کد خبر: 1407119
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۵
فرماندار عجب‌‌شیر:

اراده و نیت قاطع لازمه تهذیب اخلاق و سلوک الی‌الله است

خبرنگاران افتخاری/ جعفر آهی: فرماندار شهرستان عجب‌‌شیر در جمع اعضای شورای اقامه نماز این شهرستان گفت: اراده و نیت قاطع لازمه تهذیب اخلاق و سلوک الی‌الله است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ابراهیم طاهری، فرماندار شهرستان عجب‌شیر در  جمع اعضای شورای اقامه نماز این شهرستان با توجه به اخلاص در نماز از منظر قرآن و با بیان اینکه نماز ما با نماز حضرت امیرالمؤمنین(ع) ظاهرش یکی است ولی ایشان با نمازشان عروج پیدا می‌کردند و در عالم ملکوت سیر و سفر داشتند، گفت: روح و مغز نماز، اخلاص است و اگر عمداً کوچک‌ترین راه نفوذی از آلودگی، شرک و ریا را به حریم پاک و باصفای نماز راه بدهیم، آن نماز باطل خواهد شد و نه‌ تنها به‌صورت کالبدی بی‌روح و جسدی بی‌انگیزه و فاقد اثر معنوی در خواهد آمد، بلکه کانون شرک و انحراف خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه در طریق تهذیب اخلاق و سیر سلوک الى‌الله نیز اراده و نیت قاطع لازم است، بیان کرد: افراد سست‌اراده هرگز به جایى نمی‌رسند و با برخورد به اندک‌ مانعى از راه می‌مانند. اصولاً اراده ضعیف نیروى انسان را نیز تضعیف می‌کند و به‌ عکس اراده قوى تمام نیروها و استعدادهاى درون را بسیج می‌کند و انسان را به‌سوى مقصد به حرکت درمی‌آورد. این همان چیزى است که در قرآن مجید از آن تعبیر به «عزم‏» شده است و پیامبران بزرگ الهى به خاطر اراده نیرومندشان «اولواالعزم‏» نامیده شده‏‌اند.

فرماندار عجب‌شیر با اشاره به آیات 162 و 163 سوره مبارکه انعام افزود: «الذین هم یرائون» یعنی وای بر آن افرادی که در نماز خود، از مرز اخلاص خارج شده و ریاکاری می‌کنند و در آیه 162 و 163 سوره انعام می‌خوانیم خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید «قل ان صلاتی و نسکی و محیای ومماتی لله رب العالمین لا شریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین»، بگو همانا نماز و تمام عبادات و زندگی و مرگ من، همه برای خداوند پروردگار جهانیان است؛ شریکی برای او نیست و به همین دستور یافته‌ام و من نخستین مسلمان هستم. در این دو آیه سفارش به اخلاص شده و از هرگونه شرک نهی شده است و تسلیم محض در برابر عظمت خدا، مورد تأکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کوتاه سخن آنکه در آیه فوق، اخلاص در نماز، مورد توجه قرار گرفته و به پیامبر اسلام(ص) فرمان داده شده که این موضوع را به مردم بگوید و مسلمانان و غیر مسلمانان را آگاه کند که نماز و عبادات را تنها باید برای ذات پاک خدا به‌جا آورد و هرگونه شریکی را از حریم عبادات، دور کرد.

طاهری گفت: نماز در حقیقت تعظیم و تکریم به حضرت حق‌تعالى است و سستى کردن در آداب و شرایط ظاهریه و باطنیه آن منافات با احترام و تعظیم نسبت به حضرت او دارد، چه رسد به این‏که قبول شود و براى ادا کننده‏‌اش تحصیل قرب و کرامت کند و در هر صورت، اهل طریقت پس از قیام به نماز بر وفق تمام قواعد شرع و به جاى آوردن افعال و کیفیات و تروک به نحو کامل، داراى توجهى دیگر ماوراى توجه اهل شریعت هستند و آن توجه قلبى به قبله حقیقى و کعبه معنوى است که عبارت از قلب حقیقى است، آن قلبى که در آثار الهیه از آن تعبیر به بیت‌الله‌الحرام شده، آن بیتى که حضرت حق‌ درباره آن فرموده «لا یَسَعُنى ارْضى وَلا سَمائى وَلکِنْ یَسَعُنى قَلْبُ عَبْدِىَ الْمُؤمِن‏» زمین و آسمانم، گنجایش تجلى حقیقى مرا ندارد، اما دل بنده مؤمنم داراى چنین گنجایش و وسعتى است.

وی به راه‌های دستیابی به اخلاص در نماز از دیدگاه امام صادق(ع) اشاره کرد و افزود: امام صادق(ع) فرمودند «واشغل قلبک بصلاتک فانه لا یقبل من صلاتک إلا ما أقبلت علیه منها بقلبک»، همان میزانی که دل و قلب شما با نماز است قبول می‌شود،‌ نماز صحیح و نماز درست دو موضوع متفاوت هستند، نمازی که احکام و آداب آن رعایت شود، نماز صحیح است و باطل نیست ولی  قبولی نماز به همان میزانی است که قلب انسان حضور دارد، در نماز باید متعالی بشویم، به علو دست پیدا کنیم و تکامل پیدا کنیم، ما نباید به نماز صحیح اکتفا کنیم و صرفاً نمازی را بخوانیم که ما را مجازات نکنند.

فرماندار عجب‌شیر یادآور شد: اراده و همت، دانستن معانی اذکار نماز و توجه به آن معانی در حین قرائت اذکار نماز، آشنا شدن با حکمت‌ها و اسرار نماز، تمرکز دادن حواس، در نظر گرفتن اینکه این نماز آخرین نماز شماست، به مقدمات و مؤخرات نماز توجه کردن از راه‌های کسب اخلاص و حضور قلب در نماز هستند.

captcha