عباس اقسامی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت:«اردیبهشت تئاتر» ویژهبرنامهای است که هر سال به مناسبت پاسداشت روز جهانی تئاتر در ایران برگزار میشود که البته به دلیل مقارن شدن این روز با تعطیلات نوروز، معمولاً با یک ماه تأخیر صورت میپذیرد و به این دلیل به نظر میرسد که علیرغم وجهه بینالمللی آن، به عنوان رویدادی مستقل و به شکل ملی برگزار میشود.
وی ادامه داد: به همین دلیل انتظار میرود که «اردیبهشت تئاتر» نماد و بیانگر ظرفیتهای تئاتر ملی ما از رهگذر رویدادها، اجراها و موفقیتهای گروههای تئاتری در طول یک سال باشد که همانطورهم که گفته شد تنها به چند اجرای نمایشی ختم نشود و دربردارنده همه رویدادهای تئاتری که به نوعی مروج فرهنگ ملی و اعتقادی ماست باشد.
«اردیبهشت تئاتر» از جنبههایی اهمیت بیشتری نسبت به «تئاتر فجر» دارد
دبیر دهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران تصریح کرد: در طول سال برگزاری دو جریان پراهمیت تئاتری را در کشور شاهد هستیم؛ یکی جشنواره «تئاتر فجر» و دیگری «اردیبهشت تئاتر» اما به نظر من با کمی تعمق میتوان به روشنی دریافت که «اردیبهشت تئاتر» از جنبههایی حتی اعتبار و اهمیتی بیشتر از جشنواره «تئاتر فجر» دارد.
وی در ادامه گفت: دلیل این اهمیت به آن جهت است که در فضای ملی تمامی گروههای نمایشی معتبر داخلی به تبادل اندیشهها و دستاوردهای خود پرداخته و به این سبب میتوانند موجب همافزایی و تقویت پایههای فنی و علمی خود در زمینه تولید تئاتر فاخر و اجراهای موفق آن باشند که این موفقیت بعدها میتواند نتایج پربار و درخشانی را در صحنههای بینالمللی همچون «تئاتر فجر» و در رقابت با آثار خارجی شرکت کننده در جشنواره به دنبال داشته باشد.
کارگردان نمایش «پایکوبی در شامگاه بتان» گفت: به همین دلیل تصور میکنم مسئولان باید توجه ویژهای به ظرفیتهای موجود در آئینهای نمایشی بومی ایرانی داشته باشند و از این فرصت پیشآمده هر ساله استفاده درخوری به منظور پرداختن به گونههای نمایشی دینی و ارزشی منطبق با باورهای ملی و میهنی به عمل آورده؛ چیزی که شاید کمتر به آن در جریان این ویژهبرنامه پرداخته میشود.
«اردیبهشت تئاتر» فرصت خوبی برای تمرکززدایی از پایتخت و توجه به استعدادهای تئاتری شهرستانهاست
اقسامی تأکید کرد: «اردیبهشت تئاتر» فرصت خوبی است که مسئولان با تمرکززدایی از فعالیت گروههای حرفهای تئاتر در پایتخت، نیمنگاهی به استعدادهای موجود در شهرستانها داشته باشند؛ استعدادهایی که به واسطه نبود امکانات و ساز و کار حمایتی شاید در نطفه خفه میشوند و این در حالیست که با رصد تولیدات تئاتر شهرستانها که عموماً دغدغه پرداختن به موضوعات دینی و ارزشی را دارند، خواهند توانست با تحت پوشش قرار دادن و حمایت نسبی آنها، آینده روشنی و درخشانی را برای تئاتر ایران تضمین کنند.
وی در پایان گفت: این مهم نیازمند یک کار پژوهشی و تحقیق میدانی است؛ خانه تئاتر به عنوان متولی برگزاری «اردیبهشت تئاتر» و یا حتی مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی اصلی هنرهای نمایشی در کشور میتوانند با هزینه ناچیز و اعزام کارشناسان در بازه زمانی نسبتاً طولانی یکساله در جریان تحولات نمایشی در حوزه پژوهش و انتشار کتاب و تولیدات تئاتری برآمده از گروههای مختلف در سراسر کشور قرار گرفته و آنها را برای اجرا، نقد و نظر کارشناسی و برگزاری همایشهای پژوهشی در قالب «اردیبهشت تئاتر» مهیا کنند؛ باید به این نکته توجه داشته باشیم که «اردیبشت تئاتر» به نسبت جشنواره «تئاتر فجر» که تخصصی است، بار عمومی بیشتری دارد که مخاطب عام از آن بیشتر استقبال میکند در نتیجه فضای خوبی ایجاد شده است که مردم را به واسطه تئاتر با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی بیشتر آشنا کنیم.