کد خبر: 1390756
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

بیت مبارک حضرت زهرا(س) بیت توحید، تعلیم و تزکیه بود

خبرنگاران افتخاری/ امیرمحسن سلطان‌احمدی: آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاتق خود که روز 14 فروردین‌ماه در نمازخانه بنیاد بین‌المللی اسراء برگزار شد، گفت: بیت مبارک حضرت زهرا(س) بیت توحید، تعلیم و تزکیه بود.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری اسراء، جلسه درس اخلاق آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی همزمان با سالروز شهادت فاطمه زهرا(س) روز پنجشنبه، 14 فروردین‌ماه در محل نمازخانه بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.



آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در این جلسه به بیان فضائل حضرت فاطمه زهرا(س) و ذکر مصائب آن حضرت پرداخت و افزود: بیت وجود مبارک فاطمه زهرا(س) بیت توحید، تعلیم و تزکیه بود، یعنی همان کاری که ذات اقدس الهی وظیفه انبیا(ع)، به‌ویژه وجود مبارک حضرت قرار داد، وجود مبارک زهرا(س) در عین خانه‌داری، ذکری که بر زبان مطهّرش جاری بود، توحید بود و به فرزندش وجود مبارک امام حسن(ع) همین که به حرف آمد و به جایی رسید که کلماتی بفهمد، معالم توحید تعلیم داد.



وی ادامه داد: اصرار صدیقه کبری(س) این بود که قرآنی زندگی کند، حالا آن مقاماتی که در آیه «تطهیر» و «مباهله» است، جای خود دارد.



آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی با اشاره به جایگاه رفیع حضرت فاطمه زهرا(س) از منظر آیه مباهله بیان کرد: سیدنا الاستاد علامه طباطبایی(ره) بیان بسیار لطیفی در مورد آیه «مباهله» دارد که می‌فرمود «این‌ها تنها همراهان پیغمبر نبودند یعنی این‌ها همراهان پیغمبر نبودند که عاطفه‌برانگیز باشد، برای اینکه آیه‌ای که ذات اقدس الهی درباره مباهله نازل کرد این است که (ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ)، نه اینکه ما به خدا می‌گوییم خدایا تو لعنت بفرست! بلکه ما این کار را می‌کنیم و لعنت خدا را بر کاذبان قرار می‌دهیم، پس جعل به دست ماست. چه کسی چنین قدرتی دارد؟ یک وقت است ما می‌گوئیم خدایا عذابت را بر کافران، کاذبان و مانند آن نازل کن که این دعاست، اما یک وقت خودِ ما عذاب الهی را بر دیگران تحمیل می‌کنیم، این آیه این را می‌خواهد بگوید، ما اهل بیت این کار را می‌کنیم».



وی با بیان این مطلب که زندگی‌ ذات مقدس صدیقه کبرا(س) یک زندگی قرآنی بود، اظهار کرد: یک وقت است کسی «سبحان‌الله» می‌گوید و ذکر می‌گوید تا ثواب ببرد، این یک عبادت است، اما یک وقت است در همین زندگی روزانه‌اش آیه را تفسیر می‌کند، حدیث را تفسیر می‌کند و فرزندش را با توحید آشنا می‌کند. بنابراین اگر به ما گفتند اُسوه شما این ذوات قدسی است، یعنی موحّدانه انسان زندگی کند و مواظب باشد که درون او سهم خود اوست تا بتواند این سهم را به صاحب‌ سهم دهد، به تعبیر دیگران که گفتند او ضمیر زبان‌بسته‌ها را می‌داند، انسان همین را به او تقدیم می‌کند. اگر (خدای ناکرده) این‌جا جای «وَلِیجَه» باشد، این‌جا جای «بِطَانَه» باشد, این‌جا جای محبت بیگانه باشد، دیگر انسان آلوده را که نمی‌تواند تقدیم به «الله» کند. همین سه طایفه آیات قرآنی را وجود مبارک صدیقه کبرا(س) در زندگی‌اش اِعمال می‌کرد.



آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در فراز دیگری از فرمایشات خود به بازخوانی بیانات نورانی حضرت امیر(ع) در هنگام مراسم دفن حضرت فاطمه صدیقه(س) و چرایی عدم بازپس‌گیری فدک در زمان خلافت حضرت امیر پرداخت و اظهار کرد: فدک باغی بود که در یکی از نبردها به وجود مبارک پیغمبر(ص) مصالحه شده بود و حضرت هم فدک را به وجود مبارک صدیقه کبرا(س) بخشید و «نِحله» بود، برای اینکه دستشان باز باشد و فقرای مدینه به‌ویژه بنی‌هاشم را دریابند. بعد از رحلت حضرت، به بهانه‌های گوناگونی از دست حضرت گرفتند.



وی افزود: الآن اگر سعودی‌ها عاقل باشند و بخواهند از آتش نجات پیدا کنند باید فدک را در اختیار سادات مدینه و مراجع سیّد قرار دهند که اولاد زهرا آنجا را حوزه علمیه درست کنند و مکتب فاطمیه آنجا ترویج شود، اگر بخواهند از عذاب الهی نجات پیدا کنند، راهش این است.



این استاد اخلاق در ادامه اذعان کرد: حضرت امیر(ع) که وقتی قدرت را در دست گرفت، با وجود آن خطبه‌های غرّای خود که فرمود «اگر هفت آسمان را به من بدهند و بخواهند از من که به یک مورچه ظلم کنم نمی‌کنم»، ولی نتوانست فدک را استرداد کند و به اولاد فاطمه برگرداند. فدک که برای حضرت امیر(ع) نبود که از حقّ خودش صرف‌نظر کند یا فدک برای ملت نبود تا بگوییم او ولیّ مسلمین است، فدک برای بچه‌های فاطمه بود و حضرت امیر نتوانست آن را استرداد کند. چرا حضرت امیر نتوانست؟ اگر می‌توانست که یقیناً این کار را می‌کرد، آن هم با آن قدرت. سرّش آن است که تنها اوّلی و دومی و سومی نبودند، سرّش در این خطبه و در این ناله‌های حضرت امیر(ع) در هنگام دفن حضرت زهرا(س) مشخص می‌شود، این ناله را توجه کنید که حضرت چه فرمود، نگفت اوّلی و دومی و سومی به فاطمه(س) ستم کردند، گفت امت ستم کرد. وقتی امت ستم کند، در برابر ملت کسی نمی‌تواند بایستد لذا خود حضرت وقتی به حکومت رسید نتوانست فدک را برگرداند. چه کار کردند که امت را فریب دادند؟! تمام تبلیغات و سخن‌پراکنی‌ها دست این‌ها بود.



آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به بخش‌هایی از خطبه فدکیه اشاره کرد و افزود: یکی از تلخ‌ترین جمله‌های خطبه فدکیه این است که حضرت رو کرد به اولی فرمود «أَ تَرِثُ‏ أَبَاکَ‏ وَ لَا أَرِثُ أَبِی»، «چطور تو از پدرت ارث گرفتی و من از پدرم ارث نمی‌برم؟ آیا در قرآن آیه‌ای هست که تو می‌دانی و من نمی‌دانم؟ اینکه نیست، اگر می‌گویی انبیا ارث نداشتند که سلیمان‌ بن‌داود، سلیمان پسر او بود دارد ﴿وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ﴾ تو چه می‌گویی که انبیا ارث نمی‌گذارند! مگر سلیمان پیغمبر نبود؟ مگر داود پیغمبر نبود؟ مگر این آیه در قرآن نیست که سلیمان از پدرش ارث برد؟ هر دو هم پیغمبر بودند، پیغمبر ارث نمی‌گذارد یعنی چه؟! مال زیاد نمی‌گذارند، اما همین مختصری که می‌گذارند ارث است. آ‌ن جمله تلخ و سوزان این است که چون در اسلام اگر کسی مسلمان باشد و بعضی از فرزندان او(معاذالله) مسلمان نباشند کافر از مسلمان ارث نمی‌برد فرمود «هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَیْنِ لَا یَتَوَارَثَانِ» ما را مسلمان نمی‌دانید؟! «هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَیْنِ لَا یَتَوَارَثَانِ» آخر چرا ارث ما را نمی‌دهید؟! او که پیغمبر بود ارث داد، مگر اینکه (معاذالله) ما را مسلمان ندانید «هَلْ تَقُولُونَ إِنَّ أَهْلَ مِلَّتَیْنِ لَا یَتَوَارَثَانِ».



یادآور می‌شود، آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در پایان سخنان خود در این جلسه به بیان مراثی و مصائب حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت.

captcha