کد خبر: 1395675
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم:

انسان متکبر در جهان آخرت همنشین قارون می‌شود

خبرنگاران افتخاری: حجت‌الاسلام محمود لطفیان در نشست «قدم‌هایی در راه اطاعت خدای عز و جل»، گفت: انسان متکبر در جهان آخرت همنشین قارون می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست قرآنی «قدم‌هایی در راه اطاعت خدای عز و جل» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ستاد اقامه نماز ویژه خانواده‌ها در هیئت جوادالائمه طرح یاوران نماز برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم گفت: هجرت از نظر قرآن تنها هجرت مکانی و خارجی نیست، بلکه باید قبل از این هجرتی از درون آغاز شود و آن هجرت و دوری از چیزهایی است که منافات با اصالت و افتخارات انسانی دارد تا در سایه آن برای هجرت خارجی و مکانی آماده شود.

وی بیان کرد: طبق نظر قرآن و اهل بیت(ع) روح هجرت همان فرار از ظلمت به نور و از کفر به ایمان و از گناه و نافرمانی به اطاعت و فرمان خداست. مهاجران واقعی آنهایی هستند که از گناه هجرت می‌کنند و مرتکب عمل فحشا و زشتی نمی‌شوند و در پرتو همین مهاجرت و اعتقاد به شهادت‌طلبی بود که یک جمعیت محدود عقب‌افتاده آنچنان قدرت گرفتند که بزرگترین امپراطور جهان را به زانو درآوردند.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم با اشاره به کتاب مقدس رساله سجادیه به آداب راه رفتن از دیدگاه اسلام، قرآن و تفسیر آیات 63 سوره فرقان و آیه 37 سوره اسری و موضوع تواضع، ادامه داد: متأسفانه عده‌ای تواضع را با ضعف، ناتوانی، سستی و تنبلی اشتباه می‌گیرند و این طرز تفکر خطرناکی است. تواضع در راه رفتن به این نیست که سست و بی‌رمق گام بردارند بلکه در عین تواضع گام‌های محکم و حاکی از جدیت و قدرت محکم و با اراده پولادین برمی‌دارند.

وی عنوان کرد: قرآن مجید در سوره اسری آیه 37 به متکبران مغرور هشدار می‌دهد که تو ذره ناچیزی بر روی این کره عظیم خاکی هستی، آیا می‌توانی هر قدر گردن برافرازی هم طراز کوه‌ها شوی یا اینکه حداکثر می‌‌توانی چند سانتی‌متر قامت خود را بلندتر نشان دهی؟ این متکبران دچار خود بزرگ‌بینی می‌شوند و هویت و خود اصیل خود را فراموش می‌کنند، غیر از خود را نمی‌بینند و اندیشه‌اش از خودش فراتر نمی‌رود.

حجت‌الاسلام لطفیان بیان کرد: طبق آیات 24 سوره نور و 65 سوره یاسین مواظب باشیم روزی زبان و دست و پا گواهی می‌دهند اگر بخواهیم ارزش پیدا کنیم در راه برآوردن حاجات بندگان مؤمن خدا و تحصیل علم و دانش گام برداریم.

وی با اشاره به حق پا در رساله حقوق امام سجاد(ع)، گفت: اما آداب راه رفتن درست است که راه رفتن مسئله ساده‌ای است اما همین مسئله ساده بیانگر حالات درونی و اخلاقی و احیاناً نشانه شخصیت انسان است چرا که روحیات انسان در لابه لای همه اعمال منعکس می‌شود و گاه یک عمل کوچک حاکی از یک روحیه ریشه‌دار است. در حدیثی از رسول اعظم(ص) آمده کسی که از روی غرور و تکبر روی زمین راه می‌رود، زمین و کسانی که در زمین خفته‌اند و آنها که روی زمین هستند او را لعنت می‌کنند. آدم متکبر همنشین قارون خواهد بود چرا که او از نخستین کسانی بود که غرور و کبر را بنیاد نهاد.

