کد خبر: 1401805
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
کاظم‌زاده مژدهی:

تقویت «تئاتر رضوی» به سرمایه‌گذاری هدفمند تولید بستگی دارد

گروه هنر: اعتبار جشنواره‌های تئاتر دینی همچون «تئاتر رضوی» به میزان آثار فاخر ارائه شده در آنها رابطه مستقیم دارد؛ اثر فاخر نمایشی نیز زمانی تولید می‌شود که در روند تولید آن شاهد سرمایه‌گذاری هدفمند باشیم.

مجید کاظم زاده مژدهی، نویسنده و کارگردان تئاتر دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با ابراز خرسندی از سرگیری برگزاری جشنواره «تئاتر رضوی» به میزبانی خراسان شمالی گفت: صرف‌نظر از مشکلات مالی و اداری که موجب شد وقفه‌ای را در برگزاری این جشنواره شاهد باشیم، نکات دیگری هم وجود دارد که مسئولان برگزاری باید به آنها توجه کرده تا دیگر این جشنواره به تعطیلی کشیده نشود.
وی گفت: برای برگزاری یک جشنواره هنری همچون «تئاتر رضوی» باید به این مسئله توجه داشت که ابتدا باید مسئولان توجه وافری به تولید متون نمایشی با موضوع رضوی نشان دهند؛ برای تحقق این هدف می‌توان خلق آثار نمایشی فاخر را به چهره‌های شناخته شده عرصه نمایشنامه‌نویسی سفارش داده و پس از آن بر پروسه تولید اثر نمایشی به جهت اجرای صحنه نظارت دقیق صورت گیرد.
کاظم‌زاده تصریح کرد: در همه جای دنیا برگزاری جشنواره‌های تئاتری خروجی اجرای عمومی و موفق آثار نمایشی هستند اما این مسئله در ایران عکس است؛ نمایش برای شرکت در جشنواره تولید می‌شود و پس از آن وعده و وعیدها به منظور اجرای عمومی آن قوت می‌گیرد و این در حالیست که آثار نمایشی با مضمون رضوی می‌توانند از رهگذر اجرای عمومی و توفیق نسبی که در بازخورد مخاطب به دست می‌آورند، با اصلاح و جرح و تعدیل‌هایی حضور موفق‌تری در جشنواره «تئاتر رضوی» داشته باشند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: ساختار اجرایی ستاد جشنواره را دبیرخانه، هیئت بازخوان، هیئت بازبین آثار تشکیل می‌دهند، به نظر من حتی با تغییر در دبیر جشنواره باید هر سال شاهد ثبات در ترکیب اعضای هیئت بازخوان و بازبین باشیم، با این فرض اعضای این دو هیئت فنی و کارشناسی می‌توانند در طول سال مأمور به این امر باشند تا از میان اجراهای نمایشی در سراسر کشور با موضوع رضوی، آثاری را گلچین و برای اجرا در جشنواره و ارتقای کیفیت آن دعوت کنند؛ وقوع این مسئله با وجود آن که ممکن است احتمال تبانی میان گروه‌های نمایشی با برخی از کارشناسان سودجو را قوت ببخشد اما مانع از نگرش سلیقه‌ای ‌هیئت داوری در آثار برگزیده می‌شود.
وی در پایان گفت: پیاده شدن چنین الگوی اجرایی را البته به شکل نسبی در جریان برگزاری سه دوره از عمر جشنواره «تئاتر صاحبدلان» شاهد بودیم هر چند که مشکلات و موانعی نیز بر سر راه توفیق این جشنواره وجود داشت اما می‌توان از وجوه مثبت این ساختار اجرایی برای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی الگوبرداری کرد.

captcha