انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب درباره زنان در «نقش و رسالت زن»
کد خبر: 1399330
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۷

انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب درباره زنان در «نقش و رسالت زن»

گروه ادب: مجموعه پنج جلدی «نقش و رسالت زن»، دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب درباره زن است که توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، انتشارات انقلاب اسلامی به تازگی مجموعه پنج جلدی با عنوان «نقش و رسالت زن» را منتشر کرده و قصد دارد این آثار را در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کند. در ادامه نگاهی بر عناوین و محتوای این آثار داریم:

«عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی اسلامی»

کتاب «عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی اسلامی» نخستین مجموعه از کتاب «نقش و رسالت زن» بوده و برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(مد ظله‌ العالی) است. در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «بعد از انقلاب شاهد برخوردهای افراطی و تفریطی در زمینه‌ حجاب و عفاف بوده‌ایم. بسیاری از حرکت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته، برخوردهای ظاهری سطحی، احساسی، موردی، مقطعی، دفعی و ضربتی بوده است. در حالی که حجاب، مقوله‌ای فرهنگی است و هـر گونه اشاعه و تصمیم‌گیری و تبلیغ درباره آن و در مورد آن، باید تدریجی، مستمر، عمیق، همه‌جانبه و مدبّرانه باشد. افراد در این زمینه نباید سلیقه‌ای عمل کنند، بلکه استراتژی واحدی برای نحوه برخورد با آن باید حاکم باشد. در این راستا لازم است در درجه اول، دیدگاه‌های مقام معظم رهبری به عنوان امام امت و چشم بصیر و دیده‌بان نظام در این زمینه استخراج و مبنای عمل قرار گیرد.»

در این کتاب سعی شده است، تمامی سخنان معظم‎له در این زمینه به دقت مطالعه، استخراج و در قالب پنج فصل و با عناوین عفت و حیا، روابط زن و مرد، حجاب و پوشش، کشف حجاب و بی‌بندو‌باری، و روش برخورد با بی‌بندو‌باری ارائه شود.

«الگوی زن»

«الگوی زن» عنوان دومین اثر است که یکی از موضوعاتی که در بیانات مقام معظّم رهبری به عنوان زعیم جامعه اسلامی بر آن تأکید شده. ارائه الگو برای زنان در ابعاد مختلف و متناسب با نیاز روز است. معظم‌له انعکاس‌ این الگو در رفتار زنان ایرانی را عاملی برای الگو شدن آنها در بین زنان جهان دانسته‌اند. ارائه‌ این الگوها از بیان رهبری با توجه به نگاه نظام‌مند ایشان به مسائل زنان می‌تواند برای زنان جامعه‌ ما بسیار سودمند باشد. به همین دلیل، در این کتاب سعی شده است با دقت تمامی سخنان رهبر معظم انقلاب در این زمینه استخراج و در سیزده بخش و با عناوین ضرورت ارائه الگوی صحیح در حیات انسانی، فاطمه زهرا(س) الگوی جامع زن و حیات انسانی، حضرت فاطمه‌ زهرا(س) و عرصه‌ خانوادگی، حضرت فاطمه زهرا(س) و عرصه‌ مجاهده‌ سیاسی و اجتماعی، حضرت فاطمه‌ زهرا(س) و عرصه‌ معرفتی عرفانی، حضرت فاطمه‌ زهرا(س) و عرصه‌ عبادی، عظمت و کمالات حضرت زهرا(س)، الگوی عاشورایی زن، الگوهای قرآنی زن، الگو شدن زن مسلمان ایرانی دسته‌بندی و ارائه شود.

«زن و خانواده»

«زن و خانواده» سومین اثر از مجموعه «نقش و رسالت زن» را شامل می‌شود که مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) با عنایت به مباحث حقوقی و اجتماعی زنان، همواره محوریت خانواده را در مباحث زنان مورد نظر داشته‌اند. با توجه به اینکه در این دوران، هجمه‌های فرهنگی دشمنان از طریق انواع رسانه‌ها و وسایل ارتباطی، سلامت جنسی جوانان را هدف گرفته است که با در نظر گرفتن جوان بودن جمعیت کشور، این امر چشم اسفندیار نظام محسوب می‌شود و برای جلوگیری از آن راهی جز پایین آوردن سن ازدواج و گسترش ازدواج‌های سهل و آسان، موفقِ آگاهانهِ پایدار و به‌ هنگام و توجه بیش از پیش به خانواده نیست.

