فتوای رهبری در مورد حرمت سلاح‌ هسته‌ای ریشه در فقه اهل‌بیت(ع) دارد
کد خبر: 1413611
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
قائم‌مقام وزیر خارجه:

فتوای رهبری در مورد حرمت سلاح‌ هسته‌ای ریشه در فقه اهل‌بیت(ع) دارد

گروه سیاسی: مرتضی سرمدی امروز در همایش بین‌المللی «سیاست خارجی و امام خمینی(ره)»، با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب در مورد تحریم سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای اظهار کرد: این منطق نشأت‌گرفته از فقه اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مرتضی سرمدی، قائم‌مقام وزیر امور خارجه کشورمان در همایش بین‌المللی سیاست خارجی و امام خمینی(ره) که با موضوع «اسلام و منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» پیش از ظهر امروز، دوشنبه، 12 خرداد برگزار شد، اظهار کرد: عدالت در اسلام مورد توجه قرار گرفته است؛ حتی در مبحثی مانند جنگ نیز، عادلانه بودن آن مطرح شده است.
وی با بیان اینکه جنگ در نگاه اسلام سه پایه دارد، گفت: جنگ از نگاه اسلام باید منشأ و پایه‌اش عادلانه باشد، همچنین در شیوه و روشن و خاتمه یافتن آن عدالت مورد توجه قرار گیرد.
قائم‌مقام وزیر امور خارجه در مورد شیوه جنگ و نحوه استفاده از تسلیحات نظامی گفت: استفاده از سلاح‌های جنگی وابسته به اصولی است که از جمله آن اصول نگاهی است که به انسان شده است؛ انسان در دیدگاه اسلام دارای کرامت است و جایگاه خلیفةاللهی دارد و روح خدا در آن دمیده شده است.
وی افزود: همچنین نوع نگاه اسلام به مقوله محیط زیست محترمانه است و اجازه نداده است که به آن تجاوز شود، به نحوی که قطع کردن یک درخت مساوی است با قتل نفس.
سرمدی به موضوع دیدگاه اسلام در مقابله با دشمنان اشاره کرد و گفت: در قرآن کریم آموزه‌هایی وجود دارد که به مسلمانان توصیه کرده است که به گونه‌ای مجهز شوند که دشمن را به وحشت انداخته و اجازه طمع‌ورزی به آنها ندهد.
قائم‌مقام وزیر امور خارجه در مورد نوع سلاح‌هایی که اسلام برای استفاده در مقابله با دشمن اجازه داده است، اظهار کرد: یکی از شرایط جنگ عادلانه از نگاه اسلام این است که نمی‌توان از سلاح‌هایی استفاده کرد که نمی‌تواند بین نظامیان و مردم عادی و بین مکان‌های نظامی با مسکونی تبعیض قائل شود.
وی خاطرنشان کرد: بر خلاف نظر جنگ‌افروزان جهانی که به بهانه بازدارندگی خود را مجاز می‌دانند که هر نوع سلاحی را ذخیره کنند و به کار بگیرند، در اندیشه اسلام و امام و رهبری چنین سلاح‌هایی جایگاهی ندارد و هر چند ما قرار است دشمن را بترسانیم اما نمی‌توانیم از هر گونه سلاحی استفاده کنیم.
سرمدی با بیان اینکه بر اساس دیدگاه اسلام باید پاسخگویی به تجاوز دشمن متناسب باشد، گفت: سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای تناسبی برای پاسخگویی به دشمن را ندارد؛ مصداق بارز این امر در دوران دفاع مقدس مشاهده شد؛ زمانی که رژیم بعث عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کرد اما جمهوری اسلامی با مجوز امام به صورت محدودتری پاسخ این تجاوزها را داد اما در مورد سلاح‌هاش کشتار جمعی هیچگاه مجوزی صادر نشد.
وی خاطرنشان کرد: تبلیغاتی علیه ایران در سطح بین‌المللی گسترش پیدا کرده مبنی بر اینکه ایران سلاح هسته‌ای دارد و یا به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت می‌کند؛ این تبلیغات به‌قدری در سطح جهانی گسترده شده که نخبگان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

قائم‌مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: علی‌رغم ایجاد چنین فضایی در سطح بین‌الملل و تهدید مستقیم ایران به حمله، با فتوای رهبری در مورد تحریم تولید، انباشت و به‌کارگیری سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای روبرو می‌شویم؛ چنین نگاهی است که جمهوری اسلامی را از سایر نظام‌ها متمایز کرده است.
سرمدی اندیشه‌های سیاسی امام و رهبری به ویژه فتوای تحریم سلاح‌های هسته‌ای را نشئت گرفته از فقه اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: امروز مهم‌ترین معضل بشریت، وجود انبارهای بزرگ سلاح‌های کشتار جمعی است که ای‌کاش تنها نقش بازدارندگی داشت، و برای تست و آزمایش مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.

captcha