به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابطعمومی موسسه بینالمللی مطالعاتی نهجالبلاغه، در مقدمه این کتاب اینچنین آمده است: این کتاب، به واقع شرح و تفسیری برنامه سی ویکم نهجالبلاغه، از دیدگاه نویسنده است. شرح و بسطهای نامه سی ویکم در کتاب حاضر، به لحاظ نظری مبتنی بر نظریهای تربیتی است که پیشتر توسط نگارنده در قالب کتابها و مقالاتی ارائه شده است و بنابراین نگارنده به هنگام تفسیر کلام مولا(ع)، بر دیدگاه و نظریهای خاص پا میفشارد. مطابق این دیدگاه که نگارنده، آن را نظریه تربیت عقلانی بصیرتگرا نام نهاده، هدفِ تربیت اسلامی پرورش تعقل (قوای عقلانی) و روش اساسی آن روش عقلانی است؛ چیزی که در این نامه ـ از دیدگاه نگارنده ـ رکن و اساس همه اندرزها و آموزه هاست.
همچنین این کتاب نمایانگر سه دریافتِ اساسی از مضمون نامه سی ویکم نهج البلاغه است:
نخست اینکه آن را نباید وصیتنامه امیرمؤمنان علی(ع) به فرزند خود امام حسن مجتبی(ع) پنداشت، بلکه در واقع منشوری تربیتی و حاوی اساسیترین آموزهها برای تربیت نوع انسان است.
دیگر این که به خلاف تصور عموم، مخاطبان این نامه تربیتی، فرزندان کوچک و افراد کم سن و سال نیستند، بلکه بزرگسالانی هستند که سالهاست در مسیر رشد قرار گرفته و تجربیاتی را در زندگی اندوختهاند.
سوم این که بر اساس نظریه تربیت عقلانی بصیرتگرا، در نتیجه بررسی محتوای نامه، راهبرد اساسی تربیتی در این منشور تربیتی عبارتست از «واسپاری مهار تربیت به دست خودِ متربی و اتکاء به اراده و آزادی وی، پس از پرورش تعقل در او»
دریافت سوم، در واقع حاصل دقت و ژر فاندیشی در شبکه مفاهیم این نامه است و تز اصلی نویسنده تلقی میشود.
همچنین در این اثر میخوانیم: از دیگر ویژگیهایی که این کتاب را از سایر کتابها و رسالههایی که در شرح این نامه نوشته شده است، متمایز میگرداند: نخست، آوردن متن بر اساس همان نظم و ترتیب نهجالبلاغه، دوم، قطعه قطعه کردن متن بر اساس تقسیمبندی «نظام گزارهای» و سوم به کارگیری روش تفسیری در ترجمه عبارات نامه است. به واقع متن نامه بی کم و کاست، بدون گزینش و به صورت کامل در این کتاب آورده شده است، اما تقسیمبندیهای گزارهای در آن صورت گرفته و متن، قطعه قطعه شده و سپس ترجمه و شرح آن آمده است.
در زمینه ترجمه نیز به عوضِ پای گذاردن در مسیری که بسیاری آن را پیموده اند، یعنی به جای برگردان فارسی عبارات به صورت لفظ به لفظ یا جمله به جمله ـ که به دلیل فصاحت و بلاغت کلام و ایجاز در گفتار امام، نه تنها با مشکلات فراوانی روبروست، بلکه خالی از اشکال نیست- با بهره گیری از روش فهم متون و دستیابی به معنا، برای دستیابی به ژرفای اندیشه و مقصود حضرت تلاش شده است. بنابراین طبیعی است که در مقام مقایسه با ترجمههای مرسوم، تفاوتهایی در آن وجود داشته باشد.
یادآور میشود، کتاب منشور تربیت علوی: بازخوانی یک نامه، به قلم علیرضا رحیمی، به قیمت 79 هزار ریال، بهتازگی از سوی انتشارات موسسه بینالمللی مطالعاتی نهجالبلاغه روانه بازار شده است.