به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در این نشست که با حضور رئیس، اعضای هیئت علمی دانشکده و دانشجویان مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی همراه بود، محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه به بیان نکات ارزشمندی پرداخت و طی سخنانی گفت: عناصر تشکیلدهنده تمدن را دو بخش نرمافزاری (علم، دین و فرهنگ) و سختافزاری (معماری، اقتصاد و قوای نظامی) تشکیل میدهند.
وی درباره نقش قرآن در شکلگیری تمدن در جامعه اسلامی گفت: قرآن کریم در جامعهای نازل شد که از نظر سطح علم و فرهنگ، دارای حداقلها بود اما پس از مدت اندکی چنان تمدنی را در جامعه مسلمانان تشکیل داد که با تمدن روم و ایران مقابله و بر آنها غلبه کرد.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در ادامه درباره نقش مستقیم قرآن در پیدایش، رشد و جهتدهی علوم بیان کرد: دانش تجوید قرآن، دانش رسمالخط قرآن، فقهالقرآن، علوم قرآن، دانش تفسیر و دانش حدیث از جمله علومی هستند که قرآن بهطور مستقیم در شکلگیری آنها نقش داشته است.
وی ادامه داد: علمالدرایه، علم رجال، علم کلام، علم فقه، علم اصول فقه، علم ادبیات عرب، تاریخ اسلام و ... نیز از جمله علومی هستند که قرآن بهطور غیر مستقیم در بهوجود آمدن آنها نقشآفرینی کرده است.
رضایی اصفهانی اظهار کرد: فلسفه، منطق، ریاضیات، پزشکی، نجوم از علومی هستند که قرآن در رشد و تکامل آنها نقش داشته و اهداف علوم، مبانی علوم، روشهای علوم و نظامسازی علمی نیز مواردی هستند که قرآن به آنها جهتدهی کرده است.
وی در ادامه در مورد اخبار غیبی علمی در قرآن کریم گفت: اعجاز علمی قرآن، نظریهپردازیهای علمی قرآنی مانند وجود موجودات زنده در آسمان، هفت آسمان، سخن گفتن حیوانات با همدیگر و انسان و جابجایی تخت بلقیس از جمله اخبار علمی غیبی کلامالله مجید است.
رضایی اصفهانی در پایان حرکت بهسوی تحصیل و پژوهش در رشتههای میانرشتهای قرآن و علوم بهویژه علوم انسانی را ضروری دانست و یادآور شد: این مهم از جمله مطالبات جدی مقام معظم رهبری است و مباحث قرآنی در غیر این صورت با بنبست روبرو خواهند شد.