کد خبر: 1396119
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم عنوان کرد:

هر خانه ایرانی، یک محفل قرآنی/ تربیت دینی فرزندان خود را از خانه شروع کنید

خبرنگاران افتخاری: حجت‌الاسلام محمود لطفیان در گفتمان «معلم قرآن و سبک زندگی زمینه‌ساز» که با همکاری دارالقرآن اداره‌کل تبلیغات اسلامی در مدرسه شهید باهنر قم برگزار شد، گفت: هر خانه ایرانی باید دربردارنده یک محفل قرآنی باشد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در جمع معلمان و خانواده‌ها طی سخنانی با اشاره به حق استاد، مربی، معلم و توجه به فرهنگ عمومی و آموزش همگانی از دیدگاه رساله حقوق امام سجاد(ع)، گفت: قرآن و اسلام نه تنها ضد علم نیست بلکه حداکثر حمایت را از علم و عالم کرده و پیروان خود را به فراگرفتن دانش ترغیب و تشویق کرده است.

وی افزود: روزی که پیامبر اعظم(ص) به رسالت مبعوث شد و دعوت خود را آغاز کرد جهل و نادانی مانند ابر تیره‌ای سراسر حجاز را پوشانده بود و در آنجا اسمی از درس، مدرسه، کتاب و کتابخانه نبود و مردم همه بی‌سواد بودند. لذا ایشان برای اینکه نسل‌های آینده را از نعمت خواندن و نوشتن برخوردار کند تمام پدران را موظف کرد که نوشتن را به فرزندان خود بیاموزند و فرمود سه حق از جمله حقوق اسلامی است که فرزندان برعهده پدر دارند.

لطفیان ادامه داد: اول اینکه برای او نام خوبی برگزیند، دوم به وی نوشتن و سواد مفید بیاموزد و سوم هم وقتی به حد بلوغ رسید وسایل ازدواجش را فراهم کند. امروز هم چه خوب است که اعضای خانواده یک محفل قرآنی تشکیل دهند و پس از تلاوت قرآن، حدیث و بیان یک نکته از احکام برای هم داستان راستان و قصه‌های بهلول و یا کتاب مفاتیح‌الحیات علامه جوادی آملی را مرور کنند و با همه مباحثه کنند. اگر حداقل در هفته دو جلسه نیم ساعته این چنین همه با مسئولیت فرزندان دایر شود در تربیت دینی آنها بسیار مهم است.

مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) علاوه‌ بر اعلام مقررات عمومی و تذکرات شفاهی عملاً نیز از فرصت‌های مناسب استفاده می‌کرد. از آن جمله پس از جنگ بدر فرمودند که «هر اسیر باسواد، 10 تن از کودکان انصار را خط بیاموزد، آزاد است». براساس آیه 61 سوره توبه یکی از مصارف هشت‌گانه زکات در اسلام خریدن بردگان و آزاد کردن آنهاست. از دیدگاه قرآن، جامعه رود خروشانی است که طبقه محصل مانند آب‌های مواج آن رود هستند که حرکت‌شان اصیل و اساسی و باعث عمران و آبادانی است.

وی افزود: گروهی که نه عالمند و نه متعلم که نه مطالعه می‌کنند و نه هر روز یک مطلب حکیمانه یاد می‌گیرند و رشد دینی ندارند مانند چوب شاخه، خار و خاشاک و کف‌های روی سیل هستند که از خود حرکت اصیل ندارد، بلکه با جریان آب به هر سو کشیده می‌شوند و گاهی هم در یک جا به هم می‌پیوندند و مانع جریان آب می‌شوند.

حجت‌الاسلام لطفیان یادآور شد: قرآن به ما می‌آموزد هر فرد مهدی‌یاور و مهدی‌باور نمازگزار باید به وظایف خویش دانا باشد و در کارها با بصیرت و بینایی قدم بردارد و از کار کورکورانه برحذر باشد. ارزش علم در مقایسه با سایر اعمال مثل عیادت بیمار، تشییع جنازه مؤمن و شهادت در راه خدا همه بیشتر است. در جامعه‌ای منحط و دور از علم، فرهنگ و تمدن به روزگاری که غبار فراموشی بر روی همه تعالیم انبیاء نشسته بود بانگ روشنگر و حیاتبخش وحی مأموریتی سنگین بر دوش پیامبر(ص) گذارد.

وی عنوان کرد: او برانگیخته شد تا فضائل و بزرگواری‌های اخلاقی را که ناقص و کاذب بود تکمیل، بازسازی و اصلاح کرده و در مسیر اصلی قرار دهد. او به امر خدا برانگیخته شد تا بارهای سنگین جهل، نادانی، شرک، نفاق و زنجیرهای اسارت و بردگی در چنگال قوانین فسادآفرین را از دوش و دست و پای فکر مردم بردارد و آنان را رهایی بخشد.

لطفیان گفت: دعوت پیامبر اسلام(ص) به فراگیری علم و دانش گواه روشنی است بر آسمانی و الهی بودن وحی و پیام رسالت زیرا در آن محیط و شرایط تعقل، تعلم و تحصیل واژه‌های بیگانه‌ای بودند و فقط به فکر شراب و شکم و شهوت بودند. منکراتی همچون بت‌پرستی، فحشا، قتل و غارت، تکبر و خودپسندی نشانه‌های بارز فرهنگ آن روز بود.

کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: نخستین نغمه‌های قرآن یعنی آیات اول سوره علق و آیه 11 سوره مجادله بیان‌کننده ارزش قلم و آموزش علم و دانش مفید و مورد نیاز فرد و جامعه است و آموختن،  به کارگیری قلم و انتشار علم را به وسیله آن از جمله بخشش‌های مهم خداوند در مورد انسان معرفی می‌کند. از دیدگاه قرآن پرنده خوشبخت آسمان آفرینش برای پروازی تعالی بخش و سازنده در فضای زندگی نیاز به دو بال علم و ایمان دارد و هر اندازه که از این دو نعمت محروم باشد از تکامل واقعی به دور خواهد ماند.

لطفیان عنوان کرد: ارزش استاد، معلم، مربی و کسی که به دیگران مطلب حکیمانه‌ای را بیاموزد به مناسبت ارزش و عظمت کارش از همه بیشتر است. از امام علی(ع) در کتاب اصول کافی جلد اول نقل شده که فرمودند «همانا مثل عالم مثل درخت خرمایی است که باید انتظار بکشی تا از آن چیزی برایت بیفتد». دلیل آن که خداوند برای علم این همه ارزش قائل شده این است که علم وسیله شناخت حلال و حرام الهی است. علم و دانش حقیقی وسیله‌ای است که در سایه آن اطاعت بی‌چون و چرا خدا محقق می‌شود.

کارشناس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی در پایان بیان کرد: وقتی بنده‌پروری انجام شد نخبه‌پروری نیز شکل می‌گیرد. در یک کلمه خیر دنیا و آخرت ما در سایه مطالعه و کسب علم مفید تحصیل می‌شود و شر دنیا و آخرت به واسطه جهل، نادانی و خرافات تحقق پیدا می‌کند. بالاترین ملاک و معیار ارزش انسان آموخته‌های مفید اوست، لذا همیشه در جامعه افراد بی‌سواد معمولاً مورد استعمار و ظلم استعمارگران قرار گرفته‌اند.

captcha