تأثیرگذاری حرف دیگران در زندگی‌ نشانه عدم بلوغ عقلی است
کد خبر: 1396239
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
حجت‌الاسلام مستشاری:

تأثیرگذاری حرف دیگران در زندگی‌ نشانه عدم بلوغ عقلی است

خبرنگاران افتخاری/ فهیمه درستکار: عضو شورای عالی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با تأکید بر این که زوجین باید هنر حل مشکلات بین خود را داشته باشند، یادآور شد: اگر حرف دیگران در زندگی‌تان اثرگذار است بدانید به بلوغ عقلی نرسیده‌اید.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام علیرضا مستشاری، عضو شورای عالی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در مراسم میثاق آسمانی، از سری برنامه‌های ازدواج دانشجویی در حرم مطهر رضوی، گفت: زن و شوهر هیچ‌گاه نباید انتظار داشته باشند در مدت کوتاهی که از زندگی مشترک آن‌ها می‌گذرد، عاشق واقعی یکدیگر باشند.

وی با بیان این که زندگی بر پایه تأمین نیازهای مشترک هم ادامه می‌یابد، افزود: اگر هر یک از زن و شوهر احساس کنند که طرف مقابل برای پاسخ به نیاز آن‌ها کمر همت بسته است خواه ناخواه محبت شکل می‌گیرد و در ادامه به تناسب میزان این تلاش، به وابستگی، عشق حقیقی و حتی شباهت جسمی و خلقی می‌رسد.

حجت‌الاسلام مستشاری با بیان این که روابط همسران نباید به گونه‌ای باشد که تصور کنند با ازدواج اسیر یکدیگر شده‌اند، ادامه داد: ازدواج اسارت نیست؛ زنان تصور نکنند که با ازدواج به اسارت مردان درآمده‌اند همان‌طور که مردان نباید چنین تصوری داشته باشند، لذا به استقلال و حریم خصوصی یکدیگر احترام بگذارید.

عضو شورای عالی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، حفظ احترام را اساس خوشبختی عنوان کرد و افزود: اگر دختر و پسر ارتباط‌های مناسب اجتماعی دارند که به زندگی آن‌ها کمک می‌کند بهتر است این ارتباط ها پس از ازدواج نیز ادامه داشته باشد.

وی با تأکید بر این که همسران حق ندارند به دنبال اصلاح یکدیگر باشند، افزود: عروس خانم‌ها و آقا دامادها بدانند همسری که شما انتخاب کردید در آغاز، همه شرایط او را اعم از وضعیت جسمانی، رفتاری و اجتماعی دیده و بررسی کرده‌اید پس به دنبال اصلاح یکدیگر نباشید که آغاز اختلافات و برخی از طلاق‌ها از این نوع نگاه اشتباه است.

حجت‌الاسلام مستشاری اظهار کرد: همسران تنها در موارد حرام و یا واجب اجازه اصلاح هم را دارند آن هم با تذکر غیرمستقیم.

وی تصریح کرد: برخی از آقایان تصور می‌کنند این شوخی زیباست که «من خواستگاری چند دختر خوشگل دیگر هم رفتم»، یا «خدا یکی؛ زن یکی یکی. می‌خواهم زنان بیشتری را خوشبخت کنم»، این نوع گفت‌وگوهای به ظاهر شوخی، در آینده، همسران را نسبت به یکدیگر بی‌اعتماد و بی‌علاقه خواهد کرد.

حجت‌الاسلام مستشاری یادآور شد: همسران در هنگام اختلاف با یکدیگر از حرف‌های زشت و تهدیداتی که در آینده باعث بر هم زدن کانون خانواده آن‌ها خواهد شد پرهیز کنند، برخی تصور می‌کنند اینکه همسر را تهدید کنیم که طلاق می‌خواهیم حرف خوبی است، در صورتی که این تهدید با عث سردی و کاهش علاقه آن‌ها به یکدیگر می‌شود.

عضو شورای عالی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها پذیرفتن یکدیگر به همان صورتی که هست و پرهیز از تلاش برای تغییر را از دیگر نکات لازم برای دوام زندگی عنوان و خاطرنشان کرد: معمولا گفته می‌شود که سعی کنید یکدیگر را اصلاح کنید و باعث رشد هم شوید اما بنده توصیه می‌کنم حداقل تا زمانی که بچه‌دار نشده‌اید این کار را نکنید.

حجت‌الاسلام مستشاری ادامه داد: اصولا مگر زن یا مرد، مشکلات شخصی خود را حل کرده‌اند که نوبت اصلاح مشکلات همسرشان بشود؟ بنابراین اگر خودمان را اصلاح کنیم طرف مقابل خودبه خود اصلاح می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز زوجین از بمباران طرف مقابل با سلایق شخصی خود، گفت: اصلاحات، به شکل ناخوداگاه و در اثر معاشرت ایجاد می‌شود وگرنه امر و نهی مستقیم نه تنها سودی ندارد بلکه حساسیت و لجاجت می‌آورد و اثر عکس می‌گذارد.

حجت‌الاسلام مستشاری با تأکید بر این که زوجین باید هنر حل مشکلات بین خود را داشته باشند، یادآور شد: اگر حرف دیگران در زندگی‌تان اثرگذار است بدانید به بلوغ عقلی نرسیده‌اید. شما با همدیگر ازدواج می‌کنید نه با والدین همسرتان بنابراین نقص و کمبودهای خانواده همسر را به رخ او نکشید. همچنین در مسائل زناشویی کاملا به حد عادی و طبیعی بسنده کنید و تصاویر و مطالب مستهجن و غیراخلاقی را الگوی خود قرار ندهید.

این استاد دانشگاه با اشاره به آیه شریفه «...عاشروهن بالمعروف»، خطاب به جوانان گفت: سخت نگیرید و زیبا زندگی کنید؛ چه بسا مواردی که از آن کراهت دارید اما خیر کثیر در آن برای شما وجود دارد.

وی با بیان این که همسران باید عیب‌پوش و محرم راز هم باشند، ادامه داد: زیبایی امری نسبی است، چشم‌تان به دنبال زیباتر از همسرتان نباشد و راضی به رزق‌تان باشید.

حجت‌الاسلام مستشاری با اشاره به برخی همسران ناسازگار، گفت: شاید همسرتان با همه ویژگی‌هایی که دارد، امتحان شما باشد، سعی نکنید امتحانات خدا را تغییردهید بلکه به جای آن با خدا معامله کنید که می‌فرماید در ازای صبر و گذشت شما بهشت را نصیب‌تان می‌کنم.

captcha