کد خبر: 1409936
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵
حسین همتی:

نمایشگاه قرآن مخاطب‌محور نیست/ تأخیر در مشخص شدن محورها

فعالیت‌های قرآنی: سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن مخاطب‌محور نیست گفت: یکی از مشکلاتی که نمایشگاه قرآن با آن مواجه است این است که محورهای آن با تأخیر زیادی اعلام می‌شود و همین امر زمان را برای تولید محتوا محدود می‌سازد.

حسین همتی، سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که سال گذشته ریاست بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن را برعهده داشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه سال گذشته طراز خوبی برای نمایشگاه قرآن در نظر گرفته بودند، گفت: به همین دلیل شاهد برگزاری مطلوب آن بودیم، البته مطمئناً با مشکلاتی نیز همراه بود، اما اگر دیدی کلی به دوره گذشته داشته باشیم باید گفت که نمایشگاه قرآن در حد مطلوبی برگزار شد.

تولید محتوا، مهم‌ترین مشکل بخش دانشگاهی

وی افزود: از جمله مشکلاتی که سال گذشته با آن روبرو بودیم و امسال باید فکری به حال آن شود، بحث منابع مالی بود که تکلیف آن از ابتدا مشخص نبود، البته مشکل مهم‌تری که در بخش دانشگاهی وجود داشته مربوط به بحث کمبود محتوا است، یعنی امکانات سخت‌افزاری معمولاً همیشه مهیا است، اما امکانات نرم‌افزاری که بازدیدکننده باید از آن استفاده کند، وجود ندارد.
همتی در مورد دلایل وجود چنین مشکلی تصریح کرد: با توجه به اینکه دستگاه‌ها خود را بیشتر درگیر مسائل اجرایی می‌کنند، توجه چندانی به بحث‌های محتوایی نمی‌کنند و همین باعث می‌شود که احساس بازدیدکننده این باشد که نمایشگاه قرآن مخاطب‌محور نیست و مواردی که به درد مخاطب بخورد، پیدا نمی‌کند. به نظر من همین مورد که گفته شد اصلی‌ترین مشکل نمایشگاه قرآن است که هر سال هم معمولاً تکرار می‌شود.

تولید محتوا؛ راهکار اصلی ارتقای نمایشگاه قرآن
سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه در مورد راهکارهای ارتقای بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن اظهار کرد: باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که دانشگاه‌ها فعالیت‌های قرآنی خود را به سمت فعالیت‌های محتوایی سوق دهند تا بعد از چند سال بتوانند این محتواها را در نمایشگاه قرآن عرضه کنند.
وی گفت: عموماً برگزاری نمایشگاه به این صورت است که یکی دو ماه قبل از آغاز به کار آن، ابلاغیه‌ها و نامه‌های دعوت به همکاری را ارسال و اعلام  می‌کنند که همه دستگاه‌ها فعالیت‌های خودشان را عرضه کنند، به عنوان مثال دستگاه‌های دانشگاهی پس از دریافت ابلاغیه‌ها در فاصله‌ کوتاهی مانده به آغاز نمایشگاه، به دانشگاه‌های خود اعلام می‌کنند که هر محتوای قرآنی که وجود دارد در نمایشگاه عرضه کنند، به همین خاطر است که باید گفت که این محتوا، نه سازمان‌یافته و مدون است و نه هدفمند است.

