سیدمسعود صفوی، مدیر مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر که فردا پنجشنبه 18 اردیبهشت در غرفه انتشارات «سوره مهر» نمایشگاه کتاب با موضوع «بومیسازی ذائقه کودک و نوجوان با محصولات ایرانی» سخنرانی خواهد کرد گفت: در این نشست در مورد نقش انیمیشن و تولید وسایل جانبی بازی براساس شخصیتهای کارتونهای ایرانی نکاتی را با مخاطبان در میان خواهم گذاشت.
وی گفت: معمولاً کودکان و نوجوانان در سنین رشد خود تمایل فراوانی به بازی و استفاده از وسایل و ابزار آن دارند و خانوادهها نیز راغب به آن هستند چرا که علاوه بر سرگرمی، وسایل بازی میتواند به آنها در انتقال بسیاری از پیامهای اخلاقی و تربیتی به فرزندانشان کمک کند.
تاثیرگذاری و افزایش قدرت کاراکترهای تلویزیونی در نتیجه گسترش رسانههای تصویری
مدیر مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری تصریح کرد: با گسترش رسانههای تصویری به ویژه در دهههای اخیر، کودکان و نوجوانان وسایل بازی را انتخاب کرده و در اختیار میگیرند که متناسب با مجموعههای تلویزیونی و کارتونهایی است که به دلیل جذابیت در شخصیتپردازی و فضای شاد و ملونی که دارند، باشد و این امر مقوله تولید اسباببازی و لوازم جانبی متأثر از کاراکترسازی مجموعههای تلویزیونی و فیلمهای کودک و نوجوان را سالهاست که در دنیا قوت بخشیده است.
صفوی ادامه داد: کودک و حتی نوجوان در مواجهه با یک محصول فرهنگی و هنری همچون انیمیشن، دیگر به این مسئله توجه ندارد که چون قومیت و فرهنگ او مختصات خاص خود را داراست پس باید وسیلهای را به عنوان اسباببازی برای خود برگزیند که با روحیات و شرایط فرهنگی که او را در برگرفته است همخوانی و سنخیت داشته باشد؛ برای او جذابیت شخصیتی، ماجراجویی او در خلال داستان فیلم از همه چیز مهمتر است و سعی در همزادپنداری با آن دارد؛ چیزی که امروز شاهد آن هستیم و شخصیتهایی همچون «بن تن» و «اسپایدرمن» با وجود ناهمخوانی فرهنگی، جزئی از زندگی کودکان و نوجوانان ما شدهاند.
از تاثیرات فرهنگی وسایل جانبی انیمیشن غافل بودیم
تهیهکننده انیمیشن «شکرستان» تأکید کرد: ما در کشورمان خیلی دیر به تأثیرات فرهنگی مثبت تولید وسایل جانبی براساس شخصیتهای کارتونی و فیلمهای کودک و نوجوان واقف شدیم و تصور ما این بود که با فراگیر شدن کاراکتر فیلمهای نامأنوس غربی، دیگر بازار از دست ما خارج شده باشد اما با تولید مجموعه «شکرستان» و به تبع آن ساخت عروسک و وسایل جانبی برگرفته از شخصیتهای آن به طور مثال در نوشتافزار، سرویس خواب کودک به شکل غیرمنتظرهای با این مسئله مواجه شدیم که خانوادهها و کودکان و نوجوانان به این محصولات علاقهمند شدند و این امر را برای مدیران فرهنگی مسجل کرد که به شرط داشتن برنامه در تولید آثار فرهنگی بومی و میهنی میتوان به بازار داخلی بسنده کرد و جلوی هجمه غربی را گرفت.
وی در پایان گفت: در نشست فردا پیرامون همین موضوع سخنرانی خواهم کرد و تجربیات و دستاوردهای مرکز مطالعات و تولیدات انیمیشن حوزه هنری را در این راستا در میان خواهم گذاشت.
یادآور میشود، نشست «بومیسازی ذائقه کودک و نوجوان با محصولات ایرانی» فردا پنجشنبه 18 اردیبهشت ساعت 11 در غرفه انتشارات سوره مهر واقع در راهرو شماره 27 شبستان نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد.