رضا مهدوی، کارشناس و مدرس موسیقی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطلب فوق گفت: طی چند روز گذشته فقدان مرحوم محمدرضا لطفی که به حق حکم دفترموسیقی سنتی ایران داشت را شاهد بودیم؛ استادی که شاکله و ویژگی کاری و حرفهای او کار در جمع بود و برخلاف برخی جریانهای آموزشی و پژوهشی در زمینه موسیقی که به غلط مصطلح شده است که مدرسان و استادان موسیقی فن و یا فوت آخر حرفه خود را در اختیار هنرجویان خود نمیگذارند، او خلاف آن را به انجام رساند.
وی با اشاره به این که هنرمندانی همچون لطفی از این که در موسیقی اصیل و فاخر ایرانی متنفر از ورود عناصری بودند که هیچ سنخیت و ارتباط ساختار و مفهومی با اصل موسیقی نداشت گفت: این استادان اساس موسیقی که میساختند و مینواختند انقلابی بود؛ چه آنچه پیش از انقلاب ارائه کردند و چه بعد از آن و اگر نبود وقفهای که به جهت مهاجرت محمدرضا لطفی به خارج از کشور، قطعاً وضعیت موسیقی اصیل ایرانی از آنچه که اکنون شاهد آن هستیم بهتر و در جایگاه مطلوبتری قرار داشت.
ثابتقدمی ویژگی موسیقیدان انقلابی است
مهدوی، ثابتقدمی را یکی از ویژگیهای بارز موسیقیدانهای انقلابی دانست و تصریح کرد: مرحوم لطفی حتی پس از مهاجرتی نسبتاً طولانی در خارج از کشور زمانی که به میهن بازگشت باز دمی از پای ننشست و بدون آن که به نقد منفی شرایط بپردازد، همچون دوران اوج کاری پیش از مهاجرت خود، وقت و توان فنی خود را در جهت تربیت نسلی از هنرمندان جوان موسیقی گذاشت و با آرمانگرایی به ثبت و ضبط مجموعهای از بهترین قطعات موسیقی انقلابی و ارزشی پرداخت.
مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: در شرایط کنونی او و بسیاری از پیشگامان و استادان عالیقدر موسیقی اصیل ایرانی در جمع ما نیستند؛ البته خوب است که برای آنها و به یادشان مراسم و همایشهای یادبود و نکوداشت میگذاریم اما نباید فراموش کرد که مهمترین کار در راه بزرگداشت مقام هنری آنها، پیروی از مشی هنری و شیوهای است که به ویژه در راه آموزش و پژوهش موسیقی سنتی ایران آن را پایه گذاشتند.
وی تأکید کرد: بررسی شخصیت هنری امثال لطفی، تأثیرات جامعه شناختی آثار او در دوران پس از انقلاب اسلامی و در عرصه مخاطرات گوناگونی که ایران اسلامی با آن مواجه بود و آثار هنری از جمله تولیدات موسیقی ایرانی و انقلابی تا اندازه زیادی، انگیزه لازم میان مردم برای ایستادگی و مقاومت در برابر فشارهای خارجی را به وجود میآورد، مواردی است که باید در آموزشگاهها، هنرستانها و دانشکدههای موسیقی بیش از پیش به آنها پرداخته شود.
عملگرایی و جوانگرایی، ویژگی منحصر به فرد مرحوم لطفی
مهدوی مرحوم محمدرضا لطفی را فردی جوانگرا خواند و گفت: هنرمندان و اساتید فراوانی در زمینه تئوری و مباحث نظری موسیقی همچنان هم فعال هستند اما ویژگی لطفی و هنرمندانی همچون او این بود که این مباحث علمی و فنی را در عمل و در ارتباط مستقیم و بیواسطه با هنرجویان خود نیز در میان میگذاشتند که این امر باید به عنوان یک سنت حسنه در امر موسیقی انقلابی و ارزشی و برای آموزش و انتقال به نسلهای آینده تبدیل شود.
وی در پایان گفت: امروزه و در عرصه موسیقی انقلابی و ارزشی بیش از هر زمان دیگری به بینش عمیق در محتوای این گونه آثار و هدفی که آن را دنبال می کنیم نیازمندیم و این امر محقق نخواهد شد مگر آن که با استفاده از تجارب گرانسنگ پیشگامان موسیقی اصیل ایرانی و اتکا به آن، راه روشن آینده را با اطمینان و همچنین اعتماد بیشتر به نسل جوان موسیقی طی کنیم.