کد خبر: 1407222
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
محمد قهرمانی عنوان کرد:

حضور سینماگران ایرانی در جمع داوران جشنواره کن و حربه برگزار‌کنندگان

گروه هنر: یک تهیه کننده سینما با اشاره به انتخاب سینماگران ایرانی، به عنوان داور جشنواره کن، آن را حربه‌‌ای دانست که برگزارکنندگان به‌واسطه آن می‌خواهند به‌دنیا القا کنند که دنبال اغراض سیاسی نیستند.

محمد قهرمانی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره عملکرد جشنواره‌هایی چون کن عنوان کرد: یکی از ابزارهایی که دشمنان انقلاب اسلامی از آن بهره می‌برند تا به واسطه آن به ایران اسلامی ضربه بزنند، سینماست. در این راستا نیز می‌بینیم هر ساله فیلم‌های بسیاری در سینمای غرب تولید می‌شود که به نوعی در آن ایران اسلامی مورد هجمه قرار می‌گیرد. آخرین نمونه آن نیز فیلم سینمایی «گلاب» است که شاهد نمایش و حضور آن در جشنواره کن هستیم.

وی افزود: فیلم‌های نظیر «گلاب» را نمی‌توان به هیچ وجه اثری دانست که بدون هدف تولید شده‌اند، چون در تمامی مراحل آن هدف‌گذاری لحاظ شده است. این مسئله از سازنده شروع شده و به سرمایه گذار تعمیم پیدا می‌کند، بدین معناکه سازنده چنین کاری مسلما با دغدغه و انگیزه دست به تولید فیلم‌هایی چون «گلاب» می‌زند و سرمایه‌گذاران نیز عمدتا شرکت‌هایی هستند که توسط حامیان صهیونیست یا گروه‌هایی که دشمن ایران اسلامی هستند حمایت می‌شوند.

ابزارهای تبلیغاتی فیلم‌هایی نظیر «گلاب»

وی به توضیح فوق اضافه کرد: سازندگان و حامیان فیلم‌هایی نظیر «گلاب» تنها در پی ساخت فیلمی علیه ایران نیستند، بلکه آنها سعی می‌کنند با تبلیغات فراوان و حضورشان در جشنواره‌های مختلف از جمله کن برای کارشان اعتبار نیز کسب کنند. در این میان انتخاب سینماگران ایرانی (لیلا حاتمی) به عنوان داور جشنواره کن حربه‌ای است که به واسطه آن می‌خواهند این فکر را به جهانیان القا کنند که کاری بدون غرض ساخته‌اند و گواهشان هم حضور یک ایرانی در هیئت داوران است، پس اگر این فیلم (گلاب) توانسته جایزه کسب کند تنها به واسطه داشته‌های فنی‌اش بوده و هیچ نیروی پشت پرده‌ای از آن حمایت نکرده است.

تهیه‌کننده فیلم ضد استعماری «فرشتگان قصاب» تاکید کرد: نکته دیگری که درباره آن باید بحث کرد چرایی حضور بازیگری چون «لیلا حاتمی» در کن است، جشنواره‌ای که در آن فیلم «گلاب» نمایش داده می‌شود، البته ممکن است آنها این توجیه را به کار ببرند که نگاهشان در سینما ایدئولوژیک و سیاسی نیست، بلکه تنها از دریچه هنر به موضوعات نگاه می‌کنند، اما این توضیح به عقیده من قانع‌کننده نیست، چون برگزارکنندگان چنین رویدادهایی بدون اهداف‌ سیاسی آثاری نظیر «گلاب» را به نمایش نمی‌گذارند که ما برای حضور خودمان به عنوان داور در آن جشنواره تنها نگاه سینمایی را مد نظر قرار دهیم.

حضور غیرمنطقی سینماگران ایرانی در برخی جشنواره‌های خارجی

وی در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان سینمایی در چنین جشنواره‌هایی حضور پیدا می‌کنند، گفت: باید این امر را دقیق ارزیابی کرد نه احساسی، برای همین از نگاه من دلیل اول حضور برخی مسئولان در جشنواره‌هایی چون کن این است که بازار فیلمی برای فیلم‌های ایرانی خلق کنند، چون این قبیل جشنواره‌ها بازار فیلم‌هایی است که انتظار می‌رود به واسطه آن آثار سینمایی را به راحتی به تلویزیون‌های کشورهای مختلف فروخت. در این میان نمی‌خواهم کتمان کنم که ممکن است تفرج نیز دلیل دیگری برای حضور آنان باشد.

قهرمانی با بیان این‌که برای کارهایی نظیر «گلاب» بهترین جواب تولید آثار سینمایی فاخر است، گفت: این دست فیلم‌ها در داخل کشور به هیچ وجه مخاطبی ندارند در خارج از کشور هم تنها جشنواره مخاطبان این آثار هستند، بنابراین سینماگران و مسئولان ما باید همت خود را روی این مهم متمرکز کنند که کارهای فاخر تولید شود، آثاری که در آن عظمت و قدرت ایران اسلامی به تصویر کشیده شود. در این میان باید توجه داشته باشیم که تولید تنها قدم اولیه است، چون در قدم‌های بعدی باید به فکر مخاطب و بازار نمایش فیلم‌های ایرانی بود.

این سینماگر در پایان بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان خود روی این مهم تاکید داشته‌اند که آثار سینمایی باید تمرکز خود را روی ارزش‌های مردم و اسلام متمرکز کند؛ مسیری که اگر به شکلی مناسب پیموده شود مطمئن باشید که هم سینمای ما به جایگاه شایسته دست پیدا خواهد کرد، هم اینکه آثاری نظیر «گلاب» نخواهند توانست تصویر ایران اسلامی را تخریب کنند. در انتها باید این مهم را متذکر شوم که گفته‌های من به این معنا نیست که در فیلم‌های سینمایی نباید به نقاط ضعف توجه شود، زیرا نقدهای منصفانه و با راهکار هم می‌تواند چراغ راه باشد هم این که سبب اشاعه ناامیدی در کشور نشود.

captcha