به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: اگر مؤمن در مسیر معرفت خداوند و عمل به وظایف الهی قرار بگیرد دیگر صرفاً به امور دنیایی خویش نمیاندیشد، چراکه خداوند متکفل او شده است. این به آن معنا نیست که کار نکند، بلکه ذهنش را مشغول دنیا نمیکند.
وی بیان کرد: کسی که ارزشهای دینی و الهی را باور ندارد و علم خود را با عمل توأم نکند مورد بغض و نفرت خداوند خواهد بود، چنین افرادی همواره در زندگی شکست خورده و ناکام هستند. در مقابل وقتی مؤمنی در راستای مراتب ایمان و گسترش اعتقاد و معرفت الهی گام برداشت، خداوند در ارتباط با زندگی دنیا نیز راه را به او نشان میدهد و به گونهای زندگی او را اداره میکند که نیازی به اندیشیدن به دنیا ندارد و اندکی دغدغه خاطر نیز نخواهد داشت.
حجتالاسلام قرائتی با اشاره به اینکه هرچه دل به غیر حق توجه کند و به عمارت دنیا بپردازد احتیاج او روزافزون میشود، گفت: نگذاریم تعلق و علاقه به دنیا همه زوایای دل ما را پر کند در حقیقت ثروتمندان بیانفاق، فقرایی بهصورت ظاهری و اغنیا و نیازمندانی در لباس بینیازان هستند.
وی ادامه داد: اگر کسی به دنیا پشت پا زند و دل و قلب را متوجه غنی مطلق کند چنان در دل بینیاز میشود که ملک سلیمان در نظرش بیارزش میشود و اگر کلید گنجینههای زمین را به او بدهند، اعتنا نمیکند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: چیزی ارزش دل بستن دارد که تمام ناشدنی و پایان یافتنی نباشد و از آن کاسته نشود و آن حیات طیب آخرت است. تمرین یاد مرگ داروی مؤثری برای گریز از دنیادوستی و ابتلا به آرزوهای طولانی است.
حجتالاسلام قرائتی با اشاره به فراز 20 و 21 دعای اول صحیفه سجادیه و تفسیر آیه 48 سوره نجم و فرازی از مناجات شاکرین امام سجاد(ع)، بیان کرد: وجود نعمتهای فراوان نباید انسان را غافل کند. انسان ناتوان و عاجز همواره باید در تمام کارها از خدا طلب یاری کند و کمک بگیرد و از صمیم قلب متوجه او شود.
وی ادامه داد: وظیفه نمازگزار مؤمن این است که نه تنها شکرگزار نعمتهای الهی باشد بلکه همچون عاشقی خود را فانی در معشوق خود کند. عبادت شش هزار ساله ابلیس در روز آزمون سودی نکرد چون با استکبار همراه بود و با امتحان مشهود شد، ولی توبه یک لحظه حضرت آدم اثر بخشید زیرا با خشوع و خشیت آمیخته بود.
این استاد اخلاق عنوان کرد: در دعای نورانی و پرفیض جوشن کبیر میخوانیم «یَا قَابِلَ التَّوْبَاتِ؛ ای پذیرنده توبهها»، توبه انقلاب درونی است که به معنای تغییر دادن مسیر، نوعی انقلاب و قیام علیه خود انسان است. توبه عکسالعمل نشان دادن مقامات عالی و مقدس روح انسان علیه مقامات دانی، پست و حیوانی است. ماهیت توبه قیام و انقلاب درونی قوای فرشته صفت انسان علیه قوای شیطان صفت آن است. حال اگر در وجود انسان عناصر مقدس از کار بیفتد و زنجیرهای بسیار نیرومند به آنان بسته شود که نتوانند آزاد شوند، دیگر انسان نیاز به توبه پیدا نمیکند.
وی یادآور شد: توبه عکسالعمل نشان دادن روح انسان در مقابل معاصی بستگی به شدت عمل و استحکام وجدان دارد. اولین عامل شدت عمل است یعنی شدت گناه و شدت ضربهای که مقامات دانی روح بر مقام عالی روح وارد میکند. حتی افرادی که سنگدل و قسیالقلب هستند اگر دست به جنایت خیلی بزرگ بزنند روحشان عکسالعمل نشان میدهد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: دومین اثر توبه استحکام وجدان است یعنی وجدان، فطرت و ایمان انسان محکم و قوی باشد. اعمالی که هر روز مردم صدها بار آن اعمال و امثال آن را مرتکب میشوند و هیچ احساس ناراحتی و شرمندگی نمیکنند؛ برای آن دسته از مردم و افراد با ایمان این فرشتگان معنوی اضطراب بهوجود میآورد و مرتب استغفار میکنند.
وی با اشاره به آیات 28 و 29 سوره رعد، افزود: لطف خداوند در توبه است که چون در مقام جبران گذشته برآئیم خود به خود در فکر ما راحتی، اطمینان و آرامش حاصل میشود. رسول گرامی اسلام(ص) در هیچ مجلسی نمینشست مگر آنکه 25 مرتبه استغفار میکرد. توبه بهترین شفیع و خواهشگری پیروز و رهاننده است. هرچه دیوار کثیفتر شود اثر و لکه سیاهی را کمتر نشان میدهد تا جایی که اگر سیاه و قیراندود باشد نه تنها غبار بلکه اگر دود چراغ هم به آن برسد، اثرش ظاهر نمیشود.
حجتالاسلام قرائتی با اشاره به آیه 103 سوره نحل، گفت: فرمان تدبر در کلام وحی و قرآن برای همه و در هر عصر و نسلی رمز آن است که هر اندیشمندی هر زمان به نکتهای خواهد رسید.
وی بیان کرد: کفار زمانی که تهمت، جنگ و سوء قصد به جان پیامبر(ص) نافرجام ماند، تنها امید به مرگ ایشان داشتند، اما نصب و انتخاب الهی علی ابن ابیطالب(ع) به همه فهماند که با مرگ او دین او محو نمیشود. اگر مقررات و قوانین کامل وضع شود لکن برای امت و جامعه رهبری معصوم و کامل تعیین نشود.
این استاد اخلاق در پایان یادآور شد: قرآن حکیم بزرگترین نعمت را نعمت رهبری و هدایت معرفی کرده است. هرگاه قانون کامل و مجری عادل باشد رضایت پروردگار حاصل میشود. اگر خلبان و راننده نباشد هواپیما و ماشین بدون آنها بیثمر و بیفایده است؛ در واقع رهبری و ولایت فقیه نیز به همین صورت است، چون انسان را با خدا گره میزند.