لطفیان در ادامه با اشاره به حق پا در کتاب رساله حقوق امام سجاد، افزود: وقتی می‌توانیم به وسیله پاها در راه رفع منطقی و سالم و صحیح و ضروری خود و دوستان و مردمان بگذاریم چرا باید درد جهت عکس گام برداشته و از آنها سوءاستفاده کنیم. امام سجاد(ع) می‌فرمایند «با همین دو پا است که بر صراط خواهی ایستاد و دقت کن که تو را نلغزاند».

کارشناس مرکز تربیت مربی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: اعتقاد ما درباره صراط این است که آن حق است و پلی است بر روی جهنم که همه خلق از رویش عبور می‌کنند. هرکس در دنیا فرمانبر دستورات خدا و پیامبر(ص) و ائمه(ع) باشد خداوند جواز عبور از روی پل جهنم در قیامت را به او عنایت می‌فرماید. صراط را به معنای طریق هم گفته‌اند به همین جهت دین صراط نامیده می‌شود زیرا که قرآن، دین، مذهب و شریعت تنها طریق و راه رسیدن به پاداش‌های الهی است.

وی افزود: لذا ولایت امیرالمؤمنین(ع) و امامان از نسل او نیز صراط نامیده شده است. انحراف در به کارگیری پاها موجب می‌شود در قیامت که روی صراط قرار می‌گیریم پاهای گنهکار بلرزد و پیکر ما به لرزه درآید و موجب شود در آتش خشم خدای متعال سقوط کنیم. امام صادق(ع) فرمودند «هیچ بنده‌ای قدم‌هایی در راه اطاعت خدای عز و جل بر نمی‌دارد مگر اینکه خدا در برابر هر قدم و گام او را یک رتبه عالی عنایت کرده و گناهی از گناهان او را می‌ریزد.

حجت‌الاسلام لطفیان عنوان کرد: همچنین از تدبر در آیات 37 سوره بنی‌اسرائیل و آیه 19 سوره لقمان که می‌فرماید «در زمین متکبرانه راه نرو تو نمی‌توانی زمین را بشکافی و از لحاظ بلندی هم به کوه‌ها نخواهی رسید پس در راه رفتنت میانه و معتدل باش» می‌آموزیم که بهترین کار قدم برداشتن به سوی صحنه کار و تلاش و فراگیری علم و همه اعمال صالح است.

وی با اشاره به حق دست در رساله حقوق امام سجاد(ع)، گفت: دست ابزار اجرای مقاصد و منویات انسان است. بیعت با حاکمان، امضا، قراردادها، دفاع در برابر دشمنان، نوشتن مطالب مفید، نوازش کودکان و زیردستان، یتیمان و محرومان، اعطا صدقات و انفاق در راه خدا همه اعمال مثبتی هستند که با دست اجرا می‌شوند.

لطفیان یادآور شد: در مقابل ظلم و ستم، خیانت و فریب نشر مطالب زیان‌بخش برای جامعه و نسل‌ها تعدی و تجاوز به اموال و نوامیس مردم، قتل و آزار بی‌گناهان همگی توسط دست صورت می‌گیرند. از ارتکاب کار حرام و خلاف شرع به وسیله دست‌های‌مان خودداری کنیم و این ابزار اعمال قدرت را در راه جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، کسب حلال، ایجاد الفت و محبت میان مردم و کارهای مثبت دیگر به کار ببریم.

کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: ما در برابر همه اعضا و جوارح مسئولیم و در صورت استفاده سوء و بد از این همه نعمت‌ها دچار عذاب الهی خواهیم شد. خداوند در قرآن مجید سوره یاسین آیه 65 می‌فرماید «در قیامت مهر بر دهان‌ها زده و دست‌هایشان را به سخن وا می‌داریم و پاهای‌شان به کارهایی که کرده‌اند شهادت خواهند داد». قرآن عدالت‌دارترین دین در جهان است.

وی در پایان گفت: هیچ‌کس حق ندارد که به هیچ دلیلی دست به خودکشی بزند یا عضوی از اعضای خود را ناقص کند یا از کار بیندازد. امام علی(ع) با دسترنج خود بیل میزد، کشاورزی می‌کرد، عرق می‌ریخت، چاه می‌کند و همه را وقف می‌کرد. وقتی پای منافع عمومی در میان است همین انسان رئوف دقیق‌ و سخت‌گیر و حسابگر می‌شود.

captcha