ناصر محمدیفرد، مدیر مسئول انتشارات «اکرام» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به بیثباتی بازار نشر آثار دینی ـ قرآنی در کشور اشاره کرد و به بررسی دلایل آن پرداخت و با بیان اینکه سال گذشته اوضاع نشر بسیار نابسامان بود، گفت: در انتشارات اکرام، تعداد بسیار زیادی اثر آماده چاپ وجود دارد که به واسطه اوضاع نابسامان بازار نشر، نسبت به چاپ آنها اقدام نکردهایم. برای نمونه تفسیر پانزده جلدی «مخزنالعرفان» اثر ارزشمند «بانو امین اصفهانی» هم اکنون آماده شده است، اما با توجه به تعداد بالای مجلدات این تفسیر و اوضاع بازار، در این راستا سرمایهگذاری نمیکنیم.
محمدیفرد با بیان اینکه چاپ این مجموعه حدود صد میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، ادامه داد: شرایط بازار به حدی نابسامان است که ما حتی از تجدید چاپ آثار قبلی خود نیز منصرف شدهایم، چه رسد به چاپ اول کتابها. بر اساس آمارهای موجود، سال گذشته متضرر شدهایم و اوضاع سایر ناشران دینی ـ قرآنی نیز مناسبتر از ما نیست.
مدیر مسئول انتشارات اکرام در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت توجه بیشتر مسئولان به این حوزه تأکید کرد و گفت: مشکل گرانی کاغذ تنها بخشی از مسائل امروز بازار نشر آثار دینی ـ قرآنی محسوب میشود؛ از سویی نیز کتاب به شکل عام و آثار این حوزه به شکل خاص در سبد کالای مردم جایی ندارد.
وی افزود: برای نمونه من باید با اخذ وام، یک مجموعه پانزده جلدی را منتشر کنم. پیش از اینها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طرحی با عنوان «حمایت از کتابهای ارزشمند»، چند دوره از این آثار را میخرید که حدود بیست تا سی درصد از هزینهها را جبران میکرد. همچنین خریدهای دیگر نیز انجام میشد که اکنون صورت نمیگیرد. با این اوضاع، چاپ کتاب خیلی عُقلایی به نظر نمیرسد.
اوضاع رو به بهبود نشر دینی و قرآنی باز هم دچار بحران شد
محمدیفرد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تا پیش از بروز مشکل گرانی کاغذ، چند سالی بود که اوضاع نشر آثار دینی ـ قرآنی وضع رو به بهبودی پیدا کرده بود. نمایشگاههای متعدد برگزار میشد و در کنار آن بُن خرید کتاب نیز توزیع میشد که هم به سود خریدار و هم برای تولیدکننده مطلوب بود.
مدیر مسئول انتشارات اکرام ادامه داد: متأسفانه در سالی که گذشت، تعداد نمایشگاهها کاهش بسیار یافت و غرفههای نمایشگاههایی هم که برگزار میشد به خوبی میان ناشران توزیع نشد و بسیاری از ناشران از حضور در نمایشگاه جا ماندند. برگزاری تعداد بیشتری از نمایشگاهها در سال جدید و توزیع مناسب بن خرید کتاب میان همه اقشار مردم و نه تنها اقشار خاص، راهکاری است که میتواند به ورود کتاب به سبد کالای مردم کمک کند.
وی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت تبلیغ و فرهنگسازی برای کتابخوان کردن مردم اشاره و عنوان کرد: تبلیغ و فرهنگسازی در صدا و سیما، البته نه فقط برای یک کتاب خاص، میتواند نقش مؤثری در این زمینه داشته باشد. موضوع کتاب و کتابخوانی در صدا و سیما، تقریباً جایگاهی ندارد.
محمدیفرد گفت: شاید با هفتهای یک ساعت برنامه که به ترویج فرهنگ مطالعه میپردازد، بتوانیم تکانی به اوضاع مطالعه مردم بدهیم. برنامهای که علاوه بر معرفی کتاب، اثرات روحی ناشی از مطالعه را بر مخاطب بگذارد.