به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین نشست شورای سیاستگذاری رسانهای معاونت قرآن و عترت، روز گذشته، هشتم اردیبهشتماه در دفتر این معاونت برگزار شد.
در این جلسه که حجتالاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، حسین ساری، مدیر سابق شبکۀ قرآن و معارف سیما، محمدرضا پورمعین، فعال قرآنی، مجتبی ایزدی، سردبیر ماهنامۀ ترنم وحی، جواد نصیری، مدیر گروه اطلاعرسانی رادیو قرآن و مصطفی عباسیمقدم، مشاور پژوهش و برنامهریزی معاون قرآن و عترت حضور داشتند، درباره نحوه همکاری و تعامل با رسانههای مختلف دینی و قرآنی بحث و تبادل نظر به عمل آمد. نحوۀ انعکاس و گزارشدهی از فعالیتهای متنوع قرآنی در سطح مؤسسات، محافل، شهرستانها و مناطق مختلف از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.
در این نشست، حجتالاسلام حشمتی اظهار کرد: اگر طراحی مناسبی برای اطلاعرسانی انجام شود، تأمین امکانات مالی و حمایتی در کنار استفاده از زیرساختهای موجود امکانپذیر است. دربارۀ کیفیت ورود به رسانهها و حضور در برنامههای مختلف رسانهای، همفکری لازم است تا به اندازۀ کافی و به دور از شعار، اطلاعرسانی شود.
حسین ساری، مدیر سابق شبکۀ قرآن و معارف سیما، نیز با تأکید بر ضرورت فعالیت رسانهای قرآنی، تصریح کرد: حق فعالیت قرآنی، حضور در رسانه است؛ چراکه هیچ فعالیتی به اندازۀ گستردگی فعالیتهای قرآنی در کشور وجود ندارد. لازم است هم برای حفظ مخاطبان اصلی و موجود قرآن و هم برای جذب عموم مردم به مباحث و فعالیتهای قرآنی برنامهریزی شود.
در ادامۀ این جلسه، مصطفی عباسیمقدم، مشاور پژوهش و برنامهریزی معاون قرآن و عترت، با اشاره به برگزاری متنوعترین فعالیتها در محافل و جمعهای قرآنی در همۀ نقاط کشور گفت: باید دربارۀ این فعالیتها، به نحو مطلوب و کیفی گزارشدهی و اطلاعرسانی شود.
وی افزود: ما نیازمند اندیشههای کارآمد و دیدگاههای صاحبنظران دربارۀ چگونگی ارائۀ اخبار و اطلاعرسانی مطلوب در عرصههای دینی و فعالیتهای قرآن و عترت هستیم و از همۀ افراد علاقهمند و مطلع در این زمینه استمداد میجوییم.
در این نشست ضمن تأکید بر ارائۀ آمار و گزارشهای واقعی و پرهیز از بزرگنمایی فعالیتها و دستاوردها، مقرر شد هر یک از بخشهای معاونت به صورت تخصصی و جداگانه، گزارش عملکرد خود را به رسانهها ارائه دهند.
دعوت از افراد آشنا به حوزۀ تولید و انعکاس خبر و نیز افراد مطلع از مقولههای فرهنگی برای همکاری از موارد دیگری بود که در این جلسه مطرح شد. پیشنهاد دیگر تأکید بر استفاده از ظرفیتهای گستردۀ نیروهای قرآنی سطح کشور برای انجام طرحها و برنامههای قرآنی در رسانه بود.
در پایان این جلسه مقرر شد در نشست آتی شورای سیاستگذاری رسانهای معاونت قرآن و عترت، راهکارهای رسانهای در جهت حفظ و ارتقای جایگاه معاونت قرآن و عترت ارائه شود و همچنین دربارۀ بازخورد اطلاعرسانی و تحقق انتظارات عموم مردم از دستگاههای قرآنی، بحث و بررسی به عمل آید.