جمیله علمالهدی، رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به استفاده از فضای مجازی جهت تعلیم و تربیت اسلامی گفت: در شرایط فعلی و تا زمانی که ارزشهای اسلامی را نتوانستهایم در فضای مجازی نهادینه کنیم، نمیتوان آن را به عنوان یک ابزار برای تعلیم و تربیت اسلامی تلقی کرد. چراکه فضای مجازی فعلی خصوصیاتی در خود دارد که با تربیت اسلامی سازگار نیست.
رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بدون مرز بودن و آزادی داشتن در فضای مجازی باعث شده است که حریم خصوصی در این محیط جایگاه خود را از دست دهد که این عوامل نیز با برخی از ملاحظات تربیت اسلامی که بر مستوری، مسامحه و بر پنهانکاری برای حفظ ارزشها تأکید دارد، سازگار نخواهد بود.
استفاده ابزاری از آموزش مجازی نیازمند تصرف
علمالهدی تاکید کرد: استفاده ابزاری از آموزش مجازی در حوزههای تربیت اسلامی نیاز به یک اراده و تصرف خاص بر این فضا دارد و این اراده و تصرف، به همراه خود محدودیتهای خانوادگی و اجتماعی را خواهد داشت.
تثبیت ارزشها وابسته به طبقهبندی ارزشها است
وی با اشاره به نحوه استفاده اسلامی از فضای مجازی هم گفت: اگر بخواهیم از محیط فضای مجازی در جهت اهداف اسلامی و قرآنی استفاده کنیم، باید با توانمندیهای افراد آن را تثبیت کنیم؛ چراکه تثبیت و اثرپذیری ارزشها در فضای مجازی منوط به طبقهبندی این ارزشها به صورت جامع است.
بیشترین بهره فضای مجازی در جهت اسلامی، اطلاعرسانی است
وی با ارائه مثالی ادامه داد: بیشترین بهره مفیدی که از فضای مجازی میتوان در جهت اسلامی داشت، بحث اطلاعرسانی است. البته در این فضا نباید همه اطلاعات ازجمله اصلاعات خصوصی افراد را منتشر کرد که این کار با آموزههای دینی ما سازگار نیست. آموزههای دینی ما، گاهی اوقات تأکید بر این دارند که از بعضی چیزها نباید اطلاع داشت؛ مانند مواردی که در رابطه با خطاهای دیگران است، پس بهتر است اطلاع نداشته باشیم و در این جهت تلاش کنیم.
علمالهدی خاطرنشان کرد: برای آموزش و تعلیم و تربیت در فضای مجازی لازم نیست همهچیز را در وحله اول منتشر کرد و بهتر است بعضی چیزها را به کاربران ارائه نکنیم. اگر این کار را انجام دهیم اولویتبندیها مطرح میشود. به عنوان مثال اگر یک پدر تصمیم میگیرد که میزان خاصی از اطلاعات برای فرزندش سانسور شود، بنابر این، سانسور در فضای مجازی اصل اساسی برای کودک میشود. اما باز تأکید بر این است، که افراد در فضای مجازی بتوانند ارزشهای خود را طبقهبندی کنند.
آزادی اطلاعات به صورت کلی در فضای مجازی تائید نمیشود
رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مسائل مهم در فضای مجازی در جهت تربیت اسلامی، سانسور است که متناسب با ارزشهای اسلامی باید، انجام شود و دسترسی نامحدود و آزادی اطلاعات به صورت کلی در فضای مجازی برای آموزش مفاهیم اسلامی تائید نمیشود.
وی تاکید کرد: از نگاه اسلامی بر روی آزادی برخی از اطلاعات مانند راههایی که رشد عقلانی را در پی خواهد دارد، تأکید فراوانی میشود. پس خانواده به عنوان یک مسئول باید تصمیم گیرد آندسته از اطلاعات فضای مجازی را در اختیار کودک خود قرار دهد که رشد عقلانی فرزندشان را افزایش دهد. در اینجا حتی میتوان آزادی کامل داده و امکانات و فرصتهای مناسب را هم برای کودک فراهم کرد.
علمالهدی افزود: در مقابل آزادی اطلاعاتی که برای رشد عقلی فرد و کودک در فضای مجازی فراهم میشود، باید توجه داشت آن میزان از آزادی تعقل، توانمندی ادراکی و همچنین عقلی که فرد را محدود و سرگرم به مسائل نه چندان مهم و منفی میکند باید سانسور شود.