غلامعلی دمساز، عضو اتحادیه تشکلهای قرآنی کشور در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با آغاز فعالیتهای قرآنی خود اظهار کرد: از 18 سالگی و پس از فراگیری آموزههای قرآنی، کار تدریس قرآن را آغاز کردم و مدت 26 سال در آموزش و پرورش به عنوان معلم قرآن به فعالیت پرداختم، همچنین 9 سال است که مؤسسه قرآنی را راهاندازی کردهام و به مدت سه سال است که طرح کشوری نمایشگاه ترجمه تصویری سوره «واقعه» را همراه با تفسیر و آموزش حفظ این سوره مبارکه در شهرهای مختلف کشور انجام میدهم.
مدیرعامل مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن تربت جام در رابطه با نامگذاری روزی با عنوان روز معلم قرآن، گفت: نامگذاری روزها و مناسبتها تأثیرات بسیار مفید شغلی و اجتماعی دارد و از نظر شغلی کسانی که این روز به نامشان نامگذاری شده است، یک احساس بهتری خواهند داشت و جامعه نیز نسبت به آنها با دید خاصی مینگرد.
تأثیر مثبت نامگذاری روز معلم قرآن بر روی عملکرد معلمان
دمساز با بیان این که عمدتاً این نامگذاریها موضوعات مفیدی است، عنوان کرد: نامگذاری روز معلم قرآن میتواند تأثیر مثبتی روی عملکرد معلمان قرآن داشته باشد و به این ترتیب معلمان احساس میکنند که جامعه نسبت به آنها توجه دارد و نامگذاری روزی به عنوان معلم قرآن میتواند بهانهای برای تقدیر از معلمان قرآن باشد و این موضوع تبلیغی برای فعالیتهای قرآنی است.
وی با اشاره به جایگاه معلم قرآن، بیان کرد: همان گونه که در احادیث ائمه اطهار(ع) و بیانات مقام معظم رهبری نقل شده است، وقتی گفته میشود، اولین معلم بشریت خدا است و یا معلمی شغل انبیاء است، در این مفاهیم خیلی چیزها نهفته است؛ یعنی کسی که به عنوان معلم این شغل را میپذیرد، در حقیقت به عنوان رسول تعیین میشود.
خدمترسانی به جامعه و نسل آینده؛ مهمترین هدف معلمان قرآن
عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکلهای قرآنی استان خراسان رضوی با بیان این که معلم کسی است که پیامآور خوبیها و نیکیها است، افزود: معلم همیشه به عنوان کسی است که از وقت، سرمایه و وجود خود مایه میگذارد، برای این که به جامعه و نسل آینده خدمترسانی کند.
وی بیان کرد: وقتی معلم بین شعلههای آتش جان خود را میگذارد تا دانشآموزان را نجات دهد، نشاندهنده این است که معلم کسی است که از خودگذشتگی دارد و فرزندان مردم را در حد بچههای خودش عزیز میداند.
دمساز درباره مهمترین دغدغه معلمان قرآن، اظهار کرد: مهمترین دغدغه معلمان قرآن این است که آن چه را که تحت عنوان تعالیم قرآنی منتقل میکنند، آیا بر روی افراد جامعه تأثیرگذار است یا خیر، زیرا جامعهای که تعالیم قرآنی به آنها داده میشود، متأسفانه از جهات مختلف تحت تأثیر تبلیغات بیرونی است؛ لذا معلمان قرآن تلاش خود را خالصانه انجام میدهند و بزرگترین علامت سؤال که در ذهن آنها ایجاد میشود، این است که این تعلیمات قرآنی که ارائه میدهند آیا مثمر ثمر و مورد استفاده جامعه قرار میگیرد.
معلمان قرآن؛ نیازمند حمایت نهادهای قرآنی
وی افزود: مسائل و مشکلات مادی نیز مشکلات بعدی است که معلمان قرآن با آنها درگیر هستند و علاوه بر این معلمانی هستند که موقعیت شغلی آنها حالت رسمی ندارد و در مؤسساتی کار میکنند که حمایت مالی نمیشوند، اینها مشکلات عدیده دارند، البته مهمترین دغدغه معلمان این است که تلاشی که صورت میپذیرد، نتیجهاش در جامعه مشهود باشد.
عضو اتحادیه تشکلهای قرآنی کشور درباره راهاندازی بانک اطلاعات مربیان قرآن تصریح کرد: بانک اطلاعات معلمان قرآن به شرطی که در اختیار نهادهایی قرار گیرد که بتوانند از وجود معلمان قرآن استفاده کنند و آنها را مورد حمایت قرار دهند، تأثیرگذار خواهد بود، البته اتحادیه تشکلهای قرآنی نیز میتواند معلمان قرآن را تحت پوشش و حمایت خود قرار دهد.