چه شیرین و دلپذیراست سخنان حکیمانه امام زینالعابدین در مورد برادر مردم مسلمان و مؤمنین به خدا و رسول همگی برادرند، اما دو برادری که از یک پدر و مادر بوده و در یک خانه رشد کردهاند به هم نزدیکتر بوده و نسبت به یکدیگر دارای حقوق و وظایف بیشتری هستند.
این استاد دانشگاه یادآور شد: حال وقتی رعایت حال برادران دینی آن قدر مورد تأکید باشد برادر خانوادگی که بیشتر سزاوار محبت و اکرام خواهد بود. سیره و روش زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) نمایانگر این است که ایشان زمانی با خطابهای بینظیر در پی استیفای حق حجت مظلوم خدا بود و زمانی با اشک و آه به مجاهدت در راه حق پرداخت؛ زمانی دیگر یک تنه در مقابل منافقین ایستاد و متحمل ضربات و صدمات شدیدی شد که منجر به شهادت حضرتش شد.
وی ادامه داد: حتی وصیت ریحانةالنبی در مورد نحوه تشییع، کفن و دفن شبانه حرکتی بود برای افشای ماهیت دشمنان خدا و رسول خدا(ص) خطبه فدکیه سرشار از معارف قرآنی و بیانگر مظلومیت خاندان رسالت است. با دقت در خطبه فدکیه و اعتراف دشمنان به فضائل خاندان رسالت و نحوه برخورد و رفتارشان با این خاندان، پرسشهای بسیاری برای هر حقجویی مطرح میشود. آیا ایمان فقط به گفتار است، آیا دروغ بستن به پیامبر خدا(ص) جایز است، آیا رویگردانی از حق و مخالفت با قرآن و پیروی از هوای نفس و همراهی با شیطان دینداری محسوب میشود و از این دست سؤالات.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: بیان معارف عمیق اعتقادی و قرآنی در این خطبه و پردهبرداری از انگیزه و هدف سران سقیفه که به نام دین و قرآن با حق به مقابله پرداختند، لزوم تدریس، آموزش، مطالعه و دقت نظر در خطبه فدکیه را بیشتر آشکار میسازد. قرآن راهگشای دورانهای کور فتنه است.
وی تصریح کرد: براساس آیه 191 سوره آل عمران در حقیقت حقوق افعال همگی به حق الله باز میگردد و هدف از طرح آنها تکامل روحی و معنوی است. امام سجاد(س) در این رساله و نام انسانساز و منشور اخلاقی ما را به سوی یگانهپرستی، تذکر و اخلاص سوق میدهد. در نماز باید عظمت خدا و جایگاه خود در برابر ذات مقدس او را متذکر شویم. در روزه، حج، صدقه و قربانی باید ذره ذره وجود خویشتن را مالامال از یاد او سازیم. با رعایت این حقوق است که جامعه اسلامی به صورت یک جمع به هم پیوسته هدایت یافته پویا، معتدل و الهی درآمده است.
حجتالاسلام لطفیان یادآور شد: یکی از حقوق حق «هدی» یعنی قربانی است؛ البته هدی مخصوص چیزی است که به سوی خانه بوده و اهدا میشود و در اینجا منظور عمل قربانی است زیرا امام علی(ع) هدی را جزء افعال آورده است. حق این عبادت یعنی قربانی برتو این است که هدفت از انجام آن فقط کسب رضای خدا باشد.
وی در پایان یادآور شد: در روز دهم ذیالحجه پس از انجام مناسک روحبخش حج با یادآوری پیشوای بزرگ توحید قهرمان بتشکن تاریخ انسانیت حضرت ابراهیم(ع) که بر همه موانع درونی و بیرونی یکتاپرستی چیره شد و تا مرز ذبح فرزند عزیزش حضرت اسماعیل(ع) پیش رفت. فرد مسلمان باید گوسفند، گاو و یا شتری را قربانی کند با این کار یاد ابراهیم و اسماعیل را زنده کرده و درود و رحمت نثار این بانیان کعبه میکند. با این عمل اظهار بندگی و اخلاص به درگاه خدای متعال و انفاق به محرومان، تهیدستان و تجدید عهد با پدر موحدان تاریخ از اهداف قربانی است.