به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امامجمعه نیکشهر در مراسمی که به مناسبت هفته معلم با عنوان «راه سعادت به روایت رساله سجادیه» در نیکشهر برگزار شد، با اشاره به نقش مقدس و بیبدیل در ارتقای سطح علمی جامعه و یاد و خاطره استاد شهید مرتضی مطهری، گفت: مدرسه، کشتی نجات جامعه و معلم، ریشه ایمان به خدا است و چه زیباست که روزی به نام روز «معلم قرآن» مطرح شود. معلمی، عشقی است که در رقابت تورم و هزینه رنگ نمیبازد.
وی با اشاره به حق شاگرد یا وظیفه استاد در مقابل دانشجویان، دانشآموزان و جامعه هدف از دیدگاه کتاب مقدس و نورانی رساله حقوق امام سجاد(ع)، افزود: وظیفه خطیر معلم و استاد تنها آموختن و یاد دادن نیست بلکه آموزش راه زندگی، روشهای اخلاقی و سبک زندگی قرآنی در عمل است.
حجتالاسلام لطفیان ادامه داد: لذا استاد و معلم قرآنی مهدییاور و مهدیباور فقط برای گذران وقت اداری به مدرسه و محل تحصیل نمیآید که در میان چهار دیواری اتاق درس، فقط یک سلسله مطالب حفظی را به مخاطب یاد دهد. معلم، استاد و مربی قرآن میدان فعالیتشان به فضای کلاس و دیوار مدرسه محدود نمیشود، بلکه در خارج از مدرسه و دانشگاه هم کرسی استادی او دایر است. در محیط آموزشی قرآنی به همان مقداری که در فراگرفتن معلومات ذهنی شاگرد سعی و دقت میشود، به همان اندازه در بهداشت و سلامت تن و روح او هم مراقبت تدریجی میشود که خدای نخواسته فراگیر فکر نکند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: آموختن، فقط وسیله ارتزاق و تحصیل معاش و وسیلهای برای به دست آوردن مادیات است. در فرهنگ طاغوتی تمام سعی و کوشش شاگرد در یک چیز متمرکز میشد و آن بهدست آوردن مدرک تحصیلی بود. اگر شاگرد علم را برای طهارت روح میآموخت هرگز پس از فراغت از مدرسه در جلوی مدرسه دخترانه مزاحمت ایجاد نمیکرد.
وی عنوان کرد: معلمی، تدریس و آموزش دادن شغل و کار انبیا و اولیاست. همانطور که یک پیامبر برای رفع جهل امت خود میکوشد، یک مربی خوب هم به تعبیر امام خمینی(ره) کار انبیاء را اسوه و الگو برای خود قرار میدهد.
حجتالاسلام لطفیان با بیان اینکه صفحه دل کودک پاک و بیآلایش است و هیچ خاطره خوب و بدی در آن نیست، افزود: این پدران و مادران، معلمان و اساتید وظیفهشناس هستند که از این فرصت خدادادی به حد اعلا استفاده کرده و دل فرزندان، دانشآموزان و مخاطبان خویش را با نقشهای پاکی و اخلاقی میآرایند.
وی عنوان کرد: علم و اخلاق دو بال نیرومند هستند و جامعهای که عقل و عاطفه را با هم احیا کنند، خوشبختترین مردم جهانند. با نیروی علم و دانش بهسوی تکامل میروند و با قدرت عواطف و اخلاق، محیط پاک و مقدس انسانی و مملو از مهر و صفا بهوجود میآورند، اما جایی که علم و دانش باشد ولی شرف و تقوا نباشد در آنجا خودخواهی، جاهطلبی، حرص و طمع بر مردم حکومت میکنند و در آنجا درندهخویی و تجاوز افراد به یکدیگر سلب آرامش و آسایش میکند.
مربی و استاد قرآنی به تمام معنی به علم خود عامل است
امامجمعه نیکشهر ادامه داد: مربی و استاد قرآنی به تمام معنی به علم خود عامل است و افعال و رفتارش موجب نقص گفتارش نیست و از مجادله پرهیز میکند و دارای حسن خلق، تواضع و مداراست و هرجا دل آماده و سرزمین مستعدی یافت از بذل علم با شعار حذف اسم و نشر علم دریغ نمیکند و به قدر استعداد و توان محصل و مخاطب سخن میگوید.
