هادی بوالحسنی باغجمالی، مدیر مؤسسه خورشید آل یاسین دورود در گفتوگو با خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در مورد ضرورت آموزش قرآن کریم به خردسالان، گفت: با توجه به ابزارهای در دست دشمنان نظام اسلامی جهت اعمال تهاجم فرهنگی با رویکرد شیعهکشی، قوت گرفتن وهابیت و هزینههای سرسامآور کشورهای بیگانه برای محو کردن اسلام ناب محمدی، آموزش و تعلیم قرآن کریم ضرورت پیدا میکند.
وی قصهگویی و شعر در آموزش قرآن کریم را از مزایای بسیار ویژه و منحصر به فرد در مهدهای قرآن عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در سال 92 مقام معظم رهبری تأکید بر 10 میلیون حافظ قرآن کریم داشتهاند، مؤسسات قرآنی و مهدهای قرآن باید نسبت به این امر پیشقدم باشند.
مدیر مؤسسه خورشید آل یاسین دورود، آموزش قرآن به خردسالان در سنین قبل از مدرسه را مناسب دانست و اظهار کرد: ذهن خردسالان پیش از مدرسه آماده پذیرش مطالب است و با توجه به اینکه هدف ما ایجاد سبک زندگی قرآنی در بین خانوادههاست این مهم در سنین خردسالی عملی میشود.
محرومیت مربیان قرآن از آموزش تخصصی، از عوامل ضعف در آموزش است
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مربیان قرآن توانمندی لازم جهت آموزش به خردسالان را دارند؟، تصریح کرد: تنها 50 درصد از مربیان قرآن در زمینه آموزش توانمند هستند؛ زیرا مرکز تربیت تخصصی، معطوف به چند استان شده است و بسیاری از این استانها از جمله لرستان، چهارمحالوبختیاری و استانهای مرزی و غربی کشور از این مسئله محروم هستند.
باغجمالی سازمان دارالقرآن کریم را به عنوان متولی مناسب در امر آموزش اعلام کرد و گفت: در کشور ما متولی اصلی قرآن مشخص نیست و چندگانگی در کشور به وجود آمده به همین دلیل هر کدام از متولیان ساز خود را میزنند.
وی ادامه داد: اگر متولی قرآنی یک نهاد باشد و تمام نهادها نظیر کانون مساجد، اداره اوقاف و امور خیریه، سپاه پاسداران، هلال احمر و سازمان ناجا خود را معطوف بکنند دیگر مشکلی از لحاظ متولی نخواهیم داشت.
بوالحسنی باغجمالی عنوان کرد: لازم است هماهنگی در آموزش قرآن بین مراکز و مؤسسات صورت بگیرد و اگر این مراکز و مؤسسات قرآنی اتحاد و یکپارچگی برای رسیدن به هدف اصیل قرآنی داشته باشند، مطمئناً به آن هدف والای رهبری که همان آموزش 10 میلیون حافظ قرآن است، خواهند رسید.
مدیر مؤسسه خورشید آل یاسین دورود افزود: خردسالان به کلاسهای تفریحی بیشتر از کلاسهای قرآن تمایل نشان میدهند که تنها راه جذب آنها دادن هدیه به بچههاست که بازهم روش جالبی نیست. یک راهکار علمی میخواهد که تاکنون کسی آن را پیدا نکرده است.
لزوم تشکیل اتاق فکر علمی ــ قرآنی توسط مدعیان امور قرآنی
وی ادامه داد: روشنفکران، روانشناسان، مشاوران و مدعیان امور قرآنی باید اتاق فکر علمی ــ قرآنی تشکیل داده و بهواسطه این اتاق ایدههای نابی ارائه دهند و ثمره اتاق فکر را ترویج داده و به مؤسسات و مراکز قرآنی ارائه داده شود.
بوالحسنی باغجمالی در پایان یادآور شد: آموزش قرآن کریم در مراکز و مؤسسات قرآنی برای خردسالان بهتر است؛ زیرا حضور در جمع باعث کم شدن اضطراب، استرس و پیشرفت بیشتر فرد و همچنین کسب تجارب دیگران میشود.