محورهای نمایشگاه یک سال قبل از آغاز مشخص شود
همتی با تأکید بر اینکه زمانی که می‌خواهیم نمایشگاهی را برگزار کنیم باید از یک سال قبل محورها را اعلام کنیم، یادآور شد: اگر از یک سال قبل از برپایی نمایشگاه، محورها مشخص شود، دستگاه‌های همکار در بخش دانشگاهی برای آن محورها در طول یک سال به تولید محتوا می‌پردازند، اما در حال حاضر این اتفاق نمی‌افتد و ما می‌بینیم که دو ماه قبل از آغاز نمایشگاه محورها مشخص می‌شود و معلوم است که محتواهای کاربردی که به درد مخاطب بخورد در این مدت کوتاه تولید نخواهد شد.
رئیس بخش دانشگاهی بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایکنا به بحث در مورد نشست‌های تخصصی نمایشگاه قرآن پرداخت و افزود: اولین چیزی که در مورد این نشست‌ها باید گفت این است که تعداد این نشست‌ها باید کاهش یابد و بیشتر نشست‌هایی را که کاربردی‌تر هستند در اولویت اجرا قرار دهیم؛ چرا که واقعاً در نمایشگاه نشست‌هایی دیده می‌شود که هیچ دردی را از جامعه و مخاطبان برطرف نمی‌کند و به همین دلیل است که نشست‌ها با استقبال چندانی مواجه نمی‌شوند. 
سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت تصریح کرد: در نشست‌ها نیز مسئله‌محور عمل نمی‌کنیم یعنی به عنوان مثال اگر شخصیتی علمی در نمایشگاه حضور می‌یابد بلافاصله برای یک نشست دعوت می‌شود و با مسائل، ریشه‌ای‌ برخورد نمی‌شود، شاید این امر یکی دیگر از دلایل استقبال ناچیز مخاطبان از نشست‌های تخصصی باشد، اگر مشکلی وجود داشته باشد باید در نشست‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد و به نظر من بهترین جا برای طرح این مشکلات نشست‌ها هستند.

برگزاری نشست تخصصی، نیاز به فضای آرام دارد
وی در ادامه به هیاهوی موجود در نمایشگاه بین‌المللی قرآن اشاره کرد و گفت: نشست‌های تخصصی باید در محیط‌هایی آرام و کم سر و صدا برگزار شود تا در درک مطالب اثرگذار باشد؛ به نظر من اگر نتوان چنین شرایطی را در نمایشگاه ایجاد کرد برگزار نکردن نشست‌های تخصصی به مراتب بهتر از برگزار شدن آن خواهد بود؛ چرا که اصولاً  بدون مخاطب هستند.
همتی با اشاره به اینکه همه نشست‌های تخصصی نمایشگاه قرآن بدون مخاطب نیستند، اظهار کرد: سال گذشته برخی نشست‌ها مخاطبان زیادی داشتند و برخی از آنها با حضور بیش از 400 نفر و یا بیشتر برگزار شد که عمدتاً دلیل موفقیت این نشست‌ها این بود که برای برگزاری آنها برنامه‌ریزی و مخاطب‌سنجی شده بود که توانستند در جذب مخاطب به موفقیت برسند.

کاهش روزهای نمایشگاه قرآن اثری بر کیفیت آن نخواهد داشت
رئیس بخش دانشگاهی بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ادامه در مورد کاهش مدت زمان برگزاری این دوره از نمایشگاه قرآن تصریح کرد: کاهش زمان برگزاری نمایشگاه از یک ماه به 20 روز خروجی‌های نامطلوبی را به جای نخواهد گذاشت مخصوصاً که این نمایشگاه در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

تأکید بر برگزاری نمایشگاه در ماه رجب یا شعبان
وی افزود: نمایشگاه قرآن باید در یکی از ماه‌های رجب یا شعبان برگزار شود به این دلیل که افرادی که می‌خواهند خود را برای ماه مبارک رمضان مهیا کنند و اقلامی را برای آمادگی بیشتر در این ماه خریداری کنند، باید قبل از آغاز ماه مبارک این نیازها را برآورده کنند تا در ماه مبارک رمضان با آرامش خاطر اعمال مربوط به این ماه رابه جا بیاورند.
سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در پایان در مورد نقاط قوت بخش دانشگاهی در دوره‌ای که ریاست آن را برعهده داشت، گفت: در دوره گذشته بخش دانشگاهی چند حرکت جدید را آغاز کرد که می‌‌تواند به عنوان نقاط قوت معرفی شود که از جمله آنها می‌توان به کرسی‌های آزاداندیشی، یک دست شدن و غرفه‌آرایی بخش دانشگاهی و تقسیم غرفه‌ها به چهار بخش کلی و همچنین برگزاری لیگ قرآنی اشاره کرد که از نکات برجسته بخش دانشگاهی در دوره گذشته بود.

captcha