وی به خصوصیات مربیان قرآنی پرداخت و افزود: معلم، استاد و مربی قرآنی در صورت کسالت و مریضی طولانی شاگرد و دانشجوی خود به عیادتش میرود و از وضع وی باخبر میشود و اگر مشکلی دارد در حد توان حل میکند و برایش دعای خیر میکند. این ظرافتها در موازین اخلاقی شرع مقدس و قرآن باید مورد توجه کسانی باشد که امروز داعیهدار فرهنگ و مدنیت هستند.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: آموزش وظیفه عالم است و مردم موظف هستند در مقابل کار صلواتی و خداپسندانه کسی که بدون مطالبه در جهت رشد دینی فرزندان آنها تلاش میکنند به وی کمک و یاری بدون منت برسانند. در کتاب «خصال» شیخ صدوق از امام علی(ع) نقل شده که فرمودند «برقراری دین به چهار اصل است عالمی که آموزش دهد، ثروتمندی که بخل نورزد و سرمایههایی را که خدا به فضل و رحمتش در اختیار او گذاشته به نیازمندان برساند، فقیری که بهدلیل نیازمندی دین و معتقدات خود را نفروشد و جاهلی که در راه تحصیل علم از روی تکبر کوتاهی نکند».
وی با اشاره به اینکه در اسلام درباره فضیلت علم و عالم و توجه اسلام به علم و دانش بسیار توصیه شده است، گفت: اما در مقام توضیح حق متعلم و دانشجو، دانشآموز و دانشپژوه یادآور میشویم که استاد، معلم و مربی در برخورد با شاگرد خویش باید از انبیای بزرگ الهی سرمشق بگیرند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اهل بیت(ع)، استادان دلسوز و مربیان واقعی بشریت هستند که از جانب خدای بزرگ مأموریت تزکیه و تعلیم انسانها به آنان داده شده بود. در مواجهه با رفتار زشت و ناهنجار مردم عقبمانده و بیفرهنگ هرگز غبار کدورت و خستی برچهره مقدسشان نمینشست و جفای جاهلان را به جان میخریدند و به جهاد مقدس علمی و دین خود ادامه میدادند.
وی یادآور شد: اساتید، معلمان، مربیان و متولیان فرهنگی جامعه ادامهدهنده رسالت پیامبر(ص) هستند و باید با چهره باز از شاگردان خود استقبال کرده و در راه دانشافزایی و ارتقای سطح آگاهی مردم از خدای بزرگ کمک بخواهد. اگر لطف و عنایت خدای متعال و اهل بیت(ع) نباشد اصطلاحات و فرمولهای خشک و متراکم کارساز نیستند.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: معلم و استاد بیعمل و بیدانش نمیتواند دانش خویش را در راه تکامل و اعتلای انسانیت بهکار گیرد و اما اگر علم خویش را همچون کالای مادی احتکار کرده و از مردم دریغ داشت یا به هنگام مراجعه دانشپژوهان، دانشجو و دانشآموز بر آنان بیش از حد و ضرورت سخت گرفت بر خداوند متعال سزاوار است که علم و دانش و صفا و روشنی را از او بگیرد ولی اگر گنج گرانبهای علم را با روش نیکی، خوبی، صبر و حوصله آموزش داد، خدای بزرگ از فضل و رحمت خویش بر علم و دانش او میافزاید.
این استاد دانشگاه بیان کرد: از حضرت زهرا(س) در موضوع ثواب راهنمایی کردن در کتاب «منیةالمرید» شهید ثانی نقل شده «من از پدرم شنیدم که فرمود علمای شیعه ما وقتی در قیامت محشور میشوند به قدر علمشان و به قدر تلاشی که در ارشاد مردم کردهاند به آنها خلعت و جایزه میدهند».
معلم یعنی زندگی فضیلت محور و توسعه بندگی خدا
وی عنوان کرد: وظیفه استاد در مقابل شاگرد، دانشجو، محصل و فراگیر این است که او را با اخلاص در یادگیری و علمآموزی تشویق و ترغیب کند و به او بیاموزد که اگر کار برای غیر خدا باشد قیمت و دوامی نخواهد داشت و زمانی کار و تحصیل او ارزش پیدا میکند که قصدش را برای خداوند متعال خالص کند، آن وقت آثار این خلوص را در زبان خود خواهد دید یعنی سرچشمههای حکمت از دل و قلبش بر زبانش جاری میشود.
امامجمعه نیکشهر در پایان یادآور شد: رسول اکرم(ص)، حضرت محمد بن عبدالله و آمنه در آغاز اسلام با اعرابی که کمترین بهرهای از آداب اخلاق و انسانی برده بودند طوری برخورد کرد که آنها را شیفته خود کرد. معلم یعنی زندگی فضیلت محور و توسعه بندگی خدا، معلمان آهنگ رشد و تعالی را در کشور شتاب میدهند و سلامت علمی و معنوی آن را تضمین میکنند.