به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیکشهر در گفتمان دینی «حیات طیبه از دیدگاه قرآن و عترت» با اشاره به نامگذاری سال جدید به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، تصریح کرد: قرآن گلستانی است که عطر آیات و سورههایش نسیم فرحبخش حیات طیبه را به مشام جان میکشاند و ابواب سعادت را به سوی قلبها میگشاید.
وی ادامه داد: حمد خدایی که انسان را به عنوان جانشین خود در جهان هستی قرار داد تا با نزول آیات روشن وحی و فرستادگان مطهرش بشریت را از جهل و ظلمات به سوی نور و تکامل راهنمایی کند تا بتواند ظرفیت جانشینی او را تحمل کند. وظیفه ما دقت و علاقهمندی همراه با شادی و نشاط است. چه زیبا فرمود مقام معظم رهبری که دلها را به هم نزدیک کنید، درون را پاک کنید، عمل را خالص کنید و برای خدا کار کنید.
حجتالاسلام لطفیان به بررسی آموزههای تربیتی و اعتقادی زیارت و دعا پرداخت و افزود: بخش قابل توجهی از معارف قرآنی ما در دعاها و زیارتهای به یادگار مانده از اهل بیت(ع) مطرح شده است. اهتمام علما و مراجع عظام تقلید به شرح ادعیه و زیارات نیز به خاطر معارف این ذخایر معنوی بوده و بهتر است با پیوند عبارات و ارتباط اجزاء با هم همراه با معنای تک تک جملهها نگاهی عمیقتر و مستمر به این گنجهای پربها داشته باشیم.
وی یادآور شد: توجه کنیم گاهی افزایش مباحث غیرمرتبط و بسط مباحث دعا و زیارت، خواننده و شنونده را از دعا و زیارت خارج و امکان درک عمیق آن را از وی سلب میکند. در هر زیارت با سلام گفتن ادب حضور را نمایش میدهیم. سلام اولین کلامی است که بر زبان میآوری، سلام نشانه ادب و اظهار اطاعت و وفاداری است. سلام بهترین سخن و جامعترین پیامی است که بین عاشقان اهل بیت(ع) و ائمه معصومین ارتباط برقرار میکند.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: معنای سلام را چه تسلیم جان و همه داشتهها به مخاطب بدانیم یا آن را به بیان پاک و سلامتی از هرگونه پلیدی در نظر بگیریم آن گونه که آیه تطهیر اهل بیت(ع) را معرفی کرده است، درباره اهل بیت(ع) هر دو معنا را میتوان تصور کرد یعنی هم باید جان و مال و تمام هست و نیست خود را به پای اهل بیت(ع) بریزیم و هم باید آنها را از هر نوع زشتی و بدی پاک و مبرا بدانیم.
وی افزود: نکته دیگر در سلام زیارتنامهها، ادب خطاب با کنیه است. کنیه نامی است که معمولاً با اب و ام آغاز میشود و بیشتر بیانگر نوعی احترام به مخاطب است. کنیه چیزی شبیه نام خانوادگی ما در زبان فارسی است. سلامی دوباره در زیارتنامهها با یادی از رسول خدا(ص) همراه میشود. احیای نام ائمه یک حرکت الهی است که یاد آنها در دلها و بر سر زبانها باشد.
وی بیان کرد: نام مهدی مظهر ولایت و بقای نام او بقای ولایت است. ولایت چنین گوهری است که فاطمه(س) نیز جان خود را سپر بلای او میکند و به پای او و برای او شهید میشود. شناخت مهدویت در یاد کرد فاطمه است، فرزندی که محبوب دل فاطمه و ادامهدهنده راه او است. خدا خونخواه حسین و یاریکننده مهدی بوده و دعای «الهم کل ولیک» گامی در جهت معرفت فرهنگ مهدوی است. غدیر، عاشورا و انتظار ادامه مظلومیت علمی است.
حجتالاسلام لطفیان یادآور شد: دینداری عالم همه در یک رتبه و مقام نیستند؛ برخی برای دین، تنها از تمام یا بخشی از مال خود چشم میپوشند بیآنکه حاضر باشند جان خود را به خطر اندازند مانند آن بیچارهای که حاضر بود اسب خود را کریمانه به امام حسین(ع) تقدیم کند. گروه دوم از جان خود نیز میگذرند ولی تصور اسیری آنان در زیر تازیانهها، آوارگی و ذلت ظاهری آنها غیرقابل تحمل است اما حسینیان مهدییاور و مهدیباور عاشقانی هستند که در راه قرآن هیچ حد و مرزی نمیشناسند. سرچشمه قیام مهدی(عج) اراده پروردگار و حقیقتی است که از آسمان فرود آمده است. اگر قیام امام حسین(ع) یک شورش و اعتراض عادی بود چه دلیلی داشت که آسمانیان بر او بگویند، اگر در خانه فاطمه در آتش نسوخته بود خیمههای حسین در روز عاشورا آتش باران نمیشد.
امام جمعه نیکشهر یادآور شد: نام مهدی نگاه ما را از صحنه دنیا فراتر میبرد و افق وسیعتری را به روی ما میگشاید. باید شور با شعور و تجلیل با تحلیل قرین شود. معصیت با معرفت درآمیزد تا چراغی برای ما در قرن حاضر شود. از تصور تازیانه خوردن سکینه و ذبح مظلومانه علیاصغر و شکستن قامت رعنای عباس و بررسی رفتار یزیدها، شمرها، بیداری دقیق و کاملتری ایجاد میکند. عشق به محبوب باعث میشود که همه نشانهها و یادگارها و هر آنچه رنگ و بویی از او دارد دوست داشتنی شوند.
وی در پایان عنوان کرد: مهدی را صدا بزن و با او پیمان ببند و نسبت خود را با دوستان و دشمنان او مشخص ساز، اشخاص هرگز نمیتوانند محور و معیار حق باشند اما مهدی در حق فانی شده و با حقیقت متحد گشته است، لذا محور حقیقی حق است و یادش مایه رشد فردی و اجتماعی ماست.