کد خبر: 1400196
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
طی نشستی در مالزی؛

جایگاه «فلسفه اسلامی ایران» در دانشگاه ملایو تبیین شد

شعب خارجی: جایگاه«فلسفه اسلامی در ایران: آراء و مناقشات» طی نشستی با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان آکادمی علوم اسلامی دانشگاه «ملایو» در مالزی تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، در این نشست فیصل بن احمد فیصل بن عبدالحمید، رئیس دپارتمان تاریخ و تمدن اسلامی آکادمی علوم اسلامی دانشگاه ملایو، طی سخنانی گفت: ایران با محدوده وسیع جغرافیایی خود از ماوراء‌النهر تا بین‌النهرین اندیشمندان بسیاری را به جهان اسلام ارزانی کرده است که هر یک نقش مهمی در ساختار تمدن اسلامی ایفا کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: این سرزمین خاستگاه عقل‌گرایی در طول  تاریخ بوده است در حالی که بسیاری از کشورهای اسلامی در جهان عرب خاستگاه نقل‌گرایی هستند؛ این برای ما مهم است که بدانیم چرا علوم عقلی در ایران بیشتر از دیگر مناطق رشد کرده است و دانشمندان ایرانی در بسیاری از علوم بسیارعمیق‌تر می‌اندیشند.

در ادامه علی اکبر ضیایی، رایزن فرهنگی کشورمان در مالزی، گفت: ایران نه تنها در علوم نقلی بلکه در علوم عقلی نیز سرآمد دیگر سرزمین‌های اسلامی بوده است.

رایزن فرهنگی ایران یادآور شد: نویسندگان صحاح سته مانند ابوداوود، بخاری، نسائی، ترمذی، مسلم و ابن ماجه و بنیانگذاران مذاهب حنبلی و حنفی نیز دارای ریشه‌های فارسی بوده‌اند و در کنار علوم نقلی وعقلی نیزاندیشمندانی چون بیرونی، خوارزمی و محمد بن زکریای رازی در علوم طبیعی داشته‌ایم که در تاریخ تمدن اسلامی بی‌نظیر بوده‌اند.

وی در ادامه ضمن تعریف فلسفه از منظراصالت وجود، تاریخچه‌ای از نقش ایران اسلامی در علوم مختلف همچون فقه، حدیث، تفسیر، نجوم، ریاضیات و فلسفه را تشریح کرد و گفت: فلسفه اشراق ایران، پیش ازاسلام نیز برای فلاسفه یونان شناخته شده بود و دانشمندان ایرانی نقش بسزایی در علوم مختلف و تمدن ایران باستان داشته‌اند و با تشرف به دین اسلام تمدن بزرگ ایران اسلامی را از سمرقند و بخارا تا بین‌النهرین و مرزهای روم باستان ایجاد کرده‌اند.

وی در رابطه با شخصیت تاثیرگذارامام خمینی(ره) در این راستا گفت: رهبری سیاسی امام خمینی(ره) و تربیت شاگردانی فیلسوف چون شهید مطهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران توانست ریشه افکار مارکسیستی و کمونیستی را به طور کلی بخشکاند و اگر این عقلانیت نبود به صرف رجوع به قرآن کریم و احادیث نمی‌توانستیم با افکار الحادی به مبارزه برخیزیم.

وی تأکید کرد: اساتید فلسفه غرب نیز باید در فلسفه اسلامی متبحر باشند و اگر ساختار فکری این اساتید در علوم اسلامی ضعیف باشد، نمی‌توان انتظارداشت که از مسیر حقیقی منحرف نشوند؛ در این راستا موانع به اندازه‌ای وجود دارد که انسان مغرور در وادی هلاکت خواهد افتاد، بنابراین اگر فلسفه و علوم عقلی از مرحله عقلانیت به مرحله اذعان قلبی درنیاید در آن صورت چنین دانشی محرک انسان برای عمل کردن به مقتضای آن دانش نخواهد بود.

یادآور می‌شود، این نشست روز جمعه، پنجم اردیبهشت، برگزار شد.

captcha