به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نمایشگاه کتاب در حالی برگزار شد که بخشهای مختلفی از حوزههای متفاوت نشر را به معرض دید مخاطبان گذاشت. از سالن چشمانداز که جزء پایینترین بخشهای نمایشگاه کتاب به شمار میآمد و از سالن مد و لباس و بخش ایثار و شهادت و محل برپایی میزگردهای سؤالات جوانان بود تا شمالیترین بخشهای مصلای امام خمینی(ره) که سالن ناشران دانشگاهی و کودک و نوجوان را به خود اختصاص داده بود.
در این میان در گفتوگو با مسئولان بخش دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن خبردار شدیم که نمایشگاهی از آثار کتابت شده قرآن کریم به همراه تابلوخطهای قرآنی در قالب نمایشگاهی در مصلی به معرض دید عموم مردمی که برای بازدید از نمایشگاه کتاب میآیند، گذاشته شده است.
آدرس داده شده، ورودی درب 19 مصلای امام خمینی(ره) و جنب مترو مصلی بود. ولی هر چه چشم انداختیم، نه نمایشگاهی از آثار قرآنی بود و نه تابلویی که نشان دهد چنین نمایشگاهی همزمان با بزرگترین رویداد فرهنگی کشورمان به راه افتاده است.
جستوجو برای بازدید از نمایشگاه دارالکتابه
ظاهر امر میرساند که نمایشگاه باید در فضایی به دور از چشم مخاطبان باشد؛ در نهایت پس از پرسوجو و تماس با مسئولان متوجه شدیم که این نمایشگاه در داخل دارالکتابه که در شمالیترین بخش مصلی واقع شده، برپا است.
اگرچه نمایشگاه کتاب از درهای شمالی و در کنار دارالکتاب مرکز طبع و نشر آغاز میشود، ولی اغلب بازدیدکنندگان از وجود چنین نمایشگاهی در داخل مصلی بیخبر بودند و اکثر آنان به بازدید از بخشهایی میپرداختند که در کنار بخش دارالکتابه با عنوان سالن کودک و نوجوان و دانشگاهی جای داشتند.
سورههایی که کتابت شدهاند
محمد بابایی، مدیر اجرایی و ارتباطات مرکز طبع و نشر، درباره این نمایشگاه عنوان کرد: در این گالری، مکتوباتی مربوط به سالهای 91 و 92 شامل کتابت کل قرآن کریم و سورههای خاص نور، یس و مناجات خمسه عشر امام سجاد(ع) و زیارت حضرت فاطمه(س) به نمایش درآمده بود.
وی با اشاره به اینکه خواهران کاتب، نگارش زیارت حضرت فاطمه(س) و سوره نور را برعهده داشتهاند، ادامه داد: سوره یس، کل قرآن و مناجات خمسه عشر را نیز هر دو گروه خواهران و برادران به صورت گروهی کتابت کردهاند.
پیگیر بخش مجزایی برای دارالکتابه نبودیم
بابایی با بیان اینکه بخش مجزایی مانند نمایشگاه قرآن در اختیار دارالکتابه قرار داده نشده و مرکز طبع و نشر نیز پیگیر این موضوع نبوده است، عنوان کرد: فضای نمایشگاه کتاب از نظر مکانی محدود بود و مخاطبان نیز به دنبال کتابهای حوزههای مختلف بودند؛ از این رو فضای موقتی که در قالب غرفه برپا میشد، احتمال داشت که خواسته مرکز را محقق نکند، بر همین اساس در فضای اصلی دارالکتابه که در ضلع شمالی مصلی واقع شده بود، گالری را دایر کردیم.
کتابتها و تابلوخطهایی از استادان کاتب جدید و قدیم
اصل کتابتها در آلبومهایی جای داشت که آثار را شامل میشد. آلبوم قابل تورق و مشخصات و بیوگرافی کاتبان در آن درج شده بود. به یقین میشد این بخش را بخش کتابتی گالری دارالکتابه برشمرد.
در بخش دیگری از گالری، نمایشگاهی از تابلوخطهای خوشنویسی شده به نمایش درآمده که در آن یک خط یا عبارتی از قرآن نمایش داده شده بود. کتابت صورت گرفته هم به خط ثلث بود و هم نسخ. تابلوها بر روی دیوار نصب شده بودند و نمایی بسیار چشمگیر و زیبا داشتند.
در میان نام کاتبان قرآن، اسامی استادان بنامی همچون عبدالرضایی، صمدی، نعیمایی و استاد نجفی زنجانی که جزء استادان صاحبنام قدیمی است، به چشم میخورد. همچنین در میان تابلوخطها و صفحات کتابتشده، آثار استادان جوانی چون فاضلیمقدم، خزایی، طاووسی، اسدی و قربانی قابل مشاهده بود.