امیدعلی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به جایگاه ارتباطات در اعتکاف، اظهار کرد: اعتکاف چند سطح از سطوح ارتباطات را دربرمیگیرد که در سطح اول میتوان به ارتباط انسان با خدا اشاره کرد.
وی افزود: میان انسانها ارتباطاتی وجود دارد که ارتباطات میان فردی، ارتباطات درون فردی و ارتباطات اجتماعی شامل این ارتباطات است، اما بالاترین سطح ارتباطات مربوط به همان ارتباط خالق و مخلوق است. معتکفان در این سه روز سعی میکنند ارتباطات زمینیشان را کم کنند و تا حدودی به ارتباطات آسمانی، متافیزیکی و الهی دست یابند که از این منظر اعتکاف یک سنت ارزشمند است.
ارتباط بین معتکفان ارتباطی بدون پارازیت که تمام معنی میتواند از فرستنده به گیرنده منتقل شود
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره تصریح کرد: میان معتکفان ارتباطات صمیمانهای برقرار میشود که این نوع ارتباط از ارتباطات خالص و ناب است. ارتباطاتی که پارازیت ندارد و تمام معنی میتواند از فرستنده به گیرنده منتقل شود. بخش دیگر این ارتباطات نیز میان کسانی است که با برپایی سفرههای افطاری خود را در ثواب اعتکاف شریک میکنند.
وی بیان کرد: اعتکاف نمونهای جالب از ارتباطات دینی است و میتواند در جامعهای که به علت مشکلات صنعتی شدن دچار ضد ارتباطات شده و ارتباطات درون خانواده در آن به سستی گراییده این ارتباطات را بازسازی کند.
مسعودی اظهار کرد: اعتکاف از یک سو بازسازی ارتباطات انسانی و از سویی دیگر بازسازی ارتباطات انسان با خداست.
دانشجویان ارتباطات در خصوص جنبههای ارتباطی اعتکاف تحقیق کنند
وی بیان کرد: امیدوارم دانشجویان ارتباطات به ویژه دانشجویان ارشد و دکتری در حوزه ارتباطات دینی در خصوص اعتکاف تحقیق کنند و حاصل این تحقیقات شناخت بیشتر ما از ارتباطات دینی باشد. دنیای امروز ما نیازمند شناخت این ارتباطات است.
ارتباطات چهره به چهره، بالاترین ارتباطات انسانی است
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره تصریح کرد: در میان ارتباطات انسانی، بالاترین سطح ارتباطات، ارتباط چهره به چهره است یعنی ارتباطاتی که حضوری اتفاق میافتد و کاملترین نوع ارتباطی است که طی آن ارتباط کلامی و هم غیرکلامی برقرار میشود.
وی ادامه داد: معتکفانی که چند روز را با یکدیگر سپری میکنند، با هم آشنا شده و به عنوان برادران و خواهران دینی بسیاری از مشکلات و نیازهای هم را برطرف میکنند؛ بنابراین اعتکاف بخشی از عباداتی است که هم مقوم ارتباطات ماست و هم میتواند بخشی از مشکلات افراد را در درون جامعه و جماعت حل کند.
مسعودی با اشاره به تفاوتهای جماعت با جامعه گفت: جماعت حاصل تفکر و باورهای دینی است، در حالی که جامعه ممکن است ناشی از نیاز اقتصادی و اجتماعی باشد. درواقع اعتکاف هستههای اولیه جماعت را در یک جامعه دینی بازسازی میکند و مقوم ارتباطات جماعتی در درون جامعه است.
ابزارهای ارتباط جمعی، تکمیلکننده ارتباطات میان فردی است
وی بیان کرد: معتکفان قرار نیست که در ایام اعتکاف خود را از امکانات ارتباطی که در سطح جامعه است، محروم کنند. ارتباطات اجتماعی از طریق رسانهها، تکمیل کننده ارتباطات میان فردی و گروهی معتکفان است؛ بنابراین این وسایل ارتباط جمعی نه تنها ضرری ندارد، حتی ممکن است برخی از برنامههای خبری، تحلیلی و مذهبی ارتباطات جمعی، اوقات بهتری را برای آنها فراهم کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره تصریح کرد: موضوع استفاده معتکفان از ارتباطات جمعی و فناوری دیجیتال باید بررسی و آثار و اثرات آن را تحلیل شود چرا که وسایل ارتباط جمعی الکترونیک و رسانههای جدید به ویژه گوشیهای هوشمند که جزئی جداییناپذیرازارتباطات ما شده است، ممکن است تأثیرات مخربی بر ارتباطات خالص و فاقد پارازیت میان معتکفان بگذارد.
وی بیان کرد: معتکفان خودشان میتوانند تصمیم بگیرند که در حین عمل اعتکاف، وسایل ارتباط جمعی به همراه داشته باشند یا خیر، اما از آنجا که در زمان اعتکاف باید از دنیای مادی جدا شوند، بهتر است که استفاده از این ابزار صرفاً در حوزه کسب اطلاعات اجتماعی باشد.