به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در این محفل قرآنی محمدرضا عابدینزاده، خادم حرم امامزاده حمزةالرضا(ع) شیروان در رابطه با موضوع دعا، گفت: جان کلام و جان دعا «بسم الله الرحمن الرحیم» است که خود بزرگترین دعا است و طبق فرمایش پیامبراکرم(ص) بدون آن هیچ کار و حرفی به نتیجه نمیرسد.
وی افزود: دعا تنها خواستن نیست بلکه نیایش و پرستش نیز هست و هر کدام از ما ذهنیتی خاص نسبت به مفهوم دعا داریم و برخی نیز انتظار داریم تا با طلب هر چیز از خداوند، به اجابت برسیم.
عابدینزاده در رابطه با تعاریف نیایش و پرستش، بیان کرد: برخی نیایش را عملی مخصوص عرفا میدانند که در شبهای خاص و نزدیک صبح انجام میگیرد و پرستش، حمد و ستایش نیز فقط مخصوص خداوند متعال بوده که قابل پرستش است.
خادم حرم امامزاده حمزةالرضا(ع) شیروان در تعریف لغوی و اصطلاحی مفهوم دعا، گفت: دعا در لغت به معنای خواندن و در اصطلاح به معنای خواندن خداوند متعال است.
وی در مفهوم حقیقت دعا، افزود: دعا زمانی حقیقت پیدا میکند که در زندگی، اجتماع، شخصیت، جامعه و جهان ما تأثیرگذار باشد.
شاعر اهل بیت(ع) اجابت دعا را لحظه خواندن دعا معنا کرد و گفت: معنای اجابت این نیست که ما هر چیزی را از خدا بخواهیم و همان جا خداوند اجابت کند و یا در زمان دیگری اجابت صورت پذیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم است برای خواستن هر چیزی دعا بخوانیم و یا هر موقع نیاز داشتیم و یا همیشه باید دعا را بخوانیم و به یاد خدا باشیم؟، بیان کرد: دعا مختص ایام سختی در زندگی نیست و نباید برای اینکه کاری را که میخواهیم سر بگیرد دعا کنیم بلکه همیشه ایام باید خداوند را خواند و از او مدد گرفت.
خادم حرم امامزاده حمزةالرضا(ع) شیروان با بیان اینکه فهم حقیقت و ماهیت دعا لازم است، گفت: انسان گاهی دعا را فقط هنگام گرفتاریهای خود که قادر به حل آن نیست بهصورت لفظی آن را میخواند و به معنای آن نیز توجهی نمیکند در صورتی که ما باید توجه کنیم که دعا را برای چه میخوانیم و چه میگوییم.
عابدینزاده تفکر و چارهاندیشی در کارها و مدد جستن از نیرویی که ورای نیروی محاسبات طبیعی و این دنیا است را راهکاری برای وصول به یک مقصد بیان کرد و افزود: دعا مثل دارو نیست که هر موقع مریض شدیم آن را بخوریم بلکه دعا مانند غذا و آب و هواست که اگر نباشد ما هلاک میشویم.
وی در پاسخ به این پرسش که چگونه باید دعا بخوانیم؟، گفت: ما باید کسی را پیدا کنیم که دعا را برای ما آموزش دهد، همانطور که امام علی(ع) دعای کمیل را با چندین بار شرح دادن به کمیل یاد داد و بهتر از معصومین(ع) هیچ فردی دعا را نخوانده است پس لازم است که دستمان را به کسی بدهیم که ما را در راه درست هدایت کند.
در ادامه این محفل قرآنی رضا گواهی، از مدرسان دانشگاه نیز با مقایسه تفاسیر آیات 16 الی 26 سوره مبارکه کهف، در رابطه با موضوعات داستان اصحاب کهف، علت اختلاف تعداد افراد اصحاب کهف و موقعیت مکانی غار و رابطه داستان اصحاب کهف و مسئله معاد و شأن نزول این آیات مطالبی را بیان کرد.
یادآور میشود، قرائت قرآن کریم توسط اعضای دوره همراه با بیان نکات تجویدی، قرائت مولودی به مناسبت اعیاد شعبانیه، شرح و تفسیر نهجالبلاغه و پذیرایی توسط خانواده سیدکاظم موسوی از دیگر برنامههای این محفل قرآنی بود.
دوره قرآن طریقالنور توسط جمعی از علاقهمندان به آیات الهی در سال 1376 تأسیس و بهصورت هفتگی در منازل اعضای دوره برگزار میشود.