بنابراین برای رفع موانع و تقویت فرهنگ ازدواج و تشکیل و تحکیم خانواده باید با در نظر گرفتن دیدگاه‌های معظمٌ‌له به همراه یک عزم ملی، فرهنگ‌سازی گسترده‌ای صورت گیرد؛ از این رو در این کتاب سعی شده است تا دیدگاه‌های معظمٌ‌له در حوزه ازدواج و‌ خانواده با محوریت زن استخراج شود. با نگاه به فهرست تفصیلی این کتاب می‌توان خلاصه و چکیده فرمایشات مقام معظم رهبری را در این حوزه به دست آورد.

«جایگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدد»

چهارمین اثر این مجموعه «جایگاه و مسائل زنان در فرهنگ اسلام و تجدد» نام گرفته است. در مقدمه این اثر آمده است: ضرورت توجه به مسائل زنان از دیرباز مورد توجه مقام معظّم رهبری(مد ظله العالی) بوده است. معظم‌له در مصاحبه با مجله‌ زن روز فرموده‌اند: «آن مقدارى که بنده راجع به مسائل زن در ایران در طول این ده ـ بیست سال رنج برده‌ام و ناراحت شده‌ام، خیلى از زنان حتی گوشه‌اى از آن را نفهمیدند و ناراحت هم نبودند.» معظم‌له در مسائل زنان معتقد به اولویت‌یابی هستند تا بتوان با یک حرکت اساسی مظلومیت تاریخی زن را برطرف کرد.

مظلومیتی که در خانواده و اجتماع، در شرق و غرب و در گذشته تاکنون برای زن بوده است و وضعیت خطرناک‌تری که امروزه در غرب به خود گرفته و آن التذاذ از زن با شعار آزادی در غرب و تزلزل موقعیّت خانوادگی و سوءاستفاده اقتصادی از زن است. در مقابل، با ارائه نگاه جامع و کامل اسلام در مورد زن، می‌توان زن را به آن جایگاه والا و شأن انسانی خود رساند. در اسلام ضمن به رسمیّت شناختن تفاوت‌های زن و مرد، برابری آنها در عرصه‌های کمال انسانی مورد تأکید قرار گرفته است.

در این کتاب، با ارائه موضوعی و عنوانی بیانات مقام معظم رهبری در سه فصل، اهمیت و ریشه‌یابی مسائل زنان، زن در فرهنگ غرب، منزلت و جایگاه زن در اندیشه اسلامی، می‌توان با ریشه‌یابی مسائل زنان، تفاوت نگاه غرب و نگاه اسلام را در موضوع زن بازشناسی کرد.

«عرصه‌های حضور اجتماعی زن»

«عرصه‌های حضور اجتماعی زن» عنوان آخرین کتاب مجموعه «نقش و رسالت زن» است که از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) برگرفته شده. آنچه درباره این اثر باید دانست این است که؛ توجّه به نگاه هدفمند مقام معظم رهبری به مسائل زنان با وجود رویکرد تمدن‌گرایی اسلامی که ایشان دارند؛ ضروری است که خطوط معیارهای اسلامی متناسب با شرایط زمان و‌‌ مکان در زمینه حضور اجتماعی زن از دید‌گاه معظمٌ‌له جمع‌بندی شود.

این بیانات در سه فصل با عناوین جایگاه اجتماعی زنان، تعلیم و‌ تربیت زنان و نقش زن در انقلاب اسلامی، تدوین شده و در تمامی این زمینه‌ها سعی شده است، آرای مقام معظم رهبری (مد ظله‌ العالی) به صورت دقیق استخراج و با عنوان‌گذاری مناسب سیر منطقی موضوعات به گونه‌ای ارائه شود که پاسخگوی مشکلات و نیازهای امروز باشد.

گفتنی است که در استخراج، گردآورى و دسته‌بندى سخنان رهبر معظم انقلاب و ارائه آن در قالب اثر حاضر، تمامی سخنرانی‌ها و پیام‌هاى معظم‌له درباره زنان، از آغاز پیروزى انقلاب اسلامى تا سال 1392 حتی سخنانی که بعضاً رسانه‌ای نشده است؛ ـ مانند توصیه‌هایی که هنگام خواندن خطبه عقد به جوانان داشته‌اند ـ اما در مخزن اسناد دفتر معظمٌ‌له موجود بوده، مورد بررسى قرار گرفته است که حجم گسترده آنها، توجه و اهتمام رهبر معظم انقلاب را نسبت به مسائل زنان نشان می‌دهد.

captcha