محسن مؤمنیشریف، رئیس حوزه هنری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به بررسی چرایی فقدان آثار شاخص در حوزه ادبیات داستانی انقلاب در مقابل آثار خاطرهنویسی در این حوزه پرداخت و گفت: واقعیت این است که نشر این خاطرات مقدمهای برای ادبیات داستانی انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: شاهد رشد مطلوبی در ادبیات مقاومت و به شکل خاص در بخش خاطره هستیم، اما نباید فراموش کنیم که این آثار خود به نوعی داستان هستند و خاطره صرف محسوب نمیشوند چراکه در عین حال که با قالب خاطره نوشته شده در نگارش آنها از عناصر داستانی هم استفاده شده و از ویژگیهای داستان نیز بیبهره نیست.
خاطرهنویسی؛ مقدمهای بر ادبیات داستانی
رئیس حوزه هنری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: فکر میکنم ادبیات داستانی آینده ما خیلی تحت تأثیر خاطره خواهد بود و در واقع این آثار مقدمهای برای رسیدن به سطح ایدهآل برای ادبیات داستانی انقلاب اسلامی خواهد بود.
مؤمنیشریف درباره این که هر خاطره با بیان شدن خود چیزی را میکشد و هر داستان با دوباره بیان شدنش چیزی را زنده میکند، اظهار کرد: این موضوع به نگاه ما به خاطره صرف باز میگردد. اما در بیان و لحظهپردازی خاطراتی که امروز در جامعه ما رشد میکنند و مورد توجه مردم قرار میگیرند، به خوبی میتوان عناصر داستانی را مشاهده کرد.
وی با بیان این که این آثار دیگر خاطره صرف نیستند، عنوان کرد: در کنار این آثار میتوان به اثر «شرح زندگانی من» به قلم عبدالله مستوفی اشاره کرد که در بیان تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه، یکی از بهترین نمونههای زندگینامه نویسی در ایران است. این اثر را هربار که میخوانیم تازه است و هیچگاه کهنه نمیشود چراکه از عناصر داستانی نیز در آن استفاده